/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beton luftbobler?
Fra : Vatos
Vist : 1890 gange
50 point
Dato : 07-08-05 14:34

Jeg har støbt en betonklods og der er nu mange små luftbobler i overfladen (jeg vibrerede ellers godt).

Hvordan reparerer jeg dette ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-08-05 15:56

de helt små gør man ikke noget ved...Store kan man pudsse op...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 16:00

Jeg har læst et sted at man kan svumme overfladen med et-eller-andet for at lukke hullerne, men jeg ved ikke hvad......

Jeg har noget 50/50/700 mørtel som jeg kunne blande op tyndt og smøre på.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-05 16:50

Hej Vatos.
Du kan godt svumme overfladen med en meget tynd blanding, men jeg ville til dette formål bruge en blanding uden mørtel, men med "blødt" sand evt. strandsand og lave en stærk blanding: 1 del cement til 2 dele sand.
Alt efter hvad du skal bruge din klods til, så skal du sørge for at det sand du bruger til svumningen har meget lille kornstørrelse ( under 0,5 mm )
Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 17:14

Jeg skal male dem bagefter...Betyder det så egentlig noget?? Hullerne bliver vel fyldt med maling....

Den skal sidde et sted udsat for regn og frost, så jeg skulle nødig få problemer til vinter.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 07-08-05 17:50

Selvfølgelig dækker malingen små huller, men netop af hensyn til frost til vinter er det jo en god ide, at få de lidt større fyldt op således, at der ikke kan samles vand i dem.
Det er typisk på den måde frostsprængninger opstår, når vand samlet i huller og revner fryser til is og udvider sig, så sker skaderne.
Jeg ville svumme dem med en stærk blanding og så lade dem blive helt "hvidtørre" inden du maler.
mvh
<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 18:23

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 20:02

Hvor køber man egentlig sådan noget sand ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-05 20:22

De fleste byggemarkeder har plastsække med strandsand
--------------------------
.... du kan selvfølgelig hente et par spandefulde ude ved stranden, men det er nok en god ide at hælde det hele igennem sådan en køkkensi inden du bruger det til svumning
--------------------------
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 20:50

Ok, jeg prøvede faktisk at gøre det samme med den færdigblandede tørbeton jeg brugte. Derefter smøre det på med en kalkkost, men det gav ikke meget.

Er det en specielt teknik man skal bruge?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-05 21:02

Tja - Vatos, det hjælper når der er lidt mere cement i blandingen, det er det jeg mener med en "stærk" blanding - altså kun 2 dele sand til 1 del cement.
..........................................
Det må godt være temmelig flydende - dog ikke mere end det sådan kan blive hængende - tag med en mureske at smøre lidt rigeligt på betonklodserner, især der hvor der er huller, lad det så sætte sig, gerne måske 1 timestid.
Herefter "svummer" du så med et lille filtsebræt (sådan et med et tyndt lag filt eller skumgummi på) - først fugter du brættet, og så filtser/svummer du med roterende bevægelser henover betonklodsen.
På den måde glider det overskydende af, og hullerne bliver fyldt ud - samtidig får du en fin ensartet overflade at male på.
Du skal huske at fugte dine klodser inden du begynder behandlingen - det kan du fint gøre med kalkkosten.
Hvis de er for tørre, så tørrer det tynde lag for hurtigt og har tendens til at løsne sig efter tørring.
Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 21:06

Det er bare super !

Jeg sidder lige og surfer rundt på nettet omkring emnet, og kan se på Maxits hjemmeside at Cempexo også kan bruges til beton (Jeg skal bruge cempexo i forvejen). Cempexo er jo cementbaseret, så mon det kan gøre arbejdet for mig??

Jeg tager under alle omstædigheder på rund tur i byggemarkederne i morgen for at finde de rigtige ting.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-05 21:12

God fornøjelse Vatos, måske kan cempexo løse dit problem, det kommer lidt an på størrelsen af dine huller.
Ellers kan du i alt fald reparere på før nævnte måde -
.... men cempexo er et udmærket produkt til formålet, da det jo som du siger er cementbaseret. - jeg går ud fra du også tænker på at bruge det til at "male" med.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 07-08-05 21:15

Ja det hele skal males hvidt. Betonklodsen er en murkrone ovenpå en lav pudset opmuring i lecablokke.

Jeg bukker og takker for din hjælp...... :-]

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-08-05 21:18

Det var så lidt Vatos - det er en fornøjelse at kunne hjælpe
-------------------------------
hilsen
<\\Benny