/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fryseskab placering
Fra : bimbobo2
Vist : 1008 gange
50 point
Dato : 06-08-05 16:55

Hej,
vi har købt et lille fryseskab på 100L og vi har tænkt os at stille det i vores "muret værksted", hvor der ikke er opvarming om vinteren.
Nu læse vi i manualen, at man ikke kan stille det i et rum, hvor temperaturen er under +16 grader...
I det rum vi taler om er der nok ikke mere end 5-7 grader om vinteren....
Hvad gør vi?? Vi vil helst ikke stille det inde i huset.
På forhånd tak..
Mvh

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 17:03

i kunne feks. lave en flamingo (50 mm flamingo ) kasse og sætte omkring den
eller en anden form for isolering

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-08-05 17:04

Hej
Sluk køleskabet, åbn lågen.
Et køleskab køler normalt ned til +5 grader .. så 5-7 grader må vel være ok.
/PG

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 06-08-05 17:11

Hej Guild - det er et fryseksab, det drejer sig om. Hvis det skal pakkes ind i flamingo, så er der fare for at motoren brænder sammen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 17:19

nollerik > jeg går da ud fra at folk tænker lidt på at når en motor køre så udvikler den varme og det skal selvfølgelig være udluftning.

man kunne også lave et lille extra rum med et par spånplader til det lille skab ( husk udluftning )

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 06-08-05 17:24

...undskyld det dumme spørgsmål!, men hvordan kan det være, at et fryseskab der fryser maden ned til -18 ikke stå i et rum, hvor der 5-7-10 grader..? Hvad kan der ske?..
Mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 17:51

ja det er et underligt spørgsmål - jeg spurgte lige og fik at vide at det skal have varme for at køre ordenligt - men ikke mere
Du kan med held netop lave et lille ekstra rum med luft - eller lægge brændsikkert isolering omkring - bare ikke bagpå - står det rimelig tæt på en væg vil det danne en lun front der (siger kølemontøren jeg talte med)

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 06-08-05 18:06

Sæt du bare fryseskabet ud i garagen det kan sagtens køre. Det kører fint her hos mig.
Grunden til at det ikke er det bedste er at under stilstand bliver olien i kompressoren tykkkere og har deraf dårligere smørreevne, men det er mest teoretisk.

Til alle jer der undrer jer over hvordan et køleanlæg virker kommer der her en lille lektion.

1: Man kan ikke lave kulde, men man kan fjerne varme
2: Kompressoren er en stempelkompressor der komprimerer kølevæsken i dampform for der skal bruges et højt tryk længere fremme i processen. Det giver en masse varme som så bliver afkølet i kondensatoren (ribberne bagpå) så bliver kølemidlet omdannet til væskeform pga. af kølingen. Det bliver så presset igennem en lille dyse (kapilarrør) og der sker så et trykfald og temperaturen falder drastisk. Da varme i varerne er lig med fugt binder fugten sig til de kolde rør(i dette tilfælde siderne i fryseren) og bliver ført med ud til kompressoren og bliver her komprimeret på ny og tager en ny runde. Varme som kompressoren selv laver bliver også delvist ledt bort i kondensatoren.

Såre simpelt hvis man kan få det ind i sit hoved

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 18:11

Jeg glemte lige at tilføje at der må aldrig tildækkes med isolering da skabet så ikke kan fjerne varmen. Hvis et køle/fryseskab er anbragt i et køkkenskab er der også altid udluftnin ud af toppen af skabet for at lede varmen væk

Fijala
Kølemontør

PS. Den bedste temperatur for et Køle/fryseskab er faktisk i 5-10 gr. omgivelser

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 06-08-05 18:39

Tak for svaret Fijala.
Jeg stoler på din ekspertise og er lettet... Vi har nemlig fjernet emballagen og måske kan vi heller ikke ombyt det med noget, der kunne tåle "det kølige rum"
Det var heldigt, at en "kølemontør" var her....
Tak også til alle andre, der har svaret til mit spørgsmål...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-05 11:16

Fijala - vi er ikke enige. Korrekt at den med olien der bliver tykkere er mest teoretisk. Værre er det, at ved kolde omgivelser risikerer du at alt kølemidlet står i kompressor og kondensator (ved stilstand), hvorfor denne kan få bøvl med at komme igang.

For at modvirke kompressorhaveri, er der et lille fif, der hedder. Spænd en thermostatisk varmesnøre på f. eks. 25 - 50W på kondensatoren, for at modvirke at al kølevæsken samles i denne ved hård frost. Iflg montørerne er det et væsentligt større problem end for kold olie, selvom olieopkog heller ikke er noget kompressoren holder af.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-05 19:56

Ja det er jo en hel anden sag. Kølemiddel vil altid ophobe sig det koldeste sted og når vi snakker minusgrader vil kølemidlet stille sig som væske i kompressoren med risiko for at slæbe olien med ud af den ved opstart.
Kølemidlet vil ALDRIG stille sig i kondensatoren i et køleskab da den sidder højere end kompressoren og da væske ikke vil løbe op ad bakke Derfor skal der IKKE monteres varmelegeme på kondensatoren
Så er det muligt at montere et varmelegeme på kompressoren al et stort spændebånd. Der "koger" kølemidlet ud af olien, dog kun ved stilstand, da den varme som kompressoren laver ved drift i sig selv er nok. Dette er af typen selvregulerende og holder en temperatur på ca. 50gr.
Dette er dog ikke nødvendigt ved en hermetisk kompressor som en køleskabs kompressor er. Grunden til dette er at tollerancen mellem stempel og cylinder er så stor at der er plads til olie og kølemiddel i væskeform og derfor sker der intet ved det. Olien vil heller ikke løbe op igennem kondensatoren, da løftehøjden er for stor.

Håber det er svar nok.