/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk - slukker jeg den rigti~
Fra : MMS99
Vist : 272 gange
90 point
Dato : 05-08-05 13:48

Hey kloge mennesker !

Jeg har en ekstern USB-harddisk.. De eneste stik der er på den er, indgang til USB og indgang til strøm.. Den ligger inde i en slags "kabinet", men der er ikke afkøling på, så den bliver meget varm, og kobler sig selv fra computeren..
Ville det hjælpe hvis jeg tog låget af min lille "kabinet"?
Når jeg slukker den, plejer jeg bare at hive strømstikket ud.. men det virker ikke rigtigt..?

MVH MMS99

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-08-05 13:56

Tit, når man har tilsluttet en ekstern enhed/hardware, er der et lille ikon ved siden af uret i proseslinien. Her kan man klikke for at afbryde den eksterne enhed på en sikker måde, inden man tager usb-stikket ud.

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 05-08-05 14:08

Hey... Ja det ville hjælpe på at du tog låget af i mens du bruger den.. den bliver meget varm for der er ikke nogen
luft udskiftning så den har ingen mulighed for at blive kølet ned. men hvis du er lidt af en handyman kan du jo fixe
og sætte en blæser på. så bliver din harddisk meget glad.

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 05-08-05 14:33

hehe.. tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 05-08-05 14:34

Der er bare et problem.. der er ikke noget ikon ved siden af uret :S

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 16:58

Det giver kun problemer hvis comp er ved at skrive til din HD når den "falder" ud.
når du sætter din USB HD til plejer der at vise sig en lille grøn pil nede i nærheden af uret.
Den skal du h-klikke på - nu skal du v-klikke på teksten "tag hardwareenhed fra......."
følg anvisningen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-08-05 18:35

Store harddiske afgiver mere varme end de mindre. Diske fra 10 Gb og opefter bør afkøles, da det i extreme tilfælde kan gå ud over diskens stabilitet.
Det vil være at fortrække, at du sætter en blæser i kabinettet, fremfor at åbne det. En kontinuerlig luftstrøm køler bedre end hvis du laden den stå åben for at dampe af, af sig selv.

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 05-08-05 20:30

Eyvind - Det der med den grønne pil, skete kun første gang jeg satte den i maskinen.. :S

severino - Min er en 120 GB, men den slags "kabinet" jeg mener, er nærmere en slags boks der sidder rundt om den.. ved ikke om det er muligt at sætte en luftkøler på.. :S

Tak indtil videre :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-08-05 20:44

Hvis det er et standard drive størrelse 3½" så er der i de fleste tilfælde blæser i kabinettet. Det er der i hvert fald i min.
Hvis det er et af de små drive som sidder i de bærebare, så er der som regel ikke plads til den. Det er der ikke i den lille jeg har til min bærebare. Men den bruger også kun 5 volt, hvor den store skal både have 5 og 12 volt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-08-05 23:46

De der små eksterne holdere til harddiske, der kan man da ikke sætte en blæser på.
Er de da for små til.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 05-08-05 23:51

ja min er også uden blæser lavet af aluminiu har kørt et års tid nu den køre firewire og er målt med diverse programmer som som nr 2 i overførelses hastighed lige efter en sata disk
men man kan da få bokse med blæser tror ikke det kan betale sig at rode med det selv men de larmer jo lidt merer

men jeg tænker lige at når du ikke længre kan se den grønne pil kan du så stadig bruge den eller se den i denne computer???
det er sket for mig at den grønne pil ikke er dukket op der har jeg måtte genstarte disken og så kunne jeg se og bruge den
men sådan er det ikke for dig kan jeg forstå

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 06-08-05 12:47

severino - jeg tror det er 3½" ligesom din, men der er ikke nogen blæser i.. tror bare jeg må købe en med blæser i..

cbsjanten - Ja jeg kan sagtens se den i denne computer.. :S som regel når jeg sætter den i, siger den, den der lyd når man sætter et eller andet USB-halløj i og så kommer der et lille vindue op, hvor der står automatisk afspilning, hvor den nærmest "indlæser" disken. Efter den har gjort det kommer der et vindue op hvor jeg kan vælge forskellige måder at åbne disken på, bl.a. om jeg vil afspille den i windows media player eller bare åbne den på normal vis.. men der hvor den "indlæser" disken, plejer jeg bare at trykke annuler, det sker der ikke noget ved.. den kan stadig ses i denne computer..

MMS99

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 06-08-05 16:11

tjek denne her http://www.hb-elektronik.dk/mb_articles.php?catid=274&saSearch[category]=HDD+tilbeh%F8r

USB2 til IDE konverter

så er du ude over varme probs og det er nemt at skifte jeg har købt en og den køre godt der er heller ingen kabler der går i stykker af at skifte hd en gang i mellem

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-08-05 18:16

ALDI har haft, og nogle har endnu en 5 1/4" / 3½" box, med indbygget 30 Watt strømforsyning og blæser, som kan monteres med harddisk, DVD eller CD-rom drev efter behag, beregnet til USB 2,0 og er bagud kompatibel med 1,1 for 249 kr. incl strømkabel, USB kabel og installations CD.
Den er fra NorthQ med typebetegnelsen NQ-14000.
Måske kan den findes på www.northq.com

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 07-08-05 21:58

Mange tak for alle de godt svar alle sammen..
Tror jeg kan klare det nu ;)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-09-05 07:18

Hvon skær'n????
Har du fundet ud af det og virker det nu?

Nu har du snart haft en måned til det!

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 14-09-05 22:58

Ikke hvordan jeg slukker den "rigtigt", men jeg køber bare et kabinet med cooler på.. :)