/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Valg af hunderace (stor og træningsvilli~
Fra : HRiis
Vist : 1534 gange
20 point
Dato : 13-10-02 12:53

Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på helt bar bund hvad angår pasning og træning.

Jeg søger en hunderace, som jeg kan træne for fornøjelsens skyld. Samtidig må den gerne være en god vagthund men ikke aggressiv, da min niece og nevø bor lige på den anden side af vejen. Sagt på en anden måde, så må den under ingen omstændigheder angribe nogen, med mindre den har fået direkte besked på det eller ved indbrud. Jeg kan godt lide at tumle rundt med en hund, så jeg foretrækker store hunde (så jeg ikke altid vinder, når vi slås . Vores sidste hønsehund var en stor kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig fint.

Jeg søger ikke en jagthund, omend den da gerne må have mulighed for at kunne bruges, hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske at tage den interesse op. Umiddelbart har jeg tænkt på en schäfer eller rottweiler, men jeg er åben for andre forslag, da jeg ikke kender alle racer. Jeg læste en debat om rottweilere herinde og fik indtrykket af, at det er gået tilbage med avlen, så det er svært at finde én man kan være nogenlunde sikker på har gode træningsegenskaber?

Om jeg skal til Tyskland for at hente en hvalp skal ikke være afgørende, og prisen er heller ikke afgørende, da det trods alt er en hund, jeg skal tilbringe de næste 10-15 år med. Jeg synes personligt, at sorte hunde er smukkest at se på, men er en race af anden farve bedre egnet for mig, er det ikke afgørende. Min yndling blandt de hunde, vi har haft, var den eneste hanhund, vi har haft, så baseret på min begrænsede erfaring hælder jeg mest til at få en han.
Jeg er 33 år og bor alene. Nærmeste agilitybane ligger knap en kilometer væk.

På forhånd tak for hjælpen, Hans Riis

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 13-10-02 13:06

Hej Hans Riis.

Jeg ville se en hundeudstilling-------- og tale med dem der
om der var en race du ville høre mere om.
Der er udstilling i Herning d.2 og 3 November
Hel og lykke
lillian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 13:21

Hej Hans.

Hvilken type træning er det du vil gå til ????

- lydighed, eftersøgningsarbejde (finde forsvundne personer og genstande),
sporsøg, bidearbejde eller agility ???

Kan du godt lide en selvstændig hund, eller vil du hellere have en mere
førerfixeret hund, der er meget opmærksom på dig ???

Hvilken type jagt er det du måske kunne tænke dig at bruge vovsen til ???

Lydighed kan stort set alle racer lære. Ved eftersøgningsarbejdet er
retrievere samt hyrdehundene nok at foretrække, selvom andre racer også kan
bruges. Sporsøg kan de fleste jagt- og tjenestehunderacer lære. Bidearbejde
er nok mest hensigtsmæssigt med tjenestehunderacerne, mens agility er vældig
fint med f.eks. en hyrdehund eller lignende hurtig og adræt race.

Skal den kunne bruges til jagt, var det måske en ide med en retriever eller
setter/kl. münsterlænder. Her ville jeg ikke anbefale hverken schæfer eller
rottweiler.

Hvis du køber en hund efter stabile forældre, hos en god opdrætter, og
sørger for at hvalpen helt fra lille lærer at omgåes børn, kan alle racer
lærer at være sammen med din nevø og niece.

- Mit bud på en stor race, der kan bruges til træning, evt. jagt og som er
god sammen med børn: labrador retriever eller engelsk springer spaniel.

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 13:23

"HRiis" <HRiis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:47cq9.101493$Qk5.4439083@news010.worldonline.dk...
> Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus
> (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige
> forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede
> hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på
> helt bar bund hvad angår pasning og træning.
>
> Jeg søger en hunderace, som jeg kan træne for fornøjelsens skyld.
> Samtidig må den gerne være en god vagthund men ikke aggressiv, da min
> niece og nevø bor lige på den anden side af vejen. Sagt på en anden
> måde, så må den under ingen omstændigheder angribe nogen, med mindre den
> har fået direkte besked på det eller ved indbrud. Jeg kan godt lide at
> tumle rundt med en hund, så jeg foretrækker store hunde (så jeg ikke
> altid vinder, når vi slås . Vores sidste hønsehund var en stor
> kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig
> fint.
>
> Jeg søger ikke en jagthund, omend den da gerne må have mulighed for at
> kunne bruges, hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske at tage den
> interesse op. Umiddelbart har jeg tænkt på en schäfer eller rottweiler,
> men jeg er åben for andre forslag, da jeg ikke kender alle racer. Jeg
> læste en debat om rottweilere herinde og fik indtrykket af, at det er
> gået tilbage med avlen, så det er svært at finde én man kan være
> nogenlunde sikker på har gode træningsegenskaber?
>
> Om jeg skal til Tyskland for at hente en hvalp skal ikke være afgørende,
> og prisen er heller ikke afgørende, da det trods alt er en hund, jeg
> skal tilbringe de næste 10-15 år med. Jeg synes personligt, at sorte
> hunde er smukkest at se på, men er en race af anden farve bedre egnet
> for mig, er det ikke afgørende. Min yndling blandt de hunde, vi har
> haft, var den eneste hanhund, vi har haft, så baseret på min begrænsede
> erfaring hælder jeg mest til at få en han.
> Jeg er 33 år og bor alene. Nærmeste agilitybane ligger knap en kilometer
> væk.
>
> På forhånd tak for hjælpen, Hans Riis
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Skal det absolut være en hanhund? Jeg har alletiders schæfertæve på hånden.
Se indlægget "Hvem har mistet schæfertæve". Vi troede vi havde fundet
afsætning, men han måtte ikke for konen

Vh. Winther
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 15:16

"HRiis" <HRiis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:47cq9.101493$Qk5.4439083@news010.worldonline.dk...
> Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus
> (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige
> forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede
> hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på
> helt bar bund hvad angår pasning og træning.
>
> Jeg søger en hunderace, som jeg kan træne for fornøjelsens skyld.
> Samtidig må den gerne være en god vagthund men ikke aggressiv, da min
> niece og nevø bor lige på den anden side af vejen. Sagt på en anden
> måde, så må den under ingen omstændigheder angribe nogen, med mindre den
> har fået direkte besked på det eller ved indbrud. Jeg kan godt lide at
> tumle rundt med en hund, så jeg foretrækker store hunde (så jeg ikke
> altid vinder, når vi slås . Vores sidste hønsehund var en stor
> kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig
> fint.
>
> Jeg søger ikke en jagthund, omend den da gerne må have mulighed for at
> kunne bruges, hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske at tage den
> interesse op. Umiddelbart har jeg tænkt på en schäfer eller rottweiler,
> men jeg er åben for andre forslag, da jeg ikke kender alle racer. Jeg
> læste en debat om rottweilere herinde og fik indtrykket af, at det er
> gået tilbage med avlen, så det er svært at finde én man kan være
> nogenlunde sikker på har gode træningsegenskaber?
>
> Om jeg skal til Tyskland for at hente en hvalp skal ikke være afgørende,
> og prisen er heller ikke afgørende, da det trods alt er en hund, jeg
> skal tilbringe de næste 10-15 år med. Jeg synes personligt, at sorte
> hunde er smukkest at se på, men er en race af anden farve bedre egnet
> for mig, er det ikke afgørende. Min yndling blandt de hunde, vi har
> haft, var den eneste hanhund, vi har haft, så baseret på min begrænsede
> erfaring hælder jeg mest til at få en han.
> Jeg er 33 år og bor alene. Nærmeste agilitybane ligger knap en kilometer
> væk.
>
> På forhånd tak for hjælpen, Hans Riis
>
Hej Hans.

En stor hund, der samtidig er adræt...... Ikke helt let. Mit umidelbare bud
ville være en Amerikansk Bulldog. En flot hund, med et godt sind. adræt og
bliver brugt til vagthund, jagthund og andet i USA.... Jeg ved ikke om dette
ville være hunden for dig, men det er da mit bud. Eller hvad med en
Rhodesian Ridgebag, også "stor hund" med jagtgener....

Held og lykke med jagten....
MVH, VRI

ps. Jeg kender en gut der ville kunne hjælpe dig til at træffe et godt
valg, som ved utroligt meget om de store racer og som tit anviser hunde. Han
har også forbindelse til mange opdrættere. Jeg kan sætte dig i kontakt med
ham... Skriv en mail med et tlf. nr. hvis du er interesseret.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 17:30

Sun, 13 Oct 2002 14:22:49 +0200, Winther wrote:

>Skal det absolut være en hanhund? Jeg har alletiders schæfertæve på hånden.
>Se indlægget "Hvem har mistet schæfertæve". Vi troede vi havde fundet
>afsætning, men han måtte ikke for konen

Ja jeg skal ikke spørge konen, men har I prøvet alle muligheder for
at finde ejeren? Er området besat af tyske turister i sommermånederne,
er det måske nogle turister, der savner deres hund.
Hvordan er den sammen med mindre hunde? Er hun lydig?

