/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fat32 versus NFTS
Fra : Melander
Vist : 602 gange
50 point
Dato : 13-10-02 15:14

hejsa

Nu har jeg siddet og kigget herinde på windows, og nu har jeg lige formatteret min pc(igen)

Men denne gang har jeg valgt at lave mit c: om til nfts og bibeholde mit d: til fat32.....

men hvad er egentlig forskellen på nfts og fat32....

skal lige sige jeg kører med win xp pro dk

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 13-10-02 15:32

gerne i dansk, og ikke en masse engelske fagudtryk

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 13-10-02 16:13

Tja, Clausens link er selvfølgelig på engelsk og temmelig teknisk. Ellers er hans egne bemærkninger rigtige nok bortset fra at der ikke er noget der hedder win98nt.
Før win2000 var der winNT 4.0. WinNT er totalt forskelligt fra de windowsversioner der bygger mere eller mindre på den gamle dos. Det er win 2.X, win 3.X, win 9X, og winME.
Fat passede til de forhold der var for ti-tyve år siden og fat32 er en lappeløsning der skulle få de dosbaserede windowsversioner til at kunne leve en tid længere selv om hardwaren egentlig havde gjort dem forældede.
NTFS kan håndtere meget større diske og filer end fat, er mere sikkert og kan meget mere - f.eks. komprimere enkelte mapper, evt. med undermapper, evt. kun enkelte filer - og det helt 'gennemsigtigt' for brugeren.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 20:34

> men hvad er egentlig forskellen på nfts og fat32....
>

NTFS er mere stabilt og giver mulighed for bl.a. kryptering og kompression.
Det er et godt valg, hvis du ikke skal bruge windows 98 til noget.

Flere detaljer findes på www.jsifaq.com og google.

--
mvh Kasper Grevsen / Unlock Århus
PS: Fjern store bogstaver fra emailadressen.

Unlock af Nokia 3310/3330 og Siemens C45 m.fl.
Jeg yder naturligvis garanti på telefonerne.

Accepteret svar
Fra : ulle55

Modtaget 50 point
Dato : 14-10-02 11:23

Forskellen er at der er mere sikkerhed på et NTFS filsystem, det er myligt at sætte rettigheder på filer til "bruger niveau". Derudover kan kan NTFS klare en større HD kapacitet frem for FAT32. Du skal barre være klar over at du ikke kan bruge en NTFS sammen med win98, hvis du vil skifte tilbage på et senere tidspunkt, eller køre det på en HD ved siden af.
Mvh
Morten Jensen

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 14-10-02 16:50

Ja, NTFS skal du kun bruge hvis du er på XP-niveau og ikke skal lange tilbage til gamle Win9X systemer mere!