/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
tonicvand
Fra : panos
Vist : 8090 gange
50 point
Dato : 07-08-05 16:10

Hvordan laver jeg en hjemmelavet tonic. Det er lykkkes at få en hjemmelavet tonic når jeg er på restuarant, jeg vil gerne lave sådan en.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 07-08-05 16:12

Jeg mener at tonic-vand er alm.danskvand tilsat Kinin.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 16:32

Jeg har lige slået Kinin op:

Citat
Ordet du har slået op : Kinin
Alkaloid, bittert smagende. Bruges ofte som standard for smagstest for bitterhed. Anvendes som bittersmagsstof i tonic vand og bitter lemon.

Er tidligere anvend til forebyggelse/helbredelse af Malaria. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:01

også tidligere anvendt til forebyggelse af kramper

Mig bekendt er det man får på restaurenterne blot danskvand tilsat enten citron eller andet naturligt bitterstof som kan friske det op - kulsyreb kan komme fra en patron eller en flaske som du ikke ser

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:01

kulsyreb = kulsyre

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 17:04

mirit -> Hvis det rent faktisk skal smage som Tonicvand, SKAL der benyttes Kinin. Dette kan købes på Apoteket eller hos Matas.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:11

du kan vel lave den med en sodavandsmaskine og tilsætte frugt - eller essens som du synes (lime bruges mest)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 17:20

Men den specielle Tonic-smag kommer fra Kinin. SQU.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:25

kininen ville jeg personligt ikke eksperimentere med SQ !!!!!!!!!! Husk når det er fabriksfremstillet så er det nøje afstemt - NÅ !!!!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 17:29

Kinin er da ikke farligt, tværtimod. Man kan jo bare prøve sig lidt frem til man finder ud af ca. hvor mange gram kinin pr. liter vand. Der spørges jo netop IKKE om en opskrift på syrligt vand men om Tonicvand. Altså Kinin.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:36

kinin kommer ind under loven om fødevare sikringen i EU - desuden - forkert dosering - eller alm brug kan give kraftig kvalme - har prøvet det og gør det ikke igen og det var med alm dosering mod krampe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 18:04

desuden om kinin - Den giver imidlertid ofte bivirkninger (svimmelhed, øresusen, og hjerteproblemer) - så arne - kinin kan være farligt !!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 18:14

mirit - Lad nu være med at lave denne tråd om til en dabattråd imellem du og jeg.
Den lille bitte smule kinin, der skal bruges som krydderi i en flaske danskvand for at give den rigtige Tonicsmag kan ikke sammenlignes med de docer der bruges medicinsk. Hvem har nogensinde hørt om bivirkninger ved at drikke en eller ti flasker tonicvand?
Lad nu panos selv vurdere og evt. stille uddybende spørgsmål.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-08-05 18:14

Synes nu ikke lige, man skal prøve sig frem med kinin, jf. http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/kinindak.htm

Citat
Graviditet

Præparatet må kun anvendes til at behandle malaria, og det i kun helt specielle tilfælde.

Advarsel!
Præparatet må ikke anvendes af personer, som er overfølsomme (allergiske) over for indholdsstoffet eller af patienter med betændelse i synsnerven. Det samme gælder patienter med visse typer af hjertesygdomme karakteriseret af ledningsforstyrrelser.
Patienter med svær gulsot, blodmangel, dårligt fungerende hjerte eller æggehvidestoffer (proteiner) i urinen, skal anvende præparatet med forsigtighed.
Mulige bivirkninger
Ved anvendelse af præparatet kan der optræde forbigående kvalme, opkastninger, øresusen, nedsat hørelse og lette synsforstyrrelser.
Endvidere kan der opstå forbigående muskelslaphed og overfølsomhed (allergi) i form af hududslæt samt udtræden af væske i vævene (Quinckes ødem).

- Så hellere overveje at købe en Sodastream og noget extrakt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 18:30

Balcanard -> Dit link drejer sig om anvendelse af Kinin som medicin og IKKE som smagstilsætning.

HVIS der havde været nogen fare ved anvendelse af Kinin som smagstilsætning, havde Netdoktoren sikkert advaret imod at drikke Tonicvand. Det gør han IKKE.

Iøvrigt synes jeg at din ide med Sodastream og extrakt er god.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 18:38

nemlig - jeg skrev flaske fordi jeg ikke kunne huske den sodastream (navnet)

arne hvis du ved præcis og kan stå 100% inde for det - så fortæl dog spørgeren hvor lidt der skal i af det kinin !!!!! (mig bekendt er det en fabrikshemmelighed)....... og jeg debatterer ikke med dig privat - !!!!!!!!!!

ps.. gad vide om det overhovedet kan betale sig at lave tonic vand selv - de billige er jo til at overkomme - og aner vi hvordan man konserverer så det kan holde sig - ????
At lave det pr gang vil vist være lidt langt ude

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 18:39

hmmm - der kan jo bruges en sifon

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-08-05 18:44

miritdk - - - Sifon er da en meget bedre ide end Sodastream'en, for dér skal jo skiftes gaspatron af og til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 18:49

Hvorfor har DU mirit så vanskeligt ved at forholde dig til spørgsmålet? Det er da ikke op til dig at vurdere om det at lave Hjemmelavet Tonic, er en god ide eller ej. Og jeg HAR svaret på hvordan man finder det rigtige blandingsforhold. Panos beder IKKE om råd til at få Tonic'en til at holde sig. Hvorvidt panos laver ½ eller 30 liter ad gangen og hvordan det holder sig er heller ikke vores opgave. HVIS panos vil vide noget om det, tror jeg han/hun er intelligent nok til selv at stille yderligere og uddybende spørgsmål.
Men NU udvikler dette seriøst mente spørgsmål IGEN til en debat, der faktisk ikke har noget med det stillede spørgsmål at gøre. Flueben VÆK.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 18:51

Nåh ja, bortset fra at der squ da også er en kulsyrepatron i en sifon.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 18:59

nådada - den der jakobsen blev ski sur

Har vel lov at have min mening og har forresten da ikke modsagt andet end at kinin kan være farligt hvis man ikke kender forholdet. (tror slet ikke det er nødvendigt - i og med at der findes andre bittersmags stoffer man kan tilsætte - nemlig)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 19:01

janos - prøv at udfritte den restaurent du har besøgt om hvad du har fået - det er da en mulighed

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-08-05 19:16

Jo vel skal der i en sifon en kulsyrepatron, men jeg mener at vide, at disse er nemmere at købe end til sodavandsmaskinen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 22:49

Balcanard - Sludder. Men ellers et godt forsøg på en feberredning.

Godkendelse af svar
Fra : panos

Dato : 08-08-05 09:37

Tak for svaret arne.jakobsen.