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 17:30

Hej Hans

Det er bare skønt at se frem til at få en hund i huset Jeg håber
du vil tage mine forslag som gode råd, og ikke som tegn på, at jeg
ikke synes du skulle købe hund. Man må sige du har masser af plads,
men jeg tænker mere på tiden. Jeg har selv boet alene med min hund, og
selvfølgelig kan det da lade sig gøre, men man skal bare tænke over,
at alle opgaverne omkring hvalpen/hunden nu hviler kun på én selv. Og
man kommer til at bruge en hel del af fritiden på hunden. Den skal jo
ikke bare luftes, fodres, trænes (lære renlighed) etc. – men kan ikke
være alene hjemme al resten af tiden heller. Så udover de ca. 8 timer
dagligt på arbejde/studier man enten være hjemme eller have mulighed
for at tage den med.
Jeg kender 2 web-sider med "racevælgere", hvor man svarer på nogle
spørgsmål og får nogen forslag til racer, der evt. kunne passe til én.
Prøv at kigge på http://www.waltham.com/ og
http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php Jeg synes nu mest de
er gode, fordi de begge stiller nogle spørgsmål man burde overveje.
Desuden er det selvfølgelig virkelig vigtigt at være realistisk, og se
10-20 år frem, når man tænker på, hvor meget tid man vil bruge på
pelspleje, motion osv. Har man bil, så man kan transportere en stor
hund, eller hvordan skal transporten foregå? Nå, men nok om det ..
du har sikkert gjort dig en masse overvejelser allerede.

Ang. race. Til jagt er schæfer/rottweiler måske ikke de mest
velegnede. Der er mange træningsegnede hunderacer – det er det
vigtigt at vurdere den enkelte hvalp ud fra de ting du nævner. Evt.
spørge i kenneler, der bruger karaktertestning af hvalpene. Det samme
gælder med avlen – vær kritisk med, hvor du køber hund. Der kan
sikkert findes dårlige avlere indenfor alle racer.
Nu har I haft hønsehunde før, og det synes du var en fin størrelse, så
vidt jeg kan forstå på dig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på
Flat Coated Retriever. Den er livlig, lærevillig, fin
jagthund/apportør, men også god på agilitybanen eller til lydighed.
Den kræver ikke så meget pelspleje, findes i sort. Ikke den skarpeste
vagthund, men lige så god som en hønsehund i hvert fald, og kan
sagtens (lære) at advare når der kommer nogen. Er kendt for at være
god med børn. Du kunne jo kigge lidt på racen Har aldrig selv haft
een, så jeg har ikke nogen førstehåndserfaringer, men den var min
første indskydelse, da jeg læste, hvad du ønsker af din hund.
Lad endelig høre, hvordan det går med at vælge hund

-Siberia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 19:24

> vidt jeg kan forstå på dig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på
> Flat Coated Retriever. Den er livlig, lærevillig, fin
> jagthund/apportør, men også god på agilitybanen eller til lydighed.
> Den kræver ikke så meget pelspleje, findes i sort. Ikke den skarpeste
> vagthund,

Hallo Hallo
Den er en bedre vagthund end du regner med.
En flat Coated er en glad en villig og en meget børnevenlig hund.
Så er en flatter meget lærenem lidt sent udviklet men ellers det den lærer
kan den.

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 13-10-02 21:10

Tak for de mange gode svar.

Jeg vil forklare mig lidt nærmere med henblik på de spørgsmål, der er blevet rejst. Jeg er opmærksom på den tid en hund tager, hvis man vælger en aktiv race, og den tid er jeg indstillet på at sætte af. Min søster og hendes familie bor i samme gade, som jeg står til at få hus i, så jeg har mulighed for at få hunden tilset, mens jeg er på arbejde, hvis det skulle blive nødvendigt. Huset (Nykøbing Mors) ligger tæt på flere naturområder, og jeg har bil til transport, hvis vi skal gå længere ture. Jeg håber også at nå et punkt, hvor jeg kan cykle eller løbe på rulleskøjter med hunden ved siden af uden snor.
Jeg søger så afgjort en selvstændig hund. En af grundene til, at jeg foretrækker store hunde er, at jeg foretrækker på at se hunden som en god kammerat, hvor det dog er mig, der sætter grænserne.
Jeg regner med i første omgang at gå til et lydighedskursus, hvor hunden lærer at gå pænt osv. Derefter kunne jeg tænke mig sportræning samt oplære den som forsvarshund (bidtræning?). I mit første indlæg nævnte jeg, at der ligger en agilitybane en km væk, men ifølge en ven foregår der al slags træning i klubben. Jeg ved ikke, om agility er sagen. Efter at have trænet lydighed og sporsøgning regner jeg med at have fået større indblik i de forskellige former for træning og vil fortsætte i den retning, der virker mest interessant.
Som sagt ved jeg endnu ikke, om jeg kommer til at gå på jagt. Det skal ikke være afgørende for valget af race, men selvfølgelig er det rart, hvis muligheden er til stede. Evnen som vagthund sætter jeg ganske højt, da vi desværre er ret hårdt ramt af indbrud, hvor jeg bor.
Jeg håber, jeg har forklaret mig selv lidt bedre. Jeg vil gå på internettet og studere de racer, der allerede er foreslået.

Tak igen, Hans Riis

P.S.: Tak til dem, der har tilbudt personlig kontakt, men det bliver først efter årsskiftet, jeg kan flytte ind i huset pga. opsigelsesvarsel i min nuværende lejlighed. Da anskaffelse af hund er en stor beslutning, hvis man er seriøs, foretrækker jeg dog at starte min research allerede nu.

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 13-10-02 21:22

Jeg glemte at nævne, at omend jeg foretrækker sorte hunde, så gør det ikke noget, hvis den har aftegninger i andre farver i hovede, bryst eller poter f.eks.

Mvh. Hans

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 14-10-02 09:34

nocom, schäferen var også en af de første ideer, jeg havde, men så læste jeg en masse indlæg her på kandu, hvor folk strides inderligt om, hvorvidt schäferen er en problemmager. Personligt hælder jeg mest til hypotesen om, at det er dårlig avl eller manglende opdragelse fra ejerens side. Jeg har meget lidt førstehåndskendskab til schäfere men tænker, at der må være en grund til, at man vælger den som tjenestehund så mange steder. Fortalerne for schäfere taler meget højt om dem, og jeg tvivler på, at de mennesker, der benytter disse fora, ikke har passet deres hund ordentligt. Sandsynligheden for at få en god schäfer øges vel også betragteligt, hvis man sørger for at finde an hvalp med gode forældre.

Efter at have læst de mange indlæg mod schäfere og rottweilere samt de svar, jeg har fået her, søgte jeg mere på nettet og fandt følgende racer, som også kunne være muligheder (listet i tilfældig rækkefølge og ikke nogen endelig liste. Jeg så mange racenavne, jeg ikke har hørt om):

Appenzeller sennenhund
Grosse Schweizer sennenhund
Riezenschnauzer
Flatcoated Retriever

Mvh. Hans Riis

P.S.: Kan nogen forklare pointsystemet nærmere? Jeg har læst, hvad der står om det, men i en løbende diskussion er det svært at skulle vælge en bestemt person at tildele alle point.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-02 17:27

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:2o7jquongenjpme880ag58nj5esoulhb38@4ax.com...
> > Ja jeg skal ikke spørge konen, men har I prøvet alle muligheder for
> at finde ejeren? Er området besat af tyske turister i sommermånederne,
> er det måske nogle turister, der savner deres hund.
> Hvordan er den sammen med mindre hunde? Er hun lydig?

Det eneste jeg kan sige er, at hun virker til at være meget rar. Jeg skal se
hende inden for de nærmeste dage, så ved jeg nok mere. Ender hun på
internat, er hun jo bare èn blandt mange. Hun har jo et blankt skilt på, så
jeg vil prøve at få min dyrlæge til at skanne hende for at se om hun er
chipset. Håber han vil gøre det gratis hvis jeg klemmer ham op i et hjørne

Vh. Winther
>

Kommentar
Fra : lenz

Dato : 15-10-02 18:10

Hej Hans

Hvad med en Briard? Det er en meget børnevenlig hund+ Alletiders brugshund. tæver bliver mellem 58-64cm og hannerne mellem 62-79cm. Som en skriv så fornuftig gå på en hundeudstilling. Herning d.2/3nov. Briarderne går om Lørdagen (hvis du ikke ved hvordan den ser ud)
Mvh

Lene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 17:37

Hej!

Jeg kan klart anbefale en Riesenschnauzer (Fra Tyskland).

