/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
problemer med mit bækken
Fra : benles44
Vist : 995 gange
200 point
Dato : 07-08-05 12:04

Jeg har haft problemer med mit bækken, det startede under min sidste graviditet, og nu er det altså 6 år siden.
Sidste søndag gik det helt galt, da jeg var i bad fik jeg et smeld over lænden, og min mand måtte hjælpe mig ind.
Næste dag kom jeg til min læge der heldigvis osse er kiropraktor hun satte det på plads, det gik bedre men jeg kunne ikke sidde ned. Hen til lægen igen, det blev sat på plads igen. Men det er stadig ikke godt, jeg kan da godt sidde men ikke ret længe af gangen, så gør det ondt.
Nu har jeg søgt forskellige steder, og jeg syntes kun at jeg kan læse at kvinder kun har problemer med bækkenet under graviditet, er der andre end mig og hvad kan man gøre, for at afhjælpe problemet????

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-08-05 12:16

gå til en rigtig uddannet kiropraktor... dev MERE om det

kan anbefale en kvindelig i Århus, men ved ikke hvor du bor...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-08-05 12:29

Ja, jeg har de samme problemer, to bækkenløsninger lige efter hinanden, to børn med 2½ års mellemrum og nu er den yngste snart 8, og jeg føler at lægerne bare afviser det.

Jeg skal veksle mellem at sidde, ligge og stå, jeg står højst en ½ time, så gør det ondt, det trækker op i ryggen i to parallele "striber".

Sidder jeg for længe, så går jeg bagefter som Klokkeren fra Notre Dame, bare så yndigt

Jeg gør ikke noget, jeg har opgivet at råbe lægerne op, jeg lider i stilhed ( hav lige medfølelse med mig), jeg har lært mine grænser for udfoldelse at kende og så sommetider en Panodil.

Vh maj_britt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-05 12:32

Nu er problemer med bækkenet under graviditet jo slet ikke det samme som at få et smæk over lænden.

Bækkenløsning er nede mellem benene, hvor brusken mellem knoglerne bliver "elastisk" så de knogler kan flytte sig for langt, med smerter og problemer med at gå til følge.

Nogen kan døje med bækkenløsning i lang tid efter en graviditet, men jeg synes mere det lyder som om det du har problemer med, er det man populært kalder hekseskud eller hold i ryggen.
Og hvis lægen har udelukket noget med diskosprolabs, er det vigtigt at bruge ryggen så meget som muligt og at få trænet rygmusklerne rigtigt op.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-08-05 12:47

Hej Benles44!

Hvis du er interesseret i et bud fra den alternative verden (akupunktur), så vil jeg med glæde give dig det - er bare for doven til at skrive det, hvis det ikke er relevant for dig

Vaxen

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-08-05 12:47

et pludselig hold i ryggen kan lindres med IS på stedet i fem minutter...læg et tyndt viskeskyykke immem isterninger i en plastik pose ( et kiropraktorråd)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-05 12:50

Bækkeløsning er et noget misvisende "ord" for det kan også sidde i lænden, jeg har selv haft fornøjelsen at have bækkenløsning tre gange, og ingen af gangene var ens. Nu er det efterhånden mange år siden, jeg har været gravid, og bækkenløsning er blevet mere kendt, og jeg har hørt at andre har haft gavn af at gå til fysioterapi efter sådan en omgang, (nogle kommer desværre ikke af med det igen, jeg har kendskab til en der sidder i kørerstol). Du skal være opmærksom på hvordan du sidder, f.eks er det en meget dårlig ide at have korslagte ben (men det har du vel opdaget). Jeg fik et slags støttekorset under graviditeten, og brugte det efterfølgende i flere år, korsettet ser tåbeligt ud, men iiih hvor det hjalp.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-08-05 13:17

En bækkenløsning kan bide sig så slemt fast, at man netop lander i en kørestol.

Jeg fik beskeden af en læge på Glostrup, at hvis jeg gennemførte den gradivitet ( jeg har 3 måneder henne med den sidste) så ville han skyde på at jeg sad i en kørestol om senest 5 år.......ja ja, nu er der jo gået 3 år ekstra, men enig, nordsted, bækkenløsning er meget misforstået, selv af lægerne.

Kan da godt være, min lænd / ryg fejler noget andet, jeg gider bare ikke storme rundt til læger, jeg har en dårlig hånd, hvor Glostrup siger: skån den, og en, af kommunen anvist læge siger: brug den normalt.........

