/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Videoprojekter
Fra : olarsen
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 05-08-05 10:40

Jeg står for at skulle købe en videoprojektor. Den skal bruges til både PowerPoint-visninger og videofilm fra DVD. Jeg ved intet om projektorer . . . alle de frække ord som S-Video, Composite Video (1 x RCA), Component Video (3 x RCA), DVI-D (HDCP kompatibel) osv.
Hvilken projektor skal man vælge! Jeg har set på 3 forskellige; Sanyo Z3, Panasonic PT AE 700, Hitachi PJ-TX100.
Hvilket læred skal man købe, hvad med kabler, hvilket kabel skal bruges til hhv. PC og DVD optager/afspiller.
projekteren skal helst stå oppe på en reol ved væggen til venstre for lærredet (1,5-2m forskudt) lærredet skal være 1,8m bredt. (der er ikke plads til et der er bredere), mange spørgsmål, er der en som byder ind med nogle gode svar?

ole

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-08-05 20:29

Som regel er det almindelige standardkabler for det enkelte signal der skal bruges. Ved PC, skal du bruge et monitorkabel med stik i begge ender. - Ved TV / DVD / Video, skal du bruge et Scart kabel eller et kabel med Phonestik eller en kombination af dette, alt efter hvordan dine tilslutninger ser ud.
De fleste projektorer i dag, har alle de gængse standard tilslutninger.

Det du skal se på, er om projektorens opløsning er god nok til de opgaver du skal bruge den til. Se på lysstyrken. Har den variabel brændvidde, så den kan tilpasses lerred uanset afstand (en slags zoom).
Lerredet skal være reflekterende med meget fine rester af reflekterende materiale. De gamle perlelerreder er uegnet til det, da de giver et forkert billed p.g.a. de store reflekterende perler.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 05-08-05 23:07

De kabler der skal bruges følger som regel med, men undersøg det inden du handler.
Et lærred som giver et godt billede løber nemt op i par tusinde kroner.
Pæren som ikke holder evigt (2.000-3.000 timer), koster omkring 2.500,- til 5.000,- kroner.
Hvis projektoren skal stå forskudt for lærredet kan du få et skævt billede (kan muligvis justeres).
Du skal have en god lystyrke for at kunne få et tydeligt billede i dagslys.
M.h.t. modellerne du har set på, ville jeg nok vælge Panasonic, men det er der jo nok forskellige meninger om.
Har du tænkt på lyden?

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-08-05 10:43

Angående lyden, så ved jeg ikke om der er mere end en stereo forstærker i en sådan projektor.
Jeg ville nok vælge at bruge en 5-1 sour round anlæg til fx. DVD film.
De indbyggede forstærkere er ikke så kraftige på de modeller jeg har set på.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-08-05 18:23

Tak for alle de gode svar. Jeg har i mellemtiden modtaget det nye blad 'TÆNK', hvori der denne gang er en test af projektorer. I flg. Tænk er Panasonic og Hitachi lige gode, dog er Panasonic lidt mere brugervenlig, til gengæld koster lampen 3.120,- kr. mod Hitachi's 2.000,- kr., det skal jo så med i det samlede billed. Hvad skæve vinkler angår så kan Hitachien i hvert fald justeres, det giver dog ikke så optimalt et billede som hvis projektoren står lige foran lærredet.
Hvad betyder forskellen på et gain der er 1,1 og 0,8. En oplysninmg jeg har set på div. lærreder. Det ser ud som om at 0,8 er dyrest, så er de vel også de bedste?!
Hvad lyd angår skal der naturligvis et Suround anlæg med, her har jeg tænk lidt på Panasonic, det samme er det med en DVD en optager.
Så mangler jeg blot et svar på betydningen af de 'frække' ord, er der en med et godt bud?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-08-05 20:35

Ingen frække ord, llers får du en på lampen til 2000 kr.

Gain er en betegnelse for hvor meget lys, lærredet reflektere. Jeg har set flere steder at man anbefaler et lærred med en grålig tone, der giver klarere farver, og mindre generende reflekser.

Accepteret svar
Fra : helge.t

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-05 20:43

Gain er et udtryk for hvor meget lys der reflekteres.
Ved gain 0,8 reflekteres lyset 0,8 gange. Et højt gain giver stor lystyrke, et lavere gain giver mere kontrast (og bedre farver).
S-video er bedre kvalitet end almindelig video (kræver S-vidobånd).
Ved Composite Video føres alle video- og lydsignaler gennem et kabel.
Ved Component Video føres de forskellige videosignaler og lydsignaler gennem flere kabler.
HD (High Definition) giver en bedre billedkvalitet, så det er en fordel at fremviseren er HD-kompatibel.

Mvh
Helge

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 10-08-05 16:42

Tak for svaret helge.t.
Ja så kommer dommen, pointene går, efter svære overvejelser, til Helge - een skal jo have dem. Jeg siger tak til jer begge to for deltagelse og svar. Jeg køber så nok en Hitachi med et gråt lærred med et gain på 0,8.

vh ole