Det er en utroligt alsidig hund dog oprindeligt en tjenestehund - bliver
endnu brugt i tjeneste i Tyskland. De danske riesener er "bare
udstillingsdyr der ikke rigtig dur til noget.

Min egen Riesen tager klart stand når hun ser vildt - så hun ville jo også
kunne bruges til jagt.
Jeg træner Politihundeprogrammet (ligesom i programet Fra hund til våben)
med min og det nyder hun i allerhøjeste grad.
Det er en vagtsom hund der kun lader familie/venner komme indenfor (ud igen)
så hvad angår tyveknægte er det jo også her en dejlig hund. Min egen lader
alle den kende komme og gå - men er der nogen hun ikke rigtig kender og er
vi ikke hjemme har vi fra pålidelige kilder hørt - at de ikke hverken hørte
eller så noget til hunden og faktisk troede at den ikke var hjemme - så hun
ligger bare som en sniger og venter på evt. "bytte".

Det er MEGET vigtigt med en riesen at man træner med den og aktiverer den -
samtidig kan den let tage magten fra en hvis du ikke er konsekvent i dens
opdragelse.

Og så kan den fåes i helt sort eller det man kalder Salt/peber (Som ligner
grå)

Du er selvfølgelig velkommen til at komme og kigge på vores - så du kan få
et indtryk af den. Vi bor i Brabrand ved Århus.

Eller se evt. www.riesenschnauzer.dk

Med venlig hilsen
Mette Sofie (-og Eyla)

"Kr Kristensen" <krkr@post1.tele.dk> wrote in message
news:3da9ba55$1$79643$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > vidt jeg kan forstå på dig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på
> > Flat Coated Retriever. Den er livlig, lærevillig, fin
> > jagthund/apportør, men også god på agilitybanen eller til lydighed.
> > Den kræver ikke så meget pelspleje, findes i sort. Ikke den skarpeste
> > vagthund,
>
> Hallo Hallo
> Den er en bedre vagthund end du regner med.
> En flat Coated er en glad en villig og en meget børnevenlig hund.
> Så er en flatter meget lærenem lidt sent udviklet men ellers det den lærer
> kan den.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 19:16

Mon, 14 Oct 2002 18:27:09 +0200, Winther wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>>Ja jeg skal ikke spørge konen, men har I prøvet alle muligheder for
>>at finde ejeren? Er området besat af tyske turister i sommermånederne,
>>er det måske nogle turister, der savner deres hund.
>>Hvordan er den sammen med mindre hunde? Er hun lydig?

>Det eneste jeg kan sige er, at hun virker til at være meget rar. Jeg skal se
>hende inden for de nærmeste dage, så ved jeg nok mere. Ender hun på
>internat, er hun jo bare èn blandt mange. Hun har jo et blankt skilt på, så
>jeg vil prøve at få min dyrlæge til at skanne hende for at se om hun er
>chipset. Håber han vil gøre det gratis hvis jeg klemmer ham op i et hjørne
>

Ville du være sød at gi' besked her, når/hvis du finder ud af noget mere?

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-02 18:07

Hej, Hans.
Jeg er "eneforælder" til en aktiv rød retriever på 6 mdr. Når jeg står op om morgenen går jeg altid en tur med hende på ca. 2 timer inden hun skal være alene. Jeg er så heldig, at hendes kuldsøster bor i umiddelbar nærhed, så de to hvalpe har kunnet lege sammen på deres morgentur. På turen træner vi også. Vi har gået til hvalpemotivation i retrieverklubben og går nu på hvalpekursus i DKK hver lørdag. Tidligt på eftermiddagen er jeg så priviligeret, at jeg har mulighed for at gå endnu en tur på en times tid, hvor vi laver lidt søg og dummy-træning. I løbet af aftenen går vi to korte ture på 15-30 minutter. At jeg bor på 45 m2 med næsten ingen have betyder ingenting, for en hvalp har først og fremmest brug for kontakt med sin fører.( -Det er noget andet end opsyn...) -Og husk at lufteture, kontakt, træning og opdragelse er noget der er der HVER DAG!!! Det er et stort arbejde at være eneforælder. Og jeg har endda valgt en af de hunde, man nok anser for at være allernemmest, en golden retriever.
Tænk dig om, inden du anskaffer en shaferhund eller rottweiler eller lign. Og snak med din hunds specialklub, inden du begynder med slåskampe, brydekampe og lignende vild leg med din hund. det er ikke alle racer, der har godt af det.
---Jeg har verdens skønneste og mest opmærksomme og også mest vagtsomme lille hund, men jeg arbejder også for, at det skal være sådan. Held og lykke med din hund.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 16:58

Det er da helt sikkert at du skal have en Retriever, som andre også har
skrevet, er det en all round hund, der helt sikkert kan dække dit behov.

Hilsen Thorleif. DKK Instruktør.

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 16-10-02 19:58

Jeg takker endnu engang for alle de forslag og kommentarer, der er kommet. Der er stof til eftertanke. I har ret i, at det er et stort ansvar at være eneejer af en hund, og det skal selvfølgelig veje med i overvejelserne omkring den rette hund. Helt eneejer vil jeg nok i virkeligheden ikke blive, da jeg som tidligere skrev kommer til at bo lige skråt overfor min søster og families hus. Min niece på 11 år er vild med hunde, og min svoger underviser i Århus 1-2 gange i ugen og af og til i weekenden. Der vil altså være gode muligheder for at hunden får selskab i dagtimerne. Nu ved jeg jo ikke, hvor længe jeg kommer til at bo klods op af min søster og hendes familie, så jeg bør nok tage udgangspunkt i, at det bliver en hund, jeg skal have for mig selv.

Jeg har en god bekendt som har to border collier. Hun træner ofte og er regelmæssigt til stævner. Det vil nok være en idé at tage med til både træning og stævner for at stifte nærmere bekendtskab med de forskellige racer, se hvordan deres adfærdsmønstre er, og eventuelt tale med ejerne. Desværre er det ikke alle hundeejere, der formår at bringe det bedste frem i deres hund, men det burde gøre mig lidt klogere.

Forresten skrev jeg tidligere, at jeg ønskede en selvstændig hund, ikke en førerfikseret. Det var en fejl, da jeg ikke var helt klar over, hvad begreberne indebar. Efter at have vendt det med min far, er det mit indtryk, at jeg vil være bedst tjent med en hund, der er opmærksom på føreren.

Med venlig hilsen Hans Riis

P.S.: Er der et sted på nettet, hvor man kan få et uvildigt overblik over forskellige racer? Søger man på en specifik race, finder man oftest meget positive udsagn, og de eventuelle "negative" sider bliver ikke nævnt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 22:21

Wed, 16 Oct 2002 17:57:51 +0200, Gitte & Thorleif wrote:

>Det er da helt sikkert at du skal have en Retriever, som andre også har
>skrevet, er det en all round hund, der helt sikkert kan dække dit behov.

Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det helt
klart en Papillon, han skal ha'! Den elsker det og gør det for sjov.
I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 23:38

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:mtlrquccua8j6jl6ih0bc7luu3avtlv9g7@4ax.com...
>
> Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det
helt
> klart en Papillon, han skal ha'! Den elsker det og gør det for sjov.
> I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
> begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

ja men ikke alle er jo til små hunde .. selv foretrækker jeg helt
sikkert også de store racer man ikke falder over hele tiden .. men
heldigvis er smagen jo som bagen ...
godnathils fra Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 00:50

I news:mtlrquccua8j6jl6ih0bc7luu3avtlv9g7@4ax.com , skrev x Vuf x
<nospam@sonpet.com> , bl.a. :
> Wed, 16 Oct 2002 17:57:51 +0200, Gitte & Thorleif wrote:
>
>> Det er da helt sikkert at du skal have en Retriever, som andre også
>> har skrevet, er det en all round hund, der helt sikkert kan dække
>> dit behov.
>
> Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det helt
> klart en Papillon, han skal ha'!

Det var et par andre kriterier også.
Kast lige blikket på overskriften og det første indlæg: "stor og....."

> Den elsker det og gør det for sjov.
> I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
> begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

Sikkert, men skal der ikke fodres ret kraftigt før den når 50-60 kg ?

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 17-10-02 02:17

Måske er 50-60 kg også lige i overkanten, hvis det skal være en hund, der kan færdes frit i huset. Det var bare min første indskydelse, siden vores ruhårede hønsehund havde den vægt. 35-40 kg er nok også rigeligt, men en papillon er vist lige lille nok efter mine kriterier.

Mvh. Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 01:14

Thu, 17 Oct 2002 00:50:18 +0100, Per, Odense wrote:
> x Vuf x <nospam@sonpet.com> skrev:
>>Wed, 16 Oct 2002 17:57:51 +0200, Gitte & Thorleif wrote:

>>>Det er da helt sikkert at du skal have en Retriever, som andre også
>>>har skrevet, er det en all round hund, der helt sikkert kan dække
>>>dit behov.

