/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lave et hul i en lerkrukke?
Fra : Camillasmoster
Vist : 11485 gange
200 point
Dato : 05-08-05 11:59

Jeg har en stor ler/stentøjskrukke til udendørs.

Men der er ikke hul i bunden.

Kan jeg selv lave et sådant uden at ødelægge krukken?

Hanne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 12:02

Det er tidligere lykkedes mig vha en almindelig boremaskine + almindelig stålbor. Boret er bare ikke meget værd bagefter - skal ihverttilfælde slibes.

Men succes'en afhænger nok lidt af hvor hårdt brændt lerkrukken er.

Forsøg IKKE med slagboring eller murbor - det dutter ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 12:03

Husk man skal bore med få omdrejninger/min.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 05-08-05 12:10

Hej Hanne. Ja det kan du sagtens. Et ganske alm. Murbor klarer opgaven perfekt. Begynd med et bor i lille diameter og udvid gradvist til du har opnået den ønskede hulstørrelse. Hvis du sørger for at holde borestedet fugtigt under processen, slipper du for en masse svineri at støv (også i øjnene). Men som 3773 siger, skal det være en alm. boremaskine, altså uden for høje omdrejninger og/eller slag. En af den slags der kan køre trinløst (skruetrækker) er ideel til opgaven. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-08-05 12:15

En god idé er at arangere kruken sådan, at du skal bore lodret ned. derpå laver du en vold uden omder, hvor hullet skal være, så der dannes en lille skål. Fyld lugtfri petrolium i "skålen". Nu borer du! Ikke noget med slagboring eller eller hammer. Tør du ikke selv, så snak med en stenhugger om det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 12:52

Laver en vold af hvad?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-08-05 13:00

tygget tyggegummi, modellervoks (ikke tygget! ) eller lignende....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 13:01

Hanne - volden kan laves af tandpasta f.eks. det er ligegyldigt, bare den kan fjernes igen. Den skal kun bruges til at holde væsken sammen omkring borestedet. Det kan da godt være at Rosmon's råd om lugtfri petrolium er bedre end mit om vand, men det vigtigste er at holde borestedet konstant fugtigt under boringen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-05 13:44

Vand må nok foretrækkes.- Det er bisset mod planterne at sætte dem i petroleumsfugtet beholder. Og hvad hvis man vil dyrke krydderurter i potten? Og når man bruger vand, er det oftest ikke nødvendigt med et ekstra dige. Potten har oftest en kant, der er bare forskel på kantens højde, om man har den vendt normalt eller bunden i vejret. Og et nyt eller i hvert fald skarpkantet murbor kræver i modsætning til metal- og træbor ingen opslibning bagefter.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 15:03

http://www.rscomponents.dk/electroniske-komponenter-dk/indexb395.html måske skulle du skaffe dig sådan et sæt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 15:04

Igen, kommer det an på potten og hvor hårdt brændt den er. Skal der bruges køling, så brug vand.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 15:31

Ajii, må jeg virkelig ikke tygge modellervoks - det sku' ellers smage godt

Jeg kan skisme ikke se, hvad det for nogle agregater på den side, 3773. Hva' er't?

Jeg overvejer at lave flere små huller.

Så er faren for et stort krater ikke så stor.

Det er jo bare for, at vandet kan komme fra planterne i krukken.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 15:49

Hanne, så gør som jeg siger. Brug et alm. murbor men bor lidt forsigtigt og brug gerne lidt vand eller olie til at smøre med, så får du ikke borestøv i øjnene og krukken flækker ikke. K.H. Arne

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 16:01

Javel

Tak for svaret arne.jakobsen.

Og tak for alle jeres svar - de er sådan set ens.

Men Arne skal have ret, når han har det...

Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 16:30

Tak for det Hanne.