/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Stiftelse af forening?
Fra : MadOgDrikkeHalvPris
Vist : 639 gange
240 point
Dato : 04-08-05 22:19

Hejsa!
Vi er en 7-8 amatørfotografer der gerne vil stifte en forening.
Problemet er at vi har hørt at man kan få et lokale stillet til rådighed, men ikke når vi bor i forskellige kommuner/byer.

Nogen der ved noget om det?

Og hvad gør vi hvis vi gerne vil stifte foreningen?
Altså hvordan starter vi?

Lukker på stedet ved brugbart svar

Takker på forhånd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-05 22:30

I annoncerer i avisen, at i holder en stiftende generalforsamling. Laver en dagsorden med punkter, om hvilket formål foreningen skal have, fastsættelse af kontingent, dato for næste møde m.m..Stemmer om hvem der skal være formand, næstformand, sekretær, kasser o.lign.Jeg har ingen ide om det med lokalet. God fornøjelse

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:30

Spørg jeres Kommune,de plejer at være hjælpelige, med lokaler, bare der møder mennesker op, og ikke bliver brugt som drikkeclub.
Mvh

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-05 22:36

Vi lavede en skakklub i Kolding for nogle år siden. I reglerne fremgik, at vi ønskede at "udbrede kendkabet til skak", hvilket betragtes som en form for almentvel - og det er et godt argument, hvis man skal have hjælp.

Vi kontaktede derefter Kolding kommune og fortalte, at vi havde foreningen, og vi ønskede at spille turnering med andre, men ikke var store nok til selv at have klubhus mv. Vi blev bedt om at sende vedtægter ind (I skal lave et sæt vedtægter - vigtigt er en formand, så der findes en umiddelbar kontaktperson / asvarlig).

I løbet af et par dage fik vi en henvendelse igen, at det bedste, de kunne tilbyde os, var nogle lokaler på en lokal skole, når vi havde brug for det (om aftenen)- og det var fint for os.

Så faktisk gik det smertefrit og let´....

1) Stiftende generalforsamling med konstitution
2) Vedtægter
3) Henvendelse til kommune
4) Godkendelse til et eller andet - og så i gang...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-05 22:38

Det skal siges, at vi boede omkring Kolding, men der blev aldrig stillet spørgsmål om det - måske kunne det dog være lidt smart at have et fast centrum, så en af paragrafferne hedder "xx) Klubbens hjemsted er yyyyy".

Det vil nok gøre det lettere at få et godt lokale i den pågældende by...

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 250 point
Dato : 04-08-05 22:45

Vedrørende stiftelse og drift af forening kan du læse mere her:
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20021209143020699000001241420067

Når I stifter foreningen, skal I vælge hvilken kommune den skal have hjemsted I. Det er til denne kommune I skal sende ansøgning om at få stillet et lokale til rådighed.

Lokale samt evt. tilskud til drift/undervisning gives efter Folkeoplysningsloven. Du kan sikkert læse mere om dette på din kommunes hjemmeside. Driftstilskud gives primært til foreninger der har undervisningsaktiviteter og/eller er målrettet unge. Der stilles dog lokaler til rådighed for alle foreninger så vidt jeg kan se.

Du kan evt. læse mere om hvordan Odense Kommune håndterer det her:
http://www.odense.dk/Topmenu/Kultur-Fritid/Klubber%20og%20foreninger/Tilskud%20til%20undervisning%20og%20fritidsaktiviteter.aspx

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-08-05 23:59

Når I vil stifte en forening, skal I først og fremmest sørge for at have selve foreningsgrundlagt i orden. Hermed mener jeg: Hele regelsættet. Altså: Et stykke papir, hvorpå I har skrevet foreningens navn, formål, område o.s.v. Der skal også være et sæt regler for foreningens drift inkl. regler for hvor ofte der skal afholdes generalforsamling, hvor mange personer bestyrelsen skal bestå af, hvor ofte disse er på valg, og hvem skal stå for den daglige økonomi og hvem har ansvaret for at revidere dennes regnskaber.
Når alt dette er på plads, holder I et Stiftende møde. Derefter kan I fortælle kommunen at I har stiftet en forening. Om flertallet af medlemmerne IKKE er bosiddende i kommunen er totalt uden betydning.
Du kan på biblioteket låne en håndbog der hedder Foreningshåndbogen. I denne er ALT forklaret.
Held og lykke med jeres nye forening. Hilsen Arne

P.S. Jeg har selv været medstifter af 3 foreninger i Herning, og har Foreningshåndbogen stående på hylden.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 05-08-05 00:05

MED andre ord,,,,spørg ikke kommunen,,,,,,,spørg kandu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 07:54

Hvis i vil have lokaler af kommunen, så skal foreningen være åben for alle.
Der skal holdes stiftende generalforsamling.
På denne generalforsamling bør der foreligge forslag til paragraffer (navn,formål,afstemningsregler,optagelsesbetingelser,
især regler for ændring af paragrafferne - eks 2/3 af alle medlemmer)

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 05-08-05 09:04

Bare et enkelt bemærkning:
en af paragrafferne bør være noget i retning af: Foreningens hjemsted er X-kommune. Dermed er det så afgjort hvilken kommune, der skal tales med. Når der er tale om aktiviteter jfr. Folkeoplysningsloven skal kommunen rigtigt stille lokale til rådighed, men..... nogle stiller så bare et klasselokale !! en let og billig løsning, men ikke særligt rart.
Og... Odense Kommune er en af de værste kommuner for foreninger - vær klar over at der ikke findes love for foreninger, men mange byråd vedtager regler for administrationen, bl.a. "godkendelse" af foreninger.

Godkendelse af svar
Fra : MadOgDrikkeHalvPris

Dato : 05-08-05 16:22

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-08-05 16:45

Det var så lidt. Held og lykke med jeres forening :)