>>Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det helt
>>klart en Papillon, han skal ha'!

>Det var et par andre kriterier også.
>Kast lige blikket på overskriften og det første indlæg: "stor og....."

>>Den elsker det og gør det for sjov.
>>I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
>>begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

>Sikkert, men skal der ikke fodres ret kraftigt før den når 50-60 kg ?

Hvor står der i DCH's reglement, at hunden skal veje 50-60kg?

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 07:17

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:n00squscsvaq8gtdifslg01e9np1u8girv@4ax.com...
> Hvor står der i DCH's reglement, at hunden skal veje 50-60kg?

Ja det står nok ikke i DCHs reglement at hunden skal veje 50-60 kg men
tror du det er for sjovt at der i det første indlæg i tråden bliver
skrevet : "Vores sidste hønsehund var en stor
> kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer
mig
> fint."
og der kan en papillion nok ikke rigtig være med ...
godmorgenhils fra Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 08:50

Thu, 17 Oct 2002 08:16:47 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>> Hvor står der i DCH's reglement, at hunden skal veje 50-60kg?

>Ja det står nok ikke i DCHs reglement at hunden skal veje 50-60 kg

Mente jeg jo nok.

>men tror du det er for sjovt at der i det første indlæg i tråden bliver
>skrevet: "Vores sidste hønsehund var en stor kleppert på 50-60 kg i
>fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig fint."
>og der kan en papillion nok ikke rigtig være med ...

Næ men det var lissom heller ikke dét indlæg, jeg reagerede på vel?!
Og nu du skriver "Hønsehund", så er en Papillon langt dygtigere til
både agillity og lydighedstræning end hønsehunden, og hønsehunden er
langt bedre til jagt. Sådan er der jo så meget...selvom Papillonen
egentligt er en støver.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 17-10-02 12:46

Hej igen
Først pointsystemet. Når du har valgt en, som skal have pointene, tildeler du dem, enten mig som svarede, eller en anden , som du synes er mere kvalificeret til dem. Du lukker dermed spørgsmålet. Du kan desværre kun give alle til én person.
Tilbage til hunden. Jeg hælder stadig til Schæferen, da den i de sidste mange år ikke har været udsat for indavl den grad der før var tilfældet, slet ikke. Og derfor hører man ikke så ofte historier om "skøre" schæfere, kun om dem, ind imellem som af ren kedsomhed og dårlig opdræt opfører sig agressivt. Stadig vil jeg pege på den, da den besidder de fleste af de egenskaber, som de andre hunderacer, der er nævnt, har enkeltvise af.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 17-10-02 13:26

Hej nocom.

Ved du, om schäferen kan bruges til jagt?

Der er kommet mange gode indlæg, hvilket gør det svært at kun at give point til én person. Sådan er reglerne åbenbart, så jeg må jo bare vælge vilkårligt. Hvis jeg eksempelvis vælger at give pointene til dig, og spørgsmålet derved lukkes, betyder det så, at folk ikke længere kan fortsætte denne debat?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-02 14:43

Hej igen, Hans.
Jeg siger ikke, at du skal have en retriever. Det er en god ide at studere racer på nettet og på udstillinger og snakke med en masse mennesker før du beslutter dig. Men lige meget hvilken stor hund, du vælger, så har den brug for meget kontakt med DIG i de første par år. Der er ikke tale om "selskab" eller "opsyn" men om prægning og opdragelse. Og det skal alle i en familie være enige om, hvordan skal foregå. Hvis du ikke har ret meget tid selv i øjeblikket, så lad være med at anskaffe dig en hund lige nu. Hvad med, at din søster anskaffer sig en hund, som du så kunne hjælpe med at passe og opdrage? Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 17-10-02 15:10

Hej Birgitta.

Min søster vil gerne have en hund på et tidspunkt men ikke lige nu. Hun har meget travlt på arbejdet (journalist) og skæve arbejdstider. Min svoger har god tid men interesserer sig ikke så meget for dyr og er heller ikke god til at sætte sig i respekt overfor dem.
Jeg får nok aldrig mere tid end nu, hvor jeg stadig bor alene og ikke har børn. Jeg har et almindeligt 37 timers job og sætter gerne rigeligt med tid af efter arbejde for at passe og træne hunden. I værste fald kan hunden være hos mine forældre og deres hund, mens den er hvalp og jeg er på arbejde. Min far er meget syg og har ikke meget energi, men han elsker hunde og er god til at håndtere dem. Min mor er også god til at opdrage hunde, men deres breton er blevet lidt uhåndterlig under gåture, da min far ikke længere kan gå på jagt. Min mor har ikke kræfter nok til at sætte sig i respekt, når den trækker (hvilket den gør konstant). Deres hund er, som min far siger, absolut ikke førerfikseret. Når den er ude at gå ænser den ikke føreren.

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 15:08

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:siqsqus02ojrcl0c26926ne4nscebqkiau@4ax.com...
> Thu, 17 Oct 2002 08:16:47 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> >"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...
>
> >> Hvor står der i DCH's reglement, at hunden skal veje 50-60kg?
>
> >Ja det står nok ikke i DCHs reglement at hunden skal veje 50-60 kg
>
> Mente jeg jo nok.
>
> >men tror du det er for sjovt at der i det første indlæg i tråden bliver
> >skrevet: "Vores sidste hønsehund var en stor kleppert på 50-60 kg i
> >fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig fint."
> >og der kan en papillion nok ikke rigtig være med ...
>
> Næ men det var lissom heller ikke dét indlæg, jeg reagerede på vel?!
> Og nu du skriver "Hønsehund", så er en Papillon langt dygtigere til
> både agillity og lydighedstræning end hønsehunden, og hønsehunden er
> langt bedre til jagt. Sådan er der jo så meget...selvom Papillonen
> egentligt er en støver.

SONJA!!!! Læs nu subject

"Valg af hunderace (stor og træningsvillig)?"

og så glem den tæppetisser der *GGGG*

MVH
VRI

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 15:28

> Og nu du skriver "Hønsehund", så er en Papillon langt dygtigere til
> både agillity og lydighedstræning end hønsehunden, og hønsehunden er
> langt bedre til jagt. Sådan er der jo så meget...selvom Papillonen
> egentligt er en støver.

Det er ikke mig der nævner hønsehund .. det er den person der skrev
det første indlæg .. og hvad mener du i øvrigt med at det ikke er det
første indlæg du svarer på ... det kniber lidt at følge dig .. tilgiv
mig .... og personen der skrev indlæget siger jo i øvrigt ikke at det
netop skal være en hønsehund ...men nævner at det var deres sidste
hund at den vejede så og så meget og at denne størrelse og drøjde er
passende .. og ville det jo være lidt fjollet at anskaffe sig en
papillion skulle jeg mene .. jeg ville bestemt heller aldrig anskaffe
en papillion når jeg ved at min psyke og kærlighed ligger til store
hunde og ikke til små vimsende hunde ..
hejhils fra Ami
>
> --
> Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
> http://www.sonpet.com
> -
> Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
> Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-02 18:47

Hej, Hans.
Hvis du er på arbejde i 37 timer (min. 6 timer daglig), hvor skal din hvalp så være imens? Man kan jo ikke bare slukke for knappen. Den fortsætter med at udvikle sig, også når du ikke er hjemme. Når din mor ikke kan sætte sig i respekt og hun måske skal være en vigtig person i din hvalps liv, så er det nok vigtigt, at du vælger en tæve, da de ikke er lige så tilbøjelige til at prøve grænser af og udfordre deres fører. Jeg ville måske foreslå en bernersennen, som er en stor hund. Rolig og selvstændig, god til børn, vagtsom og stærk. Jeg har selv i årenes løb haft 4. Men har nu valgt retriever fordi der er for mange sygdomme i bernerracen. Den sidste jeg havde blev kun 4 år. LAD VÆRE MED at tage en hvalp efter en højt præmieret far!!!! -hvis du vælger en berner. Men det er den smukkeste hund og den mest uimodståelige hvalp, der findes. Men ingen af de bernere, jég har haft, har været bare tilnærmelsesvis så kloge og lærevillige som den lille røde guldklump, jeg har i dag. Og en sennenhund, uanset hvilken af dem, er ikke nogen jagthund!! - Under alle omstændigheder, vent med at købe hund, til det bliver sommer. Brug vinteren til at studere hunderacer. Og foråret til at gå på udstillinger. God fornøjelse! Det er rigtig sjovt at vente hvalp. En ordentlig kennelejer vil kræve, at du besøger din hvalp en gang om ugen fra 4-ugers alderen til den kan flytte hjemmefra. Så lærer du hele kuldet at kende, og du bliver selv "målt og vejet" af kennelmutter, der ikke bare holder udsalg på sine små babyer.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 17-10-02 19:14

Hej Birgitta.

