/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan Windows XP Home installeres på CD?
Fra : stjuma
Vist : 508 gange
300 point
Dato : 06-08-05 11:39

Hej.

Jeg vil gerne lave en CD, som jeg kan bruge til at starte computeren med, hvis den går i udu.

Derfor vil jeg gerne installere Windows på en CDR, som jeg så kan bruge til at få maskinen op og køre i nødstilfælde.
Jeg hat forsøgt, men får beskeden, at jeg har en nyere udgave (opdateret). Kan mit projekt føres ud i livet?

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-05 11:41

ja det kan du godt, du skal lave et image af pc'en, du finder programmet på nettet

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 06-08-05 11:45

Hej.

OK. Men hvilket program?

mvh
Steen.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 06-08-05 11:47

din program CD burde da starte selv og installere din XP, enten der er reparation eller det er formatering

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 11:53

det du har i nu er det windows xp med sp1 eller sp2 ?
og du har en orginal windows cd ?

for det skal gøre at slipstreame din orginale windos xp med enten update sp1 eller sp2
eller for den sags skyld lav 2 cdér

se her:
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
http://www.serverguider.dk/artikler_117.html

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 06-08-05 14:25

Jeg er sikker på at du prøver at finde en løsning som microsoft ikke har lavet endnu. Det kan til dels være fordi at de selv mener at de har nogle meget gode værktøjer til at reperare installationerne med. Det kan ikke lade sig gøre!

MEN i stedet for skal du måske kikke en lidt anden vej. F.eks. er der en linux dist. som du GRATIS kan downloade og bruge som du vil. Altså sætte en CDR i dit drev og starte et styresystem op. Distributionen hedder KNOPPIX, og er meget smart og NEM at bruge. Også UDEN du kender til linux overhovedet. Vil du prøve denne løsning så kik forbi :http://www.knoppix.net/get.php

Det eneste MEN i dette forslag er at linux kernen stadig ikke suportere NTFS partitioner på Windows maskiner. Så derfor kan du kun bruge denne løsning hvis du skal have gang i en windows med NTFS.

HVIS alt dette her ikke siger dig ret meget, så kan jeg jo stille lidt spørgsmål igen for at finde ud af hvad der er galt...:

1. Er der noget galt endnu??

2. Er det noget der er sket før, hvor du har været nødsaget til at formatere??

3. Har du i det tilfælde forsøgt at installere/reparere Windows igennem installations cden??

4. Hvorfor vil du bruge en Windows på en CD??
- var det for at komme frem til en løsning alla DOS på en diskette??

Anyway, svar igen så vi kan komme videre med at få dit problem løst... :D

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-08-05 18:56

hej !
har din xp cdom sp1 og du har opdateret til sp2 kan det være derfor...
jeg anbefaler
1.hent nlite her:
http://www.nliteos.com/
2.hent sp2 her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
3.sæt xp cdom med sp1 i drevet
4.kør nlite vælg norsk sprog da det minder om dansk,find indstallation filer dvs d drevet hvis dit cdrom drev er d osv,find derpå stedet hvor du gente sp2 (fylder ca 300 mb) der er vejledning.....
men gør kun de to ting selvom der er mange muligheder.den lave så en xp cdrom med sp2 som du kan repeeer din xp med på cdr.

Accepteret svar
Fra : 75653

Modtaget 300 point
Dato : 07-08-05 20:52

Øhh lige et øjeblik.
Installere windows på en CD ?????
Det Kan og VIL ikke kunne lade sig gøre, da windows skriver til disken under opstart.

Men der er stadig håb, der findes et værktøj til at oprette en såkaldt WinPE cd/dvd.

Det går i sin enkelthed ud på at programmet opretter en cd med et MiniNT system på.

