/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Quantum Fireball harddisk
Fra : Smukke_Ole
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 06-08-05 11:34

Jeg har lige fået forærende ovennævnte. Giver mener bestemt, at den er OK, men før jeg smækker den ind i apparatet på en ledig IDE kanal kunne jeg godt tænke mig at vide følgende:
På disken står der med meget små bogstaver noget om spænding og jumpere. Har det nogen betydning ?
Jeg kan ikke se modelnr. eller lign. men mener at jeg har tydet jumperindstillingen for slave. Hvis den er forkert, betyder det vel bare, at jeg må prøve en anden indstilling ?
Det kan vel ikke ødelægge min computer ?
Hvis den kun kører 5400 RPM i forhold til min masterdisk, der kører 7200, har det så nogen betydning, udover transmissionshastigheden ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-05 12:04

Hastigheden er ligegyldig for om du kan bruge den.
Da du skal ha' den ind og køre som ekstra HD er der flere muligheder for at sætte jumpere.

eks. 1
HD 1 C: på primær kabel sat som master.
HD 2 ekstra på primær kabel sat som slave
eks. 2
HD 1 C: på primært kabel sat som master.
HD 2 ekstra på sekundær kabel sat som master

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 06-08-05 14:01

-> Eyvind

Det med jumper master/slave mener jeg at have fundet ud af. Der var et lille diagram på kassen, hvoraf jeg har udledt, at det drejer sig om en slave, hvilket er lige, hvad jeg har plads til.
Det med hastigheden er også OK.
Det er mere det med spændingen, der bekymrer mig

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 06-08-05 15:14

hvis der står 5/12volt som der gør på min den gamle 4,5GB Fireball harddisk. Så kan den godt køre i en "alm. " nyere pc med et stik til 4 ben.
Med hensyn til jumpere så se efter når du starter den op om bios finder den nye harddisk!!!!
Ellers er de sat forkert.
Pøj pøj
Niels

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-05 20:25

Hvis stikket er det samme som til din anden HD så passer spændingen også.
Og der er jo flere spændinger i det "normale" stik med fire ledninger.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 07-08-05 10:08

-> alle

Jeg prøver, og vender tilbage

Smukke_Ole

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 04-09-05 12:44

Tak for svaret Eyvind.