Det er ikke fordi, min mor ikke kan sætte sig i respekt overfor en hund. Jeg har tilsvarende problemer med deres breton og må lægge alle mine kræfter i, for at den overhovedet reagerer, når den er i snor. Problemet er, at min far købte den til jagt og blev pludseligt syg kort tid efter. Derfor har den ikke fået den grundlæggende træning og burde egentlig ikke bo i et parcelhus. Den har uanede mængder energi. Selv hvis jeg tager den på en meget lang cykeltur, hvor den får lov at strække ud, er den rastløs kort tid efter. Med bretonen taler vi også en fuldvoksen hund, der er hårdfør og stærk.
En hvalp er en anden sag. Den vil min mor kunne håndtere, specielt hvis jeg får en førerfikseret hund. Hun har et godt tag på hunde, men deres breton er udenfor rækkevidde for snart sagt hvemsomhelst, når den kommer ud at gå.
Dit råd om at vente til foråret vil jeg tage til efterretning. Der vil hunden kunne færdes ude i haven samt i det store baghus. Jeg vil også drøfte muligheden for pasning hos min svoger. Før eller siden vil min søster have hund, så på et tidspunkt skal han vænne sig til det.
Når du fraråder at få en hvalp fra en højt præmieret far, hvis jeg vælger en bernersennen, er det så på grund af, at de præmieres på baggrund af udseende fremfor egenskaber?

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 17-10-02 20:54

Hej igen, det betyder kun, at for at læse svaret og debatten, skal folk bare "betale" et par point for at komme ind.!
Det er ikke udpræget en jagthund, men jeg kender folk, der har brugt Schæferen til jagt, med et godt resultat.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 20:20

"HRiis" <HRiis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:47cq9.101493$Qk5.4439083@news010.worldonline.dk...
> Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus
> (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige
> forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede
> hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på
> helt bar bund hvad angår pasning og træning.

Du nævner en agilitybane - så er du måske interesseret i denne race:
"3 år gamle han Border Collie O'Jari Alsin (kaldet Andy) søger nyt hjem."
Se ham på http://www.ojari.dk

Mh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 20:31

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:mtlrquccua8j6jl6ih0bc7luu3avtlv9g7@4ax.com...
> Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det helt
> klart en Papillon, han skal ha'! Den elsker det og gør det for sjov.
> I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
> begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

Sonja, så du på denne side at en Papillon gør sig på toppern, ved Agility -
VM 2002??
http://www.agilitysyd.dk/2002/VM02/VMdortm02.htm

Der er faktisk mange gode eksempler på, at Papillon'er har været
med på topplan i agility - og når de er det - så er de stadig vildt
begejstrede for at samarbejde.

Og en Dværgschnauzer vil jeg jo anbefale til enhver tid. Den har det store
overblik......... og er vagtsom..... og er SLET ikke dværgpræget.
Og så fælder den overhovedet ikke, når pelsen passes med 2-4 trimninger om
året.

Mari

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 01:12

Thu, 17 Oct 2002 21:30:51 +0200, Mari wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>>Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det helt
>>klart en Papillon, han skal ha'! Den elsker det og gør det for sjov.
>>I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
>>begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

>Sonja, så du på denne side at en Papillon gør sig på toppern, ved Agility -
>VM 2002??
>http://www.agilitysyd.dk/2002/VM02/VMdortm02.htm

Næ jeg har aldrig set den side før...

>Der er faktisk mange gode eksempler på, at Papillon'er har været
>med på topplan i agility - og når de er det - så er de stadig vildt
>begejstrede for at samarbejde.

YES!
2 Switzerland Croix la Pierre Belami v. Rotmonten Papillon

>Og en Dværgschnauzer vil jeg jo anbefale til enhver tid. Den har det store
>overblik......... og er vagtsom..... og er SLET ikke dværgpræget.

Kun få Papilloner er dværgprægede.

>Og så fælder den overhovedet ikke, når pelsen passes med 2-4 trimninger om
>året.

En papser skal ALDRIG trimmes, og hanner fælder ikke mere, end du selv gør!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 07:14

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message
> En papser skal ALDRIG trimmes, og hanner fælder ikke mere, end du selv
gør!

Men det er så svært at kramme dem uden de går i stykker

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 09:11

Fri, 18 Oct 2002 08:13:44 +0200, Pia J wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote...

>>En papser skal ALDRIG trimmes, og hanner fælder ikke mere, end du selv
>>gør!

>Men det er så svært at kramme dem uden de går i stykker

Vrøvl Pia. Du kan jo besøge mig og se, om du kan kramme mine istykker!
Ok jeg har da 2-3 i den kategori, men resten er skam robuste nok.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 18-10-02 10:50

"Mari" skrev d. 17-10-02 20:20 dette indlæg :
> Du nævner en agilitybane - så er du måske interesseret i denne race:
> "3 år gamle han Border Collie O'Jari Alsin (kaldet Andy) søger nyt hjem."
> Se ham på http://www.ojari.dk
>
> Mh

Hej Mari.

Min veninde, som træner agility, har netop to border collier. Det er utroligt søde hunde, men nok en anelse livlige efter min smag. Jeg foretrækker hunde med et roligt gemyt, i hvert fald indtil der skal trænes. I øvrigt vil jeg nok helst have en hvalp, både for at kunne præge den, som jeg selv gerne vil have den, og for at have længst mulig tid sammen med hunden. Der er ikke noget værre, end når man skal sige farvel til sin hund.

Mvh. Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 09:47

Jeg synes faktisk du skal kigge på Riesenschnauzeren som en foreslog, den
har alle de egenskaber du søger, og findes i sort :)

:Pia (som kun har lab-x)

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 18-10-02 11:54

Hej.

Jeg kan anbefale dig at se på DKK hjemmeside www.dansk-kennel-klub. dk
klik på nyt og på før du køber hund-kurser
måske er et ---- som ikke er så langt fra dig
du kan der kontakte den person som er på listen
hilsen
lillian

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 18-10-02 12:18

Hej Pia og Lillian.

Efter at have læst om riesenschnauzeren og set billeder af den, er jeg godt nok blevet lidt betaget af den. Fra Dansk Pincher og Schnauzer Klub: "Typiske karaktertræk er et uforfærdet gå-på-mod kombineret med ro og besindighed. Riesenschnauzeren er godmodig, trofast og lærevillig, men på grund af sin størrelse også meget kraftfuld." Hvis det ikke er reklame for racen men facts, passer det faktisk perfekt på de ønsker, jeg har. Er det normalt, at riesenschnauzere har kuperet hale, eller er det ændret med de nye regler?

Vi har en træningsbane i Nykøbing Mors, hvor de dækker de fleste kurser. Mht. til køb vil jeg undersøge grundigt, hvor jeg får en hund med gode forældre. Som jeg tidligere har nævnt, tager jeg gerne til Tyskland hvis nødvendigt. Når det gælder en hund, man skal leve med i 10-15 år, vil jeg ikke spare nogen omkostninger, for at være sikker på at få én med gode egenskaber.

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 18-10-02 13:40

Hej Hans .

Om du går på Biblioteket og læser i Hunden fra DKK nr 10 Oktober på side 10
står der Det Rette valg
der står meget om nye førstegangsejer samt om det kurset jeg om talte
i forbindelse med køb af ( ny ) hund
Hel og Lykke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 12:43

Ja ja, vi alle sammen vores yndlingsracer, men hvad med at nøjes med
at svare på mandens indlæg!
Han skrev klart og tydeligt, hvad han ønskede sig, hvad skal det så
nytte at forsøge at prakke ham halvvoksne schæfere og border collier
på.
Han er 1. gangs hundeejer - i hvert fald, hvor han selv står med det
hele, og så vil een have ham til at overtage en schæfer med totalt
ukendt bagage og baggrund. Han skrev bla.;

Jeg søger en hunderace, som jeg kan træne for fornøjelsens skyld.
> Samtidig må den gerne være en god vagthund men ikke aggressiv, da min
> niece og nevø bor lige på den anden side af vejen. Sagt på en anden
> måde, så må den under ingen omstændigheder angribe nogen, med mindre den
> har fået direkte besked på det eller ved indbrud. Jeg kan godt lide at
> tumle rundt med en hund, så jeg foretrækker store hunde (så jeg ikke
> altid vinder, når vi slås . Vores sidste hønsehund var en stor
> kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig
> fint.
>
> Jeg søger ikke en jagthund, omend den da gerne må have mulighed for at
> kunne bruges, hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske at tage den
> interesse op.

Så stop nu med dværgschnauzer, papillon osv.

