/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mads Jørgensen i Måbjerg Særkjær
Fra : agerlund
Vist : 773 gange
100 point
Dato : 07-08-05 20:49

Er der nogen i dette forum der arbejder med Mads Jørgensen f. ca. 1716.
g. 1760 i Sir med Margrethe Pedersdatter f. 1733 i Sir lille Bjerre.
De boede i Måbjerg Særkjær hvor han døde 1794. hun døde 1816 i Måbjerg.
Deres børn blev kaldt Særkjær.
Har diverse fkt. og Børn.

Han har evt. en broder Jens Jørgensen f. ca. 1722 g. med Maren Poulsdatter.
Dette par står fadder ved alle deres børn.

Hvem er hans forældre og hvor er han født.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-05 22:08

Er der konen?
"
PEDERSDATTER LILLEBIERN, Magarethe
Christening Date:   25 Feb 1733   Recorded in:   Sir, Ringkobing, Denmark
Father:   Peder LILLEBIERN
"
I så fald hvorfra faderens mærkelige (kortbenede) kaldenavn??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-05 22:16

Trods sine korte ben var Margarethes far ret produktiv, her er hun med 5 søskende:
"
PEDERSDATTER LILLEBIERN, Magarethe   1733   Sir
Fa:   Peder LILLEBIERN
Mo:
PEDERSDATTER LILLEBIERN, Karen   1734   Sir
Fa:   Peder LILLEBIERN
Mo:
PEDERSEN LILLEBIERN, Jacob   Chr   1736   Sir
Fa:   Peder LILLEBIERN
Mo:
PEDERSEN LILLEBIERN, Soren   Chr   1738   Sir
Fa:   Peder LILLEBIERN
Mo:
PEDERSDATTER LILLEBIERN, Anna Kierstine   1742   Sir
Fa:   Peder LILLEBIERN
Mo:
PEDERSDATTER LILLEBIERN, Ingeborg   1745   Sir
Fa:   Peder LILLEBIERN
"
Men dem har du jo sikkert? Svend

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 08-08-05 12:46

Hej Svend.
Tak for det tilsendte,
Som du selv skriver, så har jeg alt om hende og hendes søskende.
Men jeg ved ikke noget om hendes mand, andet et fødselsår som er ca. efter hans alder ved hans død.
Jeg har en mistanke om at han kan være fra Ulfborg Kyttrup.
Men ved ikke noget med sikkerhed.
Jeg ved at der i Kyttrup findes en Jens Jørgensen født 1722.(evt en bror til Mads Jørgensen) som rømte fra sin gård, Hvor han forsvandt hen ved jeg ikke,
Men da de begge med hustruer skiftende står fadder, til hinandens børn, er der sikkert noget slægts forbindelse.
Hilsen Grete

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 17:18

Er Tim for langt væk? Og er ham her for ung??
"
JORGENSEN GROME, Mads
Christening Date:   1 Sep 1726   Recorded in:   Tim, Ringkobing, Denmark
Collection:   Tim; Den Danske Folkekirke
Father:   Jorgen GROME
"
Kan jo være en lillebror til Jens, eller der kan være smuttet et ti år???

Du kommenterer ikke det sjove navn LILLEBIERN
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 17:31

Du skulle have oplyst at Mads hed SERKIER som mellem/kalde navn,
det reducerer jo antallet af kandidater betydeligt...

Og Margarethes far Peder hedder nu ved vielsen LILLEBIERRE i stedet for LILLEBIERN,
hvad er rigtigt? og hvad står det for??

"
JORGENSEN SERKIER, Mads         Marriage
Wife:   Magarethe PEDERSDR LILLEBIERRE
Marriage Date:   11 Jun 1760   Recorded in:   Sir, Ringkobing, Denmark
"
hilsen igen ,Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 17:38

Margarethes lillebror søren gifter sig to år senere, også med LILLEBIERRE som mellemnavn:
"
PEDERSEN LILLEBIERRE, Soren         Marriage
Wife:   Else LAURIDSDR
Marriage Date:   5 Mar 1762   Recorded in:   Sir, Ringkobing, Denmark
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 17:45

Den anden lillebror Jacob får en datter der også får mellemnavnet LILLEBIERRE,
som Jacob vist ikke havde ved sin vielse?
"
JACOBSDATTER LILLEBIERRE, Sidzel   Christening
Christening Date:   6 Dec 1782   Recorded in:   Sir, Ringkobing, Denmark
Father:   Jacob PEDERSEN LILLEBIERRE
Mother:   Maren GRAUNSDR
"
igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-05 17:54

>Du skulle have oplyst at Mads hed SERKIER som mellem/kalde navn...

Undskyld, det gør du jo indirekte: >>Deres børn blev kaldt Særkjær...
Det er kun mormonerne der ikke kan stave på dansk.

Er LILLEBIERRE mon så også et stednavn? og ingen kortbenede i familien??
Svend

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 08-08-05 18:03

Hej Svend.
Tak for det tilsendte. Jacobs datter Sidsel havde jeg ikke, og jeg vidste ikke de fik et mellemnavn
Undskyld at jeg ikke kommenterede det sjove navn, det glemte jeg lige i farten Men
Stednavnet i Sir er Lille Bierre eller Lille Bjerre.
Jeg vil undersøge ham i Tim nærmere.
for som jeg skrev, er jeg meget usikker på at han er fra ulfborg, selvom alderen passer.
Men der har jeg ikke fundet en Mads med de samme forældre.

Hilsen Grete

Annuller spørgsmålet
Fra : agerlund

Dato : 13-12-06 22:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål