/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Xantia Højderegulator problemer
Fra : EiHaBr
Vist : 4500 gange
200 point
Dato : 06-08-05 15:26

Vedr. Xantia1993- bilen vil ikke altid regulere til den rigtige højde i bagenden, men den kommer dog når jeg har haft højderegulatoren i højeste højde, det kan godt tage lidt tid, men når den har været højt oppe i forenden og synker ned der, kommer den op i bag.
Jeg har renset, smurt og efterset højdekorrektøren i bag, kan det være alm. slidtage, eller hvad er der galt.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 200 point
Dato : 06-08-05 17:47

Du kan købe en speciel skylleolie til citroenhydraulik.
Duskal tømme den gamle væske af, skyllevaske på, køre med den et stykke tid, (du kan formentlig mærke virkningen efter mellem 500 og 1000 km) skift til ordinær olie, kort sagt: Følg brugsanvisningen på dunken.
Så skulle dén være i orden. Udførte kuren på en BX, der havde gået ca 250ooo.

God arbejdslyst

H-J

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-05 17:55

Hejsa
Nu må jeg jo indrømme at jeg ikke kende bilen og opbygningen af højdereguleringen på bilen, men det forhindre jo ikke i at komme med lidt tanker og ideer.
Jeg har en formodning om at det er lavet på nogenlunde samme måde som regulering af luftpuder på Lastbiler.
At man har en kontrol arm der måler afstanden imellem bilens karosserri og akslerne...
Når den kan løfte og sænke er de hydraliske cylinder ok....
Så er det noget teknisk i måling af højden den er gal med. Hvis det er et "almindelige" ventil system der åbner og lukker kan der nok være slør i arme - men dette giver nok ikke noget i højde som er mærkbart.
Det jeg ville tjekke er at sætte en dunkraft under bilen og se hvordan ventil eller højdekorrektøren reager på at man løfter akslen (forudsætter at du har bagakslen svævende ved at have karosserri på bukke eller helst lift...)
Så kan du se om højdeændringer registeres af ventil eller højdekorrektøren.
Så er det jo lettere at se hvad der skal skiftes.... Hvis det hele virker mekanisnk - kan der jo god være fejl inde i komponenterne (ventil eller højdekorrektøren ).....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-08-05 00:46

Lad korrektøren være, den sidder som den skal, den finder jo det rigtige leje, når bare du "leger" lidt med vælgeren. Nævnte BX opførte sig nøjagtig som du beskrev, og skyllekuren hjalp. Prøv i det mindste før du bringer den ud af justering.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-08-05 16:23

Som hjkofoed siger: Prøv at bruge skylleolie.

Du siger at det mekaniske (stænger/fjeder/mellemstykker) arbejder korekt!!, så er der nok "kun" korrektøren tilbage.

Den er fuld af sort "gummisnadder" så du kan godt afmont. den.
2 skruer, 3 rør,1 dræn,1 plastikovergang.

Hvis du vælger at afmont. korrektøren, så skriv jeg vil da finde et
link du kan bruge mht. renovering.
/steen b.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-08-05 23:57

når jeg er så meget imod afmontering, er det netop på grund af de elementer, steen b omtaler. Deres samarbejde er ret komplekst. Faktisk var der en mekanikker, der havde drejet min korrektør, og bare det, at dreje den på plads igen tog "tre år og en week end". Så kan du få den op på en rampe og rense den uden afmontering, vil det spare dig for en masse arbejde. Ellers bør du tage mod steen bs tilbud.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-08-05 21:57

Til ds23.
Har du en link til renovering af højdekorrektør, det er ikke sikkert at jeg beslutter at bruge ideen, men overvejer.
Mvh
Ei

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 10-08-05 11:17

Prøv dette link, og de andre i de forsk. indlæg.
http://www.citroen.nu/p4pBB2/viewtropic.php?t=199348&hig
/steen b.
(håber det virker)

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 10-08-05 12:13

Det virker ikke!!??.

Så den tunge vej:
http://www.citroen.nu
klik under xantia
klik hydraulik
klik søg
skriv = regulator
find indlæget "hvorfor hopper plastarmen af"
så skulle du være på plads mht. korrektør.
/steen b.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 21-08-05 22:57

Tak for svaret hjkofoed.
Dit råd om Rensevæske til Citroen hydrolik systemet virker fantastisk, efter 2 dage og rensning af filtre i beholderen virker det hele stort set perfekt, -gad nok vide hvor mange værksteder der skifter væsken som den skal ved eftersyn på nyere biler-, min har kørt ca 240.000 og kører stadig stort set perfekt, det bliver den selvfølgelig ikke ved med uden vedligeholdelse
Tusinde tak
Mvh EiHaBr

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-08-05 23:12

Selv tak, glæder mig virkelig over sucsessen. Til lykke med din genvundne hydraulik.
Mvh H-J