VH
Siberia

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message news:<aon2hn$g4s$1@sunsite.dk>...
> "HRiis" <HRiis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:47cq9.101493$Qk5.4439083@news010.worldonline.dk...
> > Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus
> > (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige
> > forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede
> > hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på
> > helt bar bund hvad angår pasning og træning.
>
> Du nævner en agilitybane - så er du måske interesseret i denne race:
> "3 år gamle han Border Collie O'Jari Alsin (kaldet Andy) søger nyt hjem."
> Se ham på http://www.ojari.dk
>
> Mh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 16:57

"Siberia" <Me_Siberia@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Så stop nu
med dværgschnauzer, papillon osv.

Ja manden har ikke fået meget andet ud af sit indlæg end at folk har
prøvet at prakke ham deres favoritrace på .. håber han finder den for
ham rette hund .. hejhils fra Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 19:51

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse
news:3db02f08$0$1021$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Siberia" <Me_Siberia@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Så stop nu
> med dværgschnauzer, papillon osv.
> Ja manden har ikke fået meget andet ud af sit indlæg end at folk har
> prøvet at prakke ham deres favoritrace på .. håber han finder den for
> ham rette hund .. hejhils fra Ami

Jamen........ hvad kan man ellers forvente i en nyhedsgruppe,
hvor det er godtfolk, der "snakker" til godtfolk.

Hvor mange har indsigt i flere end deres egen og måske familiens
og vennernes racer.??

I det her tilfælde gælder det jo nok mere om at blive præsenteret for
nogle racenavne - som man herefter kan søge yderligere oplysninger
om på http://www.google.com eller lign. steder.

Et godt sted at starte er jo et kig på http://www.dansk-kennel-klub.dk
http://www.hundeinfo.dk og på http://www.dog-inn.com/

Næste skridt er at besøge kenneler......... UDEN at købe, men alene
for at lære racerne at kende.

Derfra fører alle veje til "ROM"...........

Mh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-02 15:08

Uuups, har været ude af drift et døgns tid fordi min kære søn kom hjem og indstallerede et "uundværligt program" på pc-dyret. Sikken masse indlæg, der er kommet imens. Hør her, jeg ved ikke, hvor du er i verden, Hans. Men der er retrieverskue i morgen d. 20-10 i Bloustrød-hallen, -hvis du befinder dig på Sjælland. Og en stor udstilling for alle racer i Herning d. 2-11, hvis det er på de kanter, du bor. Retrieverskuet er for alle retrieverracerne, Labrador, Golden, Flatcoat, Curly coat og Chesapeak. Jeg skulle selv have været med men min lille vupper har fået kennelhoste... Den store udstilling er alletiders, uanset om man har hund med eller bare kommer for at kikke. Meld dig ind i DKK. Så får du bladet "Hunden" tilsendt en gang om måneden. Der står om alle specialklubber, og om udstillinger rundt omkring i landet. -Lad være med at forhaste dig, og tænk lige på, at det at præge en hvalp tager tid og kan ikke bare overtages af en 11-årig skolepige, uanset hvor glad hun er for hunde. Og en hund er kun hvalp i MEGET kort tid. Præger du den ikke der, så står du bare med endnu en ustyrlig stor hund.
Hej fra Birgitta

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 19-10-02 23:50

Hej Birgitta.

Jeg bor i Nykøbing på Mors. Jeg skulle egentlig have med min gode bekendte (hende, som er træner i vores lokale klub) til træning i dag for at få et bedre indtryk af, hvilke typer træning der findes samt se en masse forskellige hunderacer. Desværre kom der et afbud i vores foreningsdrevede biograf, så jeg måtte træde til som afløser. Jeg er klar over, at den første tid i en hvalps liv er meget vigtige. Med lidt held når jeg at flytte i hus en måned eller to, før jeg starter på mit nye fuldtidsarbejde (jeg er selvstændig i øjeblikket). Hvis ikke jeg boede i lejlighed (og havde lov til at have husdyr her) ville det være et ideelt tidspunkt at anskaffe hund, da mit erhverv er IT, hvilket jeg for hovedparten kan udføre fra mit hjem.
Jeg nævnte denne debat for mine forældre den anden dag, og de er villige til at passe hunden, mens jeg er på arbejde. Jeg bor ikke så langt fra dem, men langt nok til at hunden vil gå en god morgenmotion, før jeg afleverer den. Jeg håber og tror, at det hele løser sig. Hvis man ønsker sig noget højt nok og er villig til at gøre en indsats, kan alting lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 20-10-02 12:52

Hej, Hans.
Selvfølgelig kan du da anskaffe dig en hund, men jeg synes bare ikke, at det er realistisk at du anskaffer en stor hund, eller en hund med et højt aktivitetsniveau når du er alene. Med sådan en hund er det jo IKKE nok med pasning eller motion. Hvem vil du sende til træning med din hund, når der kommer afbud i jeres foreningsdrevede biograf?? Hundetræningen skal altså passes, og den er den mindste del af opdragelsen.
Det er en rigtig god ide at have sin hund med på arbejde, eller arbejde hjemme. For selv om hunden ikke er i fokus hele tiden, så er man jo nødt til at arbejde med den for at få hverdagen til at fungere. -Så skal der bare alligevel være plads til almindelig træning og fritid sammen efter arbejdstid. Så hvis du fastholder, at du vil have en stor og arbejdsivrig hund, så synes jeg, at du skal satse på, at have den med på arbejde. Så kan det lykkes rigtig godt. Hvis det ikke kan lade sig gøre i dit nye job, så vent til der viser sig bedre muligheder. Ellers overvej en mindre hund, som bedre kan passes af mødre og skolepiger. Og selv en lille hund vil få indbrudstyven til at foretrække at gå på besøg hos naboen uden hund.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 20-10-02 14:19

Hej Birgitta.

Jeg vil tage dine råd til efterretning. Det vil ikke være muligt for mig at tage en hund med på arbejde på min nye arbejdsplads (til gengæld er det faste arbejdstider uden overarbejde). I disse økonomiske nedgangstider hænger jobs for højtuddannede ikke på træerne i denne del af landet, så jeg kan ikke vælge og vrage. Min involvering i biografen er på helt frivillig basis. Normalt har jeg kun vagt en gang om måneden, men jeg står listet blandt tilkaldevagterne, når jeg har god tid. Det står mig til enhver tid frit for at sige nej.
Jeg har langt fra låst mig fast på en race. Der er flere, jeg synes godt om, men jeg skal med ud på træningsbanen nogle gang og se nærmere på hundene, før jeg tager en beslutning. Min hundetrænerbekendte er en stor hjælp og skal nok sørge for, at jeg ikke anskaffer mig mere, end jeg kan gabe over. Anskaffelsen af hund ligger mindst tre måneder ud i fremtiden, så der burde være rigelig tid til at finde frem til den rigtige løsning.

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-02 15:06

Det kunne være sjovt at følge med her på nettet, hvordan sagen skriver frem. 3 måneder er ikke så længe. Det betyder, at parringen allerede er fundet sted, og at din hvalp bliver født om en god måneds tid.... Så du har ikke "rigelig tid". Du skal i gang med at lede efter ham eller hende... Mange hvalpe er der venteliste på, allerede før fødslen.
Jeg er ret spændt på, hvad race, du beslutter dig til.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 20-10-02 20:05

Hej Birgitta.

Tak for påmindelsen om eventuel venteliste på hvalpe. Jeg havde helt glemt hvordan det var for 15 år siden, da vores hønsehundtæve skulle have hvalpe, og det halve Mors stod i kø for at få en af dem (undskyld, men overdrivelse fremmer forståelsen). Jeg må se at komme ud på træningsbanen i en fart, så jeg kan få indskrænket listen af mulige racer. Min veninde har heldigvis masser af kontakter over hele landet, så når jeg har truffet en endelig beslutning, kan hun uden tvivl hjælpe med at finde den rette hvalp.
Det er vist på tide at afslutte denne forespørgsel. Jeg takker alle for deres indlæg, som har givet mig rigeligt til eftertanke.

Med venlig hilsen Hans

Godkendelse af svar
Fra : HRiis

Dato : 20-10-02 20:18

Tak for svaret Birgitta, og tak til alle de øvrige som kom med gode indlæg. Én skulle have pointene, og det blev Birgitta, fordi hun fik mig til at tænke mig ekstra grundigt om, før jeg vælger race.

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 11:27

Papillon??!? Så vil jeg hellere have en rigtig kat!

x Vuf x wrote:

> Wed, 16 Oct 2002 17:57:51 +0200, Gitte & Thorleif wrote:
>
> >Det er da helt sikkert at du skal have en Retriever, som andre også har
> >skrevet, er det en all round hund, der helt sikkert kan dække dit behov.
>
> Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det helt
> klart en Papillon, han skal ha'! Den elsker det og gør det for sjov.
> I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
> begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!
>
> --
> Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
> http://www.sonpet.com
> -
> Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
> Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 11:31

TAK!

Siberia wrote:

> Ja ja, vi alle sammen vores yndlingsracer, men hvad med at nøjes med
> at svare på mandens indlæg!
> Han skrev klart og tydeligt, hvad han ønskede sig, hvad skal det så
> nytte at forsøge at prakke ham halvvoksne schæfere og border collier
> på.
> Han er 1. gangs hundeejer - i hvert fald, hvor han selv står med det
> hele, og så vil een have ham til at overtage en schæfer med totalt
> ukendt bagage og baggrund. Han skrev bla.;
>
> Jeg søger en hunderace, som jeg kan træne for fornøjelsens skyld.
> > Samtidig må den gerne være en god vagthund men ikke aggressiv, da min
> > niece og nevø bor lige på den anden side af vejen. Sagt på en anden
> > måde, så må den under ingen omstændigheder angribe nogen, med mindre den
> > har fået direkte besked på det eller ved indbrud. Jeg kan godt lide at
> > tumle rundt med en hund, så jeg foretrækker store hunde (så jeg ikke
> > altid vinder, når vi slås . Vores sidste hønsehund var en stor
> > kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig
> > fint.
> >
> > Jeg søger ikke en jagthund, omend den da gerne må have mulighed for at
> > kunne bruges, hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske at tage den
> > interesse op.
>
> Så stop nu med dværgschnauzer, papillon osv.
>
> VH
> Siberia
>
> "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message news:<aon2hn$g4s$1@sunsite.dk>...
> > "HRiis" <HRiis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:47cq9.101493$Qk5.4439083@news010.worldonline.dk...
> > > Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus
> > > (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige
> > > forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede
> > > hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på
> > > helt bar bund hvad angår pasning og træning.
> >
> > Du nævner en agilitybane - så er du måske interesseret i denne race:
> > "3 år gamle han Border Collie O'Jari Alsin (kaldet Andy) søger nyt hjem."
> > Se ham på http://www.ojari.dk
> >
> > Mh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 11:40

Kære HRiss og andre interesserede

Jeg er efter længere tids fravær fra gruppen kommet tilbage og har netop
kæmpet mig igennem alle de svar der er kommet til dit efterhånden halvgamle
indlæg. Nogle gode og andre mindre gode for nu ikke at sige dårlige.

Jeg har dog kun en enkelt tilføjelse eller måske to. Jeg mener der er en
fundamantal forskel mellem jagthunde og vagthunde hvorfor det er svært at
proppe begge kvaliteter ned i en hund. Vagthunden skal have en vilje og en
selvtillid til at vogte over hvad der er hans (eller hendes) mens jagthunden
skal være tilstrækkelig behagesyg til at aflevere byttet til jægeren - dette
er naturligvis karikeret, men ikke helt uden sandhed!

Må jeg i øvrigt skrive til din private e-postadresse?

Kim Hornbech

HRiis wrote:

> Hej, jeg er førstegangskøber på hundemarkedet. Jeg flytter snart i hus
> (150 m2) med have (ca. 2000 m2) og synes endelig, jeg har de rigtige
> forhold for en hund. Jeg er vokset op med jagthunde (ruhårede
> hønsehunde) omkring mig og med en dyrlæge som far, så jeg står ikke på
> helt bar bund hvad angår pasning og træning.
>
> Jeg søger en hunderace, som jeg kan træne for fornøjelsens skyld.
> Samtidig må den gerne være en god vagthund men ikke aggressiv, da min
> niece og nevø bor lige på den anden side af vejen. Sagt på en anden
> måde, så må den under ingen omstændigheder angribe nogen, med mindre den
> har fået direkte besked på det eller ved indbrud. Jeg kan godt lide at
> tumle rundt med en hund, så jeg foretrækker store hunde (så jeg ikke
> altid vinder, når vi slås . Vores sidste hønsehund var en stor
> kleppert på 50-60 kg i fuldvoksen tilstand, og den størrelse passer mig
> fint.
>
> Jeg søger ikke en jagthund, omend den da gerne må have mulighed for at
> kunne bruges, hvis jeg på et tidspunkt skulle ønske at tage den
> interesse op. Umiddelbart har jeg tænkt på en schäfer eller rottweiler,
> men jeg er åben for andre forslag, da jeg ikke kender alle racer. Jeg
> læste en debat om rottweilere herinde og fik indtrykket af, at det er
> gået tilbage med avlen, så det er svært at finde én man kan være
> nogenlunde sikker på har gode træningsegenskaber?
>
> Om jeg skal til Tyskland for at hente en hvalp skal ikke være afgørende,
> og prisen er heller ikke afgørende, da det trods alt er en hund, jeg
> skal tilbringe de næste 10-15 år med. Jeg synes personligt, at sorte
> hunde er smukkest at se på, men er en race af anden farve bedre egnet
> for mig, er det ikke afgørende. Min yndling blandt de hunde, vi har
> haft, var den eneste hanhund, vi har haft, så baseret på min begrænsede
> erfaring hælder jeg mest til at få en han.
> Jeg er 33 år og bor alene. Nærmeste agilitybane ligger knap en kilometer
> væk.
>
> På forhånd tak for hjælpen, Hans Riis
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 11:51

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3DB3D66C.46AE7AE6@hum.auc.dk...

> Papillon??!? Så vil jeg hellere have en rigtig kat!

Er papillon da en forkert kat?

PS:
Må man i al stilfærdighed anbefale denne side:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Er især glimrende for os ikke-nørder.

Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
og kom meget gerne med en vurdering i rette forum!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 12:53

"Kim Vestergaard Hornbech" skrev d. 21-10-02 11:40 dette indlæg :
>
> Kære HRiss og andre interesserede
>
> Jeg er efter længere tids fravær fra gruppen kommet tilbage og har
netop
> kæmpet mig igennem alle de svar der er kommet til dit efterhånden
halvgamle
> indlæg. Nogle gode og andre mindre gode for nu ikke at sige dårlige.
>
> Jeg har dog kun en enkelt tilføjelse eller måske to. Jeg mener der er
en
> fundamantal forskel mellem jagthunde og vagthunde hvorfor det er svært
at
> proppe begge kvaliteter ned i en hund. Vagthunden skal have en vilje
og en
> selvtillid til at vogte over hvad der er hans (eller hendes) mens
jagthunden
> skal være tilstrækkelig behagesyg til at aflevere byttet til jægeren -
dette
> er naturligvis karikeret, men ikke helt uden sandhed!
>
> Må jeg i øvrigt skrive til din private e-postadresse?
>
> Kim Hornbech

Hej Kim.

Tak for indlægget. Du er meget velkommen til at sende en email.

Med venlig hilsen Hans

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : HRiis

Dato : 21-10-02 14:34

"Kim Vestergaard Hornbech" skrev d. 21-10-02 11:40 dette indlæg :
>
> Kære HRiss og andre interesserede
>
> Jeg er efter længere tids fravær fra gruppen kommet tilbage og har netop
> kæmpet mig igennem alle de svar der er kommet til dit efterhånden halvgamle
> indlæg. Nogle gode og andre mindre gode for nu ikke at sige dårlige.
>
> Jeg har dog kun en enkelt tilføjelse eller måske to. Jeg mener der er en
> fundamantal forskel mellem jagthunde og vagthunde hvorfor det er svært at
> proppe begge kvaliteter ned i en hund. Vagthunden skal have en vilje og en
> selvtillid til at vogte over hvad der er hans (eller hendes) mens jagthunden
> skal være tilstrækkelig behagesyg til at aflevere byttet til jægeren - dette
> er naturligvis karikeret, men ikke helt uden sandhed!
>
> Må jeg i øvrigt skrive til din private e-postadresse?
>
> Kim Hornbech

Hej Kim.

Tak for indlægget. Jeg vil gerne høre, hvad du eventuelt har at anbefale, og du er velkommen til at skrive til min private email.

Med venlig hilsen Hans Riis

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 18:42

Thu, 17 Oct 2002 00:37:40 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>>Hvorfor? Hvis det kun er til agillity og lydighedstræning, er det
>>helt klart en Papillon, han skal ha'! Den elsker det og gør det for sjov.
>>I Svendborg DCH, havde de en af mine Papilloner med, og de var vildt
>>begejstrede over, at han klarede det bedre en schäferne!

>ja men ikke alle er jo til små hunde .. selv foretrækker jeg helt
>sikkert også de store racer man ikke falder over hele tiden ..

Ja se Ami, jeg er aldrig faldet over en af de små. Små hunde har det med at
flytte sig. De store derimod...

>men heldigvis er smagen jo som bagen ...

Æhhhh hihihihi...den har jeg aldrig hørt før!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 19:31

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:0ve8rug1dv4bvj316g4b1ot46svh6me3ss@4ax.com...
>
> Æhhhh hihihihi...den har jeg aldrig hørt før!