Der ryger tilliden til det danske lægesystem, det er jo ikke første gang det er sket. Altså forstået på den måde, at de vist ikke helt ved hvad de skal sige nogen gange.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 07-08-05 18:23

Mange tak for de mange svar, det var min læge der egentlig kaldte det et hekseskud, i bækkenet hvis man kan sige det sådan og jo jeg har osse en yndig gang når jeg har siddet længe, og jo jeg sidder aldrig med korslagte ben.
Jeg har et job i det grønne område min egen bolig afd. så jeg bestemmer til dels selv men jeg har jo 20 år tilbage på arbejdsmarkedet så jeg vil gerne have at det bliver bedre, akupunktur vil jeg gerne høre lidt mere om. Jeg ved at der er en god en ved Svebølle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 18:53

vi har haft meget gavn med zoneterapi hos os, når vi har haft div. skavanker, og det har faktisk hjulpet, ikke noget med at tro kan flytte bjerge, for det har også været vores børn, som ikke har troet noget som helst, så det er da også en mulighed

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-08-05 21:59

Hej igen benles44!

Her lidt om, hvad akupunkturen kan tilbyde...

Der findes jo flere former for akupunktur, jeg vil nævne dem, som jeg synes kan være relevant i forhold til dine smerter i bækkenet.

Posturologi er en behandlingsform, der årsagsbehandler mange former for smerter i bevægeapparatet. Det er meget effektivt specielt i forhold til hovedpine, nakke-skulder-ryg-smerter, fod-knæ-hofte og bækkensmerter. Jeg lægger lige et link til dig, så du kan læse lidt om det selv

http://www.care-odense.dk/posturologi.htm

Auriculoterapi er også en effektiv form for akupunktur, der ligesom posturologi baserer sig på vestlig anatomi og sygdomsforståelse. Via små nåle i specifikke punkter i ørerne, fortælles hjernen, at der er et område i kroppen, der har en fejlfunktion og at den skal oprette denne fejl. Det er meget effektivt til smertebehandling, men i hovedsagen bruger man det årsagsbehandlende.

Akupunktur ud fra Traditionel Kinesisk Medicin - er det de fleste kender og forbinder med almindelig akupunktur. I din situation, vil akupunkturen være god som smertelindrende behandling i samspil med de to ovenstående behandlingsformer.

Du skal være opmærksom på, at langt fra alle akupunktører har kompetence indenfor og bruger alle tre behandlingsformer. Der findes dog nogle i Jylland. Er ikke klar over, om vedkommende i Svebølle gør - men det kan du jo få svar på ved et telefonopkald.

I forhold til bækkenløsning, er det en god ide at holde sig fra animalsk protein - det specielt fra gris og ko. Til Jer med bækkenløsning - prøv at spise andre ting i 4 dage, og iagttag ændringen.
(For at få diagnosen bækkenløsning, skal der være smerter både i symfysen (knoglen der ligger lige over kønsorganerne) og ved bevægelse af mindst et hofteled. Desuden optræder der ofte smerter i lænderegionen)

Held og lykke med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 10-08-05 23:35

Mange tak for alle svarene, jeg vil prøve at kontakte akupunktøren i Svebølle, hun holder ferie i denne uge.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-05 14:47

Hvis den akupunktør du snakker om hedder Tine Diemar, så kan jeg fortælle dig, at hun har uddannelse i alle tre ting plus andre! Så den skulle være god nok!

Her er hendes hjemmeside: http://www.diemar-akupunktur.dk/

God bedring med dig!

Vaxen

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-08-05 15:30

Det er smadder godt det er lige præcis Tine Diemar jeg tænker på så det er alletiders.
Tak til alle der er kommet med indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : benles44

Dato : 11-08-05 15:33

Tak for svaret vaxen.
Jeg ser frem til i næste uge hvor jeg kan komme i kontakt med Tine Diemar.
Og håber meget på at det bliver en god hjælp.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-08-05 15:38

Det håber jeg også - og håber, at du melder tilbage

Vaxen

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 24-02-07 21:25

Hej døjer selv med bækkenløsning og har gjort det i 15 år, så jeg ved efterhånden hvad jeg kan og ikke kan, bækkenet starter faktisk der hvor de fleste mennesker mener er hoftebenet og det er meget vigtigt man f.eks ikke sidder med benene overkors og når man skal ud af sengen skal man trille om på siden og svinge benene ud på gulvet og sådan set rejse sig sideværs op. vil også lige nævne at det ikke kun er gravide der kan få bækkenløsning, men sportsfolk kan faktisk også, ville bare lige give mit besyv med. God bedring med det.

KH jtj45