/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Servering af kaviar, m/u citron?
Fra : nebis
Vist : 11365 gange
160 point
Dato : 04-08-05 19:49

Jeg er ikke lige inde i finere madlavning, så derfor mit spørgsmål

Hvordan serverer man mest korrekt kaviar med eller uden citron?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-08-05 19:59

Serveres på små stykker lyst brød uden skorpe. Citronskiver lægges på et fad ved siden af, så kan folk selv bestemme om de ønsker at spise kaviaren naturel eller m. citron. Man kan også tilbyde lidt hakket hårdkogt æg, det er der mange der holder af, dels for smagens skyld men også for på den måde at kunne forlænge smagsoplevelsen. Hvis det er den dyre kaviar, er der jo sjældent tilstrækkelige mængder til at oplevelsen varer ret mange minutter.
Til kaviar serveres Champagne. Er kaviaren ikke af den helt dyre slags, kan man selvf. byde en anden mousserende vin til. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : vibse68

Modtaget 170 point
Dato : 04-08-05 20:09

Hej
der findes 3 slags ægte carviar (størarter) Belugaen ( de største æg) OCETROVA (Ikke så fed som belugaen) og til sidst Sevruga ( den dårligste kvalitet inden for ægte carviar)
Caviaren skal serveres på et let gyldentristet stykket toast. Nogle vælger at komme citron, rødløg og creme fraiche på, men ifølge Caviar House, der sælger de eksklusive fiskeæg, overdøver disse caviarens lækre smag. Den fortjener at blive spist naturel!. du serverer selvfølgelig champange til
Velbekomme. det er vildt luksus men det værd.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 04-08-05 20:19

hEJ!
eR DER IKKE NOGET OM AT MAN SERVERER DEM PÅ DE SMÅ PANDEKAGER, KALDET BLINIS?
hILSEN LA.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 20:20

Citat
Beskrivelse af Kaviar

Den ægte kaviar er saltede æg fra støren.Kaviaren vil som oftest komme fra Sortehavet eller de Kaspiske Hav.Smagen,farven og størrelsen afhænger af arten.Der er ingen tilberedning ved kaviar.Russerne indtager den på blinis ledsaget af syrnet fløde og vodka.

http://www.gourmetguiden.dk/raavarer/food/7/

Lad gæsten/gæsterne selv bestemme om den/de vil have citron til.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 04-08-05 20:21

Det er en russisk kavier - ved ikke lige hvilken slags det er (jeg spørger for en ven, så jeg kan ikke lige se i køleskabet), men har det noget at sige at den er russisk?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-08-05 20:25

Blinis er jo ikke specielt normale i Danmark, men man kan i princippet servere en hvilken som helst slags IKKE sød bagværk til. Om Brødet er ristet eller ej er jo også en smagssag. Man kan jo vælge at lægge alle mulighederne frem på bordet og således lade det være op til gæsterne hvad de foretrækker. Det gør man til større receptioner, netop for ikke at fornærme nogen. Dette Caviar-tag selv bord er absolut det bedste. Smag og behag er jo heldigvis forskellig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-08-05 20:28

Russisk Kaviar kommer fra Beluga-støren og er den dyreste og bedste. Men anretning og tilbehør afhænger jo lidt af hvor mange gram der er pr. person. Jo mindre, jo mere tilbehør bør der være, men der skal stadig være mulighed for gæsten til selv at træffe nogle valg.

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 04-08-05 20:48

Hej igen

du/i skal lige være opmærksom på, at hvis man i østlandene køber caviar på det sorte marked, så er der store chancer for, at dåsen indeholde dårligt farvede fiskeæg.
Om caviaren er russisk eller iransk har ikke noget at sige.
vil man være sikker på kvaliteten skal man købe dem på caviar house i københavn.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 20:51

Noge der er sultne UHMMMMM

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 20:55

Nu melder historien jo intet om hvor kaviaren er købt, men er det ægte russisk kaviar, så fortjener det også at blive serveret, som det skal.

Og det er uden andet tilbehør end blinis.

Her er jo ikke tale om en hovedret.

http://www.danielletz.com/HTML/daniel_letz_kaviar.htm

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 04-08-05 20:55

UHMMM ja, det ren selvpineri at skrive om sådan noget. Jeg må huske og købe en lotto til lørdag....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 20:58

arne.jakobsen

Vil du ikke mene at hvis det er ægte kaviar, så skal der ikke tilbehør til i større eller mindre mængder?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 21:33

Holder mig til spørgsmålet,,,,,,ABSOLUT MED CITRON, ellers skam sig,
Ægte caviar smager mindre godt end rogn fra nordsøen, selvom man ikke skulle tro det, på prisen...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-08-05 21:34

ans -> Jo bestemt, men som jeg skrev er det temmeligt dyrt og så er der måske kun 10 g. pr/pers. I så fald kan man udstrække nydelsen ved at spise noget andet sammen med. Kaviaren bør i så fald nydes i meget små portioner med noget andet ind imellem. Det er jo ikke alle der har råd til at sætte en 2 kg. dåse på bordet til fri afbenyttelse.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 21:39

Det kommer vel and på fisk,,,om du selv har fanget den.
Der er mange æg i en Størr, men er den ikke fredