/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tandlægeskræk, meget slem, Kbh.
Fra : adennehy
Vist : 1340 gange
200 point
Dato : 06-08-05 19:40

Man møder mange med tandlægeskræk men jeg er hyperangst og med nogle frygtelige opleverser i bagagerummet.
Jeg har forsøgt med kombinationer af lattergas, stesolid, hash og megte andet men det bliver endnu værre gang for gang.

Kender du en tandlæge i Kbh. området som er specielt god til tandlægeskræk? Jeg bor 15 km nord for centrum og har bil men problemet er at jeg ikke er istand selv til at køre bil denne dag men jeg kan måske skaffe en chauffør.

Eller har du et mirakleforslag?
Håber der er en der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : adennehy

Dato : 06-08-05 19:46

P.S. findes der tandlæger hvor man kan se film eller sådan noget imedens? Jeg har lige læst at de findes i Aalborg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 19:54

På siden her

http://www.gladtand.dk/tandda/tandlaeger_koebenhavn.html

Tilbyder de ikke film, men musik.

http://www.gladtand.dk/tandlaegeskraek.htm

Du kan da ringe til dem. De kan måske henvise til en tandlæge, som kan behandle dig, så du undgår skrækken.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 20:08

http://www.tillge.dk/html/tandlaegeskraek.html

Jeg kender ikke tandlægerne.

Hvis du søger på Google "tandlægeskræk" + København finder du måske den tandlæge, som du har brug for.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-08-05 21:05

Det kan mange gange klares med en tur til en hypnotisør

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-08-05 21:19

Jeg mener og have læst at man kan blive lagt i narkose for de pasienter der har så stor tandlægeskræk at de ikke klarer at gå til normal tandlæge.Tror det var på et af sygehusene i Kbh. Og du slipper at betale. Kan ikke huske hvor jeg har læst dette.Snak med en tandlæge om det.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-08-05 21:23

Du kan læse noget om narkose her: http://www.tillge.dk/html/hvem_er_vi.html
alimak

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 06-08-05 22:03

Hej Adennehy.
Jeg vil foreslå at du tager kontakt til Tandlægeskolen på Nørre Alle' 20 eller på TLF 35326700.
Jeg er sikker på at de kan og vil hjælpe dig af med din svære fobi for tand læge/behandling.
Jeg ved at de på Tandlægeskolen i Århus behandler disse fobier,og derfor er ret sikker på at de også gør det i København.
Held og lykke til dig.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 06-08-05 22:25

Hej, døjer selv med instrumenter, du skal bede en tandlæge, om at få en MASKE, se nærmere her, der ligger en kbn, under disse spørgsmål
http://www.tandogmund.dk/kat_spm.asp
Spørg dem og du får svar næsten med det samme............

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 05:41

Heiring og Løchte
v/
Falkonér Allé 15,1,th.
2000 Frederiksberg
Danmark
Tlf : 38869425
Mobil :
Fax : 38869424
H.loechre@mail.dk
http://
Åbningstider :
mandag 8,30-16,00
tirsdag 8,30-18,00
onsdag 8,30-16,00
torsdag 8,30-16,00
fredag 8,30-14,00
Digital - røntgen og- kamera Plast /porcelæn kosmetisk tandpleje incl. blegning rodbeh. m. termoplastisk fyldning smertefri behandling behandl. af dentofobi

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 06:01

ovenstående og denne har ekspertise i tandlægeskræk
http://www.tandeftersyn.dk/content.asp?ID=121&pID=130

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 06:05
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 07:05

Hér er noget mere om hvad du selv kan gøre http://www.tandogmund.dk/vis_artikel.asp?ID=97
+++ Fx, medbringe CD-afspiller, lytte til musik der understøtter hvile pulsen, gå til prøve-behandling, hvor du bare bliver undersøgt, så du langsomt kan vende dig til det, bede tandlægen om at bedøve med en specielt tynd nål, så det heller ikke gør ondt.
Jeg vil anbefale at du ikke får amalgamplumber, men plast, da det er sundere og tanden skal bores mindre, fordi ved amalgam er tandlægen nemlig nødt til at lave det bredt forneden i plumben for at den ikke skal falde ud, det er ikke sådan med plast, desuden er amalgam allerede forbudt i mange lande på grund af helbredsrisiko ved kviksølvet og andre udædle metaller det indeholder.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 07:16

Lattergas hash og stesolid, tværtimod, fordi de gør det endnu svære at kontrolere sig selv og derved bevarte roen og overblikket, stesolid eller alm smertestillende kan være godt at tage efter behandlingen, da der kan være ømhed efter bedøvelsen har fortaget sig.
Jeg vil råde dig til at gå langsomt frem og gradvist vende dig til det fx, som foreslået i artiklen at lave visualiseringsøvelser og sætte dig ind i hvad og hvordan det skal laves og sikre dig at du har en tandlæge der får ind for 100% smertefri og fo skrækpatienter hensynsfuld behandling.Du bør også træne afspændingøvelser, det har jeg selv meget glæde af i den situation. Selv synes jeg det er meget rart at min tandlæge undervejs i forløbet hele tiden ved hver lille ting hun foretager sig i min mund, fortæller mig, hvad hun du gør inden hun gør det, isteden for ikke at sige noget og der sker en hel masse jeg bare bliver overrumblet af sker. Det giver lige mig en parathed tl det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 07:22

Du kan få en god afspændings CD hér, den hedder "Yoga Nidra", og gennemgår hele kroppen, det er nemmere at gennemføre når der er en der give instruktion, efter nogen gange kan du selv og bruge det når du har behov for det.
http://www.yoga.dk/butik/index.html

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 07:25

afspændingsmusik hèr : http://dk.fonixmusik.com/main/index

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 07:34

Tilsidst vil jeg gerne anbefale min egen tandlæge, har prøvet en 6-7 stykker og hende hér er jeg klart mest glad for, udover at være meget dygtig, har en ph-grad, har forsket og undervist i USA og på Tandlægeskolen i Danmark, så er hun også utrolig sød og god at snakke med. Hun tager gerne imod folk med tandlægeskræk og har god erfaring med dem, men ikke decideret akupunktur eller hypnose el. lign.
http://www.ninabonding.dk/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 07:47

et eller andet sted glemmer de fleste at tandlægerne idag faktisk udøver smertefri behandling - også uden bedøvelse osv - der var engang boret føltes som smerte - det gør det jo ikke mere og en tandudtrækning med en smule bedøvelse kan slet ikke mærkes.

er det almindelig tandbehandling så er der ikke nogen fare for at sidde og skrige af smerte - - det er en saga blot - ved større behandlinger tager tandlægerne forbehold for tandlægeskræk og så kommer man også over det

ps... der ligger en helt unik klinik i hellerup - men jeg husker ikke navnet - der kan du få en øl - mens du venter og behandlingen er noget at det bedste

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 08:15

Til aller-, allersidst, en rettelse, min tandlæge har også akupunktur, har jeg lige fundet ud af.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 08:18

Hej Mirit
Du har fuldstændig ret i det med smertefri behandling, MEN det lyder absolut ikke som om du ved, hvordan det er at have tandlægeskræk! Det klares IKKE med en øl i venteværelset, skal jeg hilse og sige.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 08:21

Du kan læse om det her http://www.tandogmund.dk/vis_artikel.asp?ID=97, ondt i maven, panik, rysteture, svedeture, ingen selvkontrol, etc.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-08-05 08:29

åh, jeg glemte hjertebanken, vejrtrækningsbesvær.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 08:32

mulberry - jo det ved jeg en masse om - og jeg ved også at den med øllen måske lige smuttede med - jeg har lidt af tandlægeskræk indtil en tandlæge pludselig bare begyndte at gøre hvad han skulle - og jeg opdagede at der hverken var smerter eller lign

ps. så findes der altså en tandlæge i nordsjælland der henvises til i strenge tilfælde og som kan gøre noget ved det - jeg kender dog ikke mere til det end at en person blev indlagt med fuld narkose på riget- en anden blev sendt til behandling for skrækken og kom over det via hende.

Tandlæger man tager en snak med omkring emnet henviser også gerne til de steder hvor skrækbehandling/forebyggelse kan foregå !!!!!!!!

Kommentar
Fra : starguy

Dato : 07-08-05 08:47

eller prøv min, holistiske tandlæge - hun kan en del!!! check evt. http://home14.inet.tele.dk/dentist/

venligst sg

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 07-08-05 09:45

Det kan være jeg kan hjælpe dig.

Jeg har ret god sucess rate i forhold til at kurere fobier (flyskræk og tandlægeskræk især)

Du kan smide en mail til mig på ui(snabel-a)betterperformance.dk

så kan vi tage den derfra

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-08-05 14:20

Hej, adennehy..
Du skriver, at din tandlægeskræk skyldes, at du har nogle frygtelige oplevelser i bagagerummet..
Jeg var selv barn dengang da tandbehandling GJORDE ONDT! Og som ganske ung har jeg fået fjernet 4 visdomstænder operativt i lokalbedøvelse, med hammer og mejsel. De måtte bankes i stykker inde i kæben. --Så jo, jeg kender godt til dårlige oplevelser!

Det der er det vigtigste når man har haft skræmmende eller dårlige oplevelser, det er at man fortæller om det. Sæt ord på! Fortæl os på kandu, hvad det er, du har været ude for. Fortæl det til familie og venner. Masser og masser af gange. Efterhånden holder det op med at være noget som du ikke kan tænke på uden at koldsveden springer på panden og du i tankerne skriger Nej;Nej;Nej..
Når du så kan tænke på hændelserne og forklare dem, SÅ tager du en snak med din nuværende tandlæge om, hvad du skal gøre.

Og NEJ!!! Det har INTET med smerter at gøre. Det er rendyrket ANGST, og kan næppe kureres hverken med øl, hash, piller eller totalbedøvelse. Skrækken starter længe inden man overhovedet har fået indkaldelse til undersøgelse.. --Bare fordi det "vist er ved at være den årstid..." Og den går først over, når man mør og rystet glider ned af stolen og vakler ud fra klinikken igen.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 08-08-05 00:33

Selvfølgelig kan det kureres, men ikke med forskellige kemikalier.