Nå men så ved du det det nu ..

Hav en god aftenhils fra Ami, der selvfølgelig nok kan give dig
liiiiiiidt ret i at de små flytter sig .. men det skal nok passe at de
også går mellem benene på en så man falder osv osv ...
>
> --
> Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
> http://www.sonpet.com
> -
> Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
> Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 19:38

Mon, 21 Oct 2002 20:30:55 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

>Hav en god aftenhils fra Ami, der selvfølgelig nok kan give dig
>liiiiiiidt ret i at de små flytter sig .. men det skal nok passe at de
>også går mellem benene på en så man falder osv osv ...

Naaaa men det var jo ikke dét, det drejede sig om.
Selvfølgeligt er vi forskellige. Nogen vil gerne ha', hvis hunden
hopper op i skødet på dem, at den så ikke ta'r vejret fra dem og
fylder det hele. Andre vil gerne kunne være fri for at bukke sig,
når hunden skal klappes...

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 20:56

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:56i8ru0f344fhb5ouardoujqop0pb219mq@4ax.com...
Nogen vil gerne ha', hvis hunden
> hopper op i skødet på dem, at den så ikke ta'r vejret fra dem og
> fylder det hele. Andre vil gerne kunne være fri for at bukke sig,
> når hunden skal klappes...

Ja og jeg vil gerne have en hund der er så stor at man kan mærke man
har den på skødet .. og som fylder godt op i min 3/4seng .. og som jeg
ikke skal tænke på at jeg kan komme til at ligge ihjel mens jeg sover
...
godsnartnathils fra Ami
>
> --
> Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
> http://www.sonpet.com
> -
> Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
> Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 21:17

Mon, 21 Oct 2002 21:56:13 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>>Nogen vil gerne ha', hvis hunden
>>hopper op i skødet på dem, at den så ikke ta'r vejret fra dem og
>>fylder det hele. Andre vil gerne kunne være fri for at bukke sig,
>>når hunden skal klappes...

>Ja og jeg vil gerne have en hund der er så stor at man kan mærke man
>har den på skødet .. og som fylder godt op i min 3/4seng .. og som jeg
>ikke skal tænke på at jeg kan komme til at ligge ihjel mens jeg sover

Jeg har nu ikke ligget nogen af mine ihjel!
Sikke da et argument.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 21:43

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
news:r1o8ru8p1dp40hp988m0mm2adkfjck4kq1@4ax.com...
> Mon, 21 Oct 2002 21:56:13 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> >"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...
>
> >>Nogen vil gerne ha', hvis hunden
> >>hopper op i skødet på dem, at den så ikke ta'r vejret fra dem og
> >>fylder det hele. Andre vil gerne kunne være fri for at bukke sig,
> >>når hunden skal klappes...
>
> >Ja og jeg vil gerne have en hund der er så stor at man kan mærke man
> >har den på skødet .. og som fylder godt op i min 3/4seng .. og som jeg
> >ikke skal tænke på at jeg kan komme til at ligge ihjel mens jeg sover
>
> Jeg har nu ikke ligget nogen af mine ihjel!
> Sikke da et argument.
>
> --
> Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
> http://www.sonpet.com
> -
> Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
> Reader´s Digest

GABBBBBB!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-10-02 10:22

Kære Andreas
Hvorvidt en Papillon er en forkert kat eller ej vil jeg ikke gøre mig
til dommer over, men et så lille kræ kan da ikke være en hund, kan det?
))
Kim

Andreas Falck wrote:

> "Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:3DB3D66C.46AE7AE6@hum.auc.dk...
>
> > Papillon??!? Så vil jeg hellere have en rigtig kat!
>
> Er papillon da en forkert kat?
>
> PS:
> Må man i al stilfærdighed anbefale denne side:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> Er især glimrende for os ikke-nørder.
>
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> --
> Se mit nye forsøg på at lave en webside :
> http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
> og kom meget gerne med en vurdering i rette forum!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-10-02 10:42

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3DB5189C.B6A31CBC@hum.auc.dk...

>men et så lille kræ kan da ikke være en hund, kan det?
> ))
> Kim

Det kan det skam sagtens.
Det er godt nok en større udfordring, at lære en lille hund, at gå plads ved
fod, sit, dæk osv. Til gengæld ser det også godt ud, når en "lille" lydig
hund, spankulere afsted sammen med sin ejer. Nogen hunde er selvfølgelig
mere egenrådige end andre, det gør sig gældende både hos større og mindre
racer, men som jeg har forstået på Sonja, er papillonen lærenem nok. Den
falder dog, nok ikke ind under subjekt : Valg af hunderace (stor og
træningsvillig)?

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-10-02 11:07

Tue, 22 Oct 2002 11:41:47 +0200, Sander wrote:
>"Kim Vestergaard Hornbech" skrev...

>>men et så lille kræ kan da ikke være en hund, kan det? ))

>Det kan det skam sagtens.
>Det er godt nok en større udfordring, at lære en lille hund, at gå plads ved
>fod, sit, dæk osv. Til gengæld ser det også godt ud, når en "lille" lydig
>hund, spankulere afsted sammen med sin ejer. Nogen hunde er selvfølgelig
>mere egenrådige end andre, det gør sig gældende både hos større og mindre
>racer, men som jeg har forstået på Sonja, er papillonen lærenem nok. Den
>falder dog, nok ikke ind under subjekt : Valg af hunderace (stor og
>træningsvillig)?

Næ jeg kastede mig over "træningsvillig",men det eneste sted
morskaben breder sig, er ved angreb...
Figuranten skal ha' ben- og ikke armbeskyttere på... ;-D

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-02 14:26

Tak for points! -Øv, jeg troede lige, der var flere seriøse indlæg i debatten, men det er vist gået op i en gang chat det hele. Jeg kan selv godt lide alle racer, -også minihundene, der tit bliver gamle og opnår en uforholdsmæssig stor personlighed (I skulle bare have mødt Trunte, der var pekingeser!). Nå, men jeg er selv til store hunde, har haft 1 blanding, 1 shæfer, 4 bernersennen og her til sidst min lille røde krudtugle af en golden retriever. Jeg har kendt rigtig mange hunde af forskellige racer og blandinger, og har holdt af dem alle. Hvis jeg skulle vælge én race til en 30 årig mand der bor alene, ud fra at den skal være stor, arbejdsvillig, helst han, måske jagtegnet, god til børn, nem og styre, let at opdrage, gerne sort. -Så må valget falde på en sort labrador. Men pas på ikke at få en af de familier, der især er fremavlet til jagt. det kan være for energiske hunde. -Jeg vil stadig synes, at en tæve er at foretrække, men en sort labradorhan KAN være meget rar overfor alt og alle. Det er nok bare vigtigt at se faderen til hvalpen, om man kan lide ham. Men det er jo nok altid vigtigt (jeg så først faderen til mit guldkorn længe efter, jeg havde fået hende hjem, og da var jeg håbløst forelsket i hende. Jeg havde nok ikke turdet købe hende, hvis jeg havde mødt hendes energiske far først). -Labradoren er der også rimeligt mange hvalpe af herhjemme, så det er muligt at få en -som førstegangskøber- uden at være på venteliste alt for længe. -Mine bernere var det rimeligt svært at "få fingre i" dengang.
Men endnu engang held med projektet til Hans, og tak de fleste for en engageret debat.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-10-02 16:05

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3DB5189C.B6A31CBC@hum.auc.dk...

> Hvorvidt en Papillon er en forkert kat eller ej vil jeg ikke
> gøre mig til dommer over, men et så lille kræ kan da ikke
> være en hund, kan det?
> ))

Hvis det ikke er en hund, og muligvis heller ikke en kat, hva' sku'
det så væ'r

Jeg har selv en papillon på 13 år! En goden retriever (stavning!) på 9
år og en blanding (bordercollie, labrador, boxer) på 7 måneder!

PS:
Må man i al stilfærdighed anbefale denne side:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Er især glimrende for os ikke-nørder.

Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
og kom meget gerne med en vurdering i rette forum!

Kommentar
Fra : SOT

Dato : 10-11-03 15:10

Jeg kan klart anbefale dig en Riesenschnauzer. Vi har en ( fra Tyskland ), og det er nummer 2 Riesenschnauzer vi har.
Du kan se vores nuværende hunde på http://home20.inet.tele.dk/soren-thorsen
Jeg har nogle kontakter i Tyskland, så ønsker du en Riesenschnauzer er du velkommen til at kontakte mig.
Efter din beskrivelse er det en Riesenschnauzer du ønsker, den vil opfylde alle dine ønsker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-03 18:35

Hej, SOT -Spørgsmålet blev lukket for et års tid siden, så forhåbentlig har Hans Riis for længst anskaffet sig et eller andet vidunder. Efter mine beregninger skulle den være 6-9 mdr. nu.

Hej Hans!! Har du fået din hund??