Programmet findes her. http://www.nu2.nu/pebuilder/
Hvis du så navigere ind på http://www.ubcd4win.com/ har du mulighed for at hente nogle forud konfigureret "plugins" med div. brugs muligheder.
Et andet sted er http://www.reatogo.de/
og sidst men ikke mindst er der jo http://www.911cd.net/
Disse links skulle kunne få dig hurtigt igang med at bygge din helt egen WinPE skive

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 03-09-05 13:08

Jeg mener at Nordsted1's løsning er den rigtige.
Et meget anvendt program til dette er Ghost fra Symantics, det koster godt nok penge, men virker!
Det supporterer CDRW under dos, samt USB/Firewire med lidt arbejde, men CDRW er standard.
Instller Ghost under windows, og bed den om at lave en bootdisk.
Boot på den floppy du lige har lavet og kreer et image af din harddisk. Når så din PC går i hegnet, booter
på din floppy og geninstallerer windows nødagtigt som den dag du lavede dit image.
For mig tager det ca. ½ time at reetablere pc'en.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-09-05 13:28

Q. Er det kun mig der har læst spørgsmålet ?

[QUOTE]
"Derfor vil jeg gerne installere Windows på en CDR"
[/QUOTE]

Det kan kun lade sig gøre ved at benytte de værktøjer somjeg henviser til i mit tideliger indlæg

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-09-05 13:29

Hmm Quates kan åbentbart ikke bruges her
Øv

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 03-09-05 14:09

hey det er helt ok du siger det. Vidste ikke det kunne lade sig gøre at lave en windows live cd. Jeg har heller ikke set det før selv om jeg har haft med it support at gøre i meget lang tid. Men det er cool man i det hele taget kan det.

Jeg syntes derimod at linux løsningen også er fed fordi det udelukkende er gratis software. men det kræver jo også at man nogen gange er parat til prøve noget nyt i forhold til det man kender i forvejen.

\knap

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-09-05 15:50

Citat
hey det er helt ok du siger det. Vidste ikke det kunne lade sig gøre at lave en windows live cd. Jeg har heller ikke set det før selv om jeg har haft med it support at gøre i meget lang tid. Men det er cool man i det hele taget kan det.

Jeg syntes derimod at linux løsningen også er fed fordi det udelukkende er gratis software. men det kræver jo også at man nogen gange er parat til prøve noget nyt i forhold til det man kender i forvejen.

\knap

Jeg kender ikke linux løsningen...
Men der findes en masse gratis programmer til WinPE faktisk så er UBCD4Win spækket med dem. Det eneste det kræver af betalings programmer er din XP'er

/Rex

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 03-09-05 16:31

i princippet er det det samme måde at det fungere på, med din win løsning og min linux løsning. Du har en cd du sætter i dit cd-rom drev og starter computeren, hvorefter der indlæses et styresystem.

For at beskrive min linux udgave af svaret rigemelig enkel. Det er ikke nødvendigvis en cd du skal bruge som medie, linux platformen kan indlæses på næsten alle gængse medier. Altså kan det lade sig gøre at bruge en usb key som boot device med et fuldt funktionelt styresystem. Men det mest gængse medie er stadig cd-romen.

Der er stadig mange der er meget tilbage holdende med at springe ud og prøve linux. Udviklingen er kommet så langt nu at den grafiske brugerflade ligner windows meget og det er rent faktisk næsten nemmere at installere linux end det er at installere windows. Men sådan er der jo så meget. :)
MEN den største fordel jeg ser er at du ikke skal betale for nogen programmer over hovedet og at virus og spyware/ad-ware er en by i rusland!! Det kan windows maskiner stadig ikke klare.!

\knap

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-09-05 19:35

det allerletteste er at lave et Ghost enten på cd, dvd eller på anden partition.
Et Ghost tager et snapshot/spejlbillede af din partition/harddisk og så kan du til enhver tid retablere dit system til en tilstand som dit Ghost. Når du så får behov for at køre dit Ghost ind tager det kun ca. 15-20 min og så er det hele oppe at køre igen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-09-05 22:38

Hej hcma
Har du et ghostimage der automatisk booter fra CD og så loader dit image??? Jeg har Norton ghost 2003, og har bikset en del med at lave et image der kan bruges, og jeg må indrømme at indtil nu er det kun lykkedes at brænde et image direkte på CD'r. Problemet er at der så skal bruges 2 disketter til at starte comp op og jeg skal så manuelt starte ghost og igangsætte importen. Det fede ville jo være at kunne lave et komplet sæt CD'r der autobooter og starter indlæsning efter en advarsel om at disken overskrives. Jeg har også erfaret at det er ret smart at have flere sæt CD'r af med samme image, for er importen først startet og en af cd'rne ikke virker, kan intet redes igen.
Jeg har kigget på forskellige sider med opskrifter på diverse boot CD'r og så videre, men har aldrig fundet den ultimative skridt for skridt vejledning til at lave et bootbart CDimage.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 03-09-05 23:05

Hej Brassovitski
Mange CD brænder programmer kan lave en bootbar CD F.eks Nero, men kræver et image fra en bootbar floppy.
Prøv dette link http://www.nu2.nu/corpmodboot/
Har en bootbar CD selv og det virker!

Men det ultimative er at lave Ghostet å et eksternt drev.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 04-09-05 00:15

@brassovitski
Kode
Ghost.exe -clone,mode=pload,src=%CDROM%:Recover.gho1:1,dst=1:1 -batch

Med denne streng kan du lave en auto indlæsning af et ghost image.
%CDROM% referere til at imaget (Recover.gho) ligger på cd'rommen
-Batch bruges til at forsætte bat kommandoer.
Du kan også bruge -rb det fortæller ghost at der computeren skal rebootes efter gendandelsen.

Jeg har oprettet en bootcd fra et win98 bootdiskette image som jeg har forhøjet til en 2.88mb diskette hvilket har givet mig plads til at have ghost inkluderet i diskette imaget.

her er en del af koden i min batfil

Kode
Echo Opret/Gendand Ghost Image
choice /c:123 /n 1. Opret image, 2. Gendan fra image, 3. Afbryd /t:3,20 > NUL
if errorlevel 3 goto exit
if errorlevel 2 goto Gendan
if errorlevel 1 goto Opret
Echo ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR !
Echo.
echo ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR ! ERROR !
echo.
echo Computeren genstarter
:: Wait er en extern fil der er fundet på nettet, den giver mulighed for at pause batfilen i en given tid
Wait 10
::Reboot er en extern fil som er fundet på nettet
Reboot
:exit
Echo Du har valgt at afslutte
Echo Venligst fjern diskette...
wait 10
Echo Computeren lukker
::Atxoff er en extern fil som er fundet på nettet, atxoff lukker computeren
atxoff
cls
:Gendan
Echo Du har valgt at Gendande din Computer
choice /c:123 /n 1. Gendan med genstart, 2. Gendan med luk, 3. Afbryd /t:2,20 > NUL
if errorlevel 3 goto exit
if errorlevel 2 goto Genluk
if errorlevel 1 goto Gengenstart
goto exit
:Gengenstart
Ghost.exe -clone,mode=pload,src=%CDROM%:Recover.gho1:1,dst=1:1 -batch
Echo Gendandelses af computeren gennemf›rt
wait 10
reboot
Genluk
Ghost.exe -clone,mode=pload,src=%CDROM%:Recover.gho1:1,dst=1:1 -batch
Echo Gendandelses af computeren gennemf›rt
wait 10
atxoff

:Opret
cls
Echo Du har valgt at oprettet en gendandelses image
choice /c:123 /n 1.Opret med genstart, 2. Opret med Luk, 3. Afbryd/t:2,20 > NUL
if errorlevel 3 goto exit
if errorlevel 2 goto Opluk
if errorlevel 1 goto Opgenstart
goto exit
:Opgenstart
:: dst=1:2 referere til at ghost lave et image af første partition og skal gemme det oprettet image på partition 2
:: -split=685 fortæller ghost at imaget skal splittes ved 685mb (giver et ca 700 mb stort image)
:: Auto fortæller ghost at navngivning af evt. split af image skal fortages automatisk
ghost.exe -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=1:2\Recover.gho -z9 -Split=685mb -Auto -batch
Echo Oprettelse af gendandelses image gennemf›rt
wait 10
reboot
:Opluk
ghost.exe -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=1:2\Recover.gho -z9 -Split=685mb -Auto -batch
Echo Oprettelse af gendandelses image gennemf›rt
wait 10
Atxoff

Hvis du vil have en kopi så sig til så skal jeg nok lave dig en :)

/Rex

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 04-09-05 00:19

Det var da som sym sat..
Ikke engang i kode kan man undgå smilys

Nå der hvor der er smidt smilys bør der stå.
"(genstart & luk)" uden "()"

Og for at være 100% sikker, hvi sovenstående nu skulle blive ødelagt alligevel

: O p g e n s t a r t
: O p l u k

Selvfølig uden mellemrum ;)

Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 04-09-05 08:25

Tak for svaret 75653.