/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha 4-g
Fra : 127tage
Vist : 998 gange
50 point
Dato : 05-08-05 21:28

jeg vil ud og have en knallert at de gode gamle slags. har tænkt meget på en yamaha 4-g med skivebremser. er det en god nok knallert og hvad er der af faldgrupper jeg skal være opmærksom på?

en puch monza eller en suzuki k50 har også strefjet mig

hvad synes i jeg skal købe ?

vil gerne have en rimelig stabil knallert

mvh

Kommentar
Fra : technet

Dato : 05-08-05 22:09

det kan jeg godt forstå , for de nye scooter er plastic agtigt
yamaha 4-g er klart det bedste valg af dem du nævner efter mit hoved
men ellers kan jeg også anbefale en kreidler florett
det største problem med yamaha 4-g er koblingen den er svær at indstille så den ikke filer
men jeg løse det ved at dreje noget af kobling knasten væk og satte en extra kobliing skive på

og min (med tromlebræmse) køre ca 60 fuld lovligt og jeg behøver ikke mere

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 05-08-05 22:11

Ja det må man sige at Yamaha FS1 er en god knallert, jeg har nok haft 12 stk, af dem, lavet dem i stand og solgt igen.
De allerførste var jo med drejeventil, de var vist ikke så gode, men ellers kom jo de næste med tromlebremser på begge hjul, og så kom skivebremse på forhjulet. Jeg syntes lige godt om skive som tromlebremse, og de smarte har jo fået skiftet til stjernehjul.
Fordelen ved Puck Maxi og Yamaha FS1 er jo at der kan fåes næstem alle stumper ved THansen, men deres kromdele overflade ruster nu ret hurtigt.
Men de er begge stabile knallerter, men FS1 er jo sjovest fordi der er gear, det er en rigtig knallert.
Monza har jeg en af der er adskildt, der fåes ikke så mange stumper længere, og der er heller ikke så mange tilbage længere.
Men det er ikke svært at finde en FS1, de ligger i prisklassen 2000-7000kr afhængig af stand.
De har næsten alle fået fjernet plumben, og fået en 16mm karburator, og et udstødningsrør der ligner orginalt, som så tilsammen får dem til at køre 70 km/t.
Hvis der ikke er mislyde fra motoren, og de er lette at skifte gear på, så er der ingen faldgrupper.
Og så skal de ellers starte hvergang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 05-08-05 22:43

okay har selv haft 1 jawa 5 puch monzaer 1 maxi og 1 ms 50 fra 65 med pedaler men vil enlig gerne prøve noget andet og så kom jeg til at tænke på yamaha 4-g har nemlig fundet en med skivebremser som er nyrenoveret og ingen olispild og koblingen er skiftet og iorden der sidder et 3.5 hk tun på den og den køre ca de 60 . til 3500 kr. er det ikke en okay pris ? den er ganske udemærket stand og ham der har den tilsalg virker også meget flink og ikke som en "svindler"

det der også tiltrækker mig er at man kan få alle delene til dem uden det koster en bondegård. til puch monza synes jeg at der er nogle dele der koster lige lovlig meget og det er desværre ikke alle dele man kan få mere.

der er desværre ikke omdrejnings tæller på den jeg har kik på men er det ikke forholdvis let at montere ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-05 23:21

Det er en udemærket pris, men jeg tror nu ikke der er tun på, hvis den kun kører 60, men det er også ligemeget, du bliver godt kørende, og det er nemlig rigtigt at den er billig i reservedele.
Jo, omdrejnings tæller er ikke svært, hvis man følger anvisningen.
Men tjek nu stelnummeret, eller bed om at se forsikringen, med den nummer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 05-08-05 23:48

jeps det er nok en god ide som du siger lige at tjekke stel nr. så man ikke får en stjålet med hjem. normalvis beder jeg altid om en kvittering på den. hvor de skriver at de garentere at den ikke er stjålet.

når den "kun" køre de ca 60 kan jo evt. være fordi at det er med std. kaburator. var lige inde og se på scooter-dele.dk og han har en 16 mm kaburator til en 500 kr. seddel. det dejligt billigt

ang. din monza har scooter-dele.dk også flere gode monza dele. han er en vældig flink fyr. han holder til i højbjerg ved århus. ellers er der også puch.dk det er orginal dele fra det gamle puch lager...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-08-05 00:26

Ja, jeg kender godt Skåde reservedele, han har mange ting, og er rimelig flink, sålænge man ikke brokker sig, eller klager.
Mon ikke "din" er med 16 mm, jeg har næsten ikke set andet, selvom det ikke er standard.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 06-08-05 19:10

den yamaha jeg omtalte var jeg ude at kikke på idag og den sagde sådan en mærkelig metallisk lyd når man gassede den lidt op og slap gassen. så den turde jeg ikke rigtig købe.

den lavede også en lille lyd når man kørte i 3-g hvad kan det have været ????

har fundet en anden der også ser ret fornuftig ud men der er koblingssneglen def. så er det meget svært selv at skifte??? har selv kun rodet med puch før

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-08-05 22:59

Den er ikke såå vanskelig at skifte.
Man skal have gearpedalen af, og fjerne 4 skruer der holder sidedækselet, så er der altid sovset godt til med skidt og olie og fedt, men der er en sneglegang indvendig i sidedækselet hvor der skal gøres godt rent, og nyt fedt i, så skal man dreje sneglen derind så når det hele er på plads, så skal sneglen have så meget gevind som muligt at dreje frem og tilbage i.
Men THansens snegl er ikke færdigsamlet? Og er lidt mærkelig at låse armen fast på?
Men du kan sagtens finde ud af det, når du ser det.
Og det er det eneste du skal bruge, nemlig:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=539959198&n=282491953&pn=461536655
Forøvrig er der en ting som er ødelagt på en del FS1, det er gevindene til sidedækslerne, som er blevet spændt for hårdt, så aluminiumsgevindene er ødelagt i blokken, men det er mest omme på den anden side.
Så hvis der mangler bolte på en af siderne, såå. Men det kan laves, og betyder som regel ikke en masse, men alligevel træls.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : 127tage

Dato : 20-08-05 22:19

Tak for svaret pallebhansen.