/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fat32 ?
Fra : oscardino
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 06-08-05 16:24

Hej alle
Da jeg købte min Pc var den partioneret i 3 drev C:(local disk) D:(back up) og en mindre partion
kaldet D:(Recover) D: Kører med fat32, mens C: og D: kører NTFS.
Skal hele HD ikke køre med det samme system (NTFS) ? eller er det lige meget.

MVH Oscardino

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 06-08-05 16:28

hej.. ved ik så meget om det men min pc er opsat på samme måde som din..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-08-05 16:31

Det kan sagtens køre sammen! Du må mene E til recovery? Grunden til at den er fat32 er at du osse gerne skulle tilgå den "udefra" via din recovery cd eller en startdiskette gætter jeg på.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-08-05 16:31

det behøver de ikke, men jeg vil da mene at ntfs er det mest stabile.
du kan sagtens ændre fat32 til ntfs uden at miste at date (men ikke den modsatte vej)
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart (ja/nej) svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-08-05 16:33

Tror ikke det er en god ide at konvertere lige den partition hcma!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 16:44

lad den være hvis det køre godt , hvorfor ændre noget hvis det køre fint ?
Og fat32 kan sagtens snakke med ntfs og omvendt.
så du behøver ikke at lave nogle ændringer , med mindre at du kun vil have 2 eller flere drev at rode med

hcma :..> hvorfor kan man ikke ændre fra ntfs til fat32 uden at miste ? Enda via en simpel win98 boot disk
Jeg kan så kan du også , det er bare spørgsmålet om at få fat på dem via bios call

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-08-05 17:01

technet >> ntfs til fat32 uden at miste data: det går ud over min viden. har altid lært og hørt at man mister data hvis man konverterer ntfs til fat32.
Vil blive meget glad for en tutorial

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-08-05 17:05

lige en anden ting: har altid undret mig over hvorfor nogle købe-pc'er har et Recovery-drev. Følger der da ikke helt alm. installations cd'er med (ikke den fa..... recovery-cd med alskens skidt på, som genoprettet hele systemet til "købe-tilstand")

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 17:26

hcma
nej det er ikke altid der følger en OS cd med men istedet er det det man kalder
preinstall
og så er det op til folk selv hvad de vil gøre hvis det cracher.

surt

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 17:41

lige uden for nr. oscardino ( undskyld )

hcma
hvor og hvem
har lært dig at man ikke kan konvertere ntfs til fat32.

vedkommende skulle lige lære noget om hvordan filsystemmet er bygget op ( især om mft systemmet i ntfs )
men hvis du har 1 gammel HD og mod på det , så kan du hente denne bootdisk og lege med
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-08-05 18:02

tachnet >> jeg prøver - takker

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-08-05 18:03

sorry for stavefejl

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-08-05 20:24

En mulighed er, at fat partitionen har været brugt til at lægge et (ældre) ghost image på. Visse versioner kan godt lave image af et ntfs drev, men kun gemme det på et fat drev.

Det er faktisk en god ide at inddele sin harddisk som det er gjort, og forskellige filsystemer på de forskellige partitioner er OK.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-05 20:34

Computere som har en recovery CD ell flere.
De fabrikanter har også været så smarte at smide dokumenter over på D/E
For når der skal genskabes denne startindstallation så ligger brevet til "moster anna" stadig på comp.
Man får nemlig (på de fleste) muligheden for at beholde sit D/E drev.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-08-05 20:38

fat32 patition fordi man skal kunne se og arbejde (installere)med filerne i et dos lignende miljø,man kan ikke se og arbejde med ntfs i dos,uden et specielt program.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-08-05 20:39

f.eks. recovry consol

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 06-08-05 22:34

Aften alle
Winxp var pre-indstaleret da jeg købte den, men der fuldte en alm. Winxp cd med.
Så hvad jeg skal med det recover drev ? med mindre Winxp cden skal bruge det til noget. Drevet er kun på 1.7 Gb
Under instalatíon, repair, fejlsikret tilstand eller andet har jeg aldrig set funtionen "Recovery"
Muligheden er at jeg har fået en rigtig Xp cd i stedet for en recover cd !

MVH. Oscardino

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-05 22:41

patitionen kan indholde bundkort drivere/bios og andet som skal bruges under installationen,visse pc producenter har lavet nogle mærkelige løsninger for at holde/binde kunderne til deres produkt som f.eks. compaq

Godkendelse af svar
Fra : oscardino

Dato : 06-08-05 23:06

Tak for svaret Manse9933.

Jeg tror jeg lader det være som det er, og der er jo heller ikke nogle problemer med det.
Men man skal jo være lidt nysgerrig end gang imellem.

Hej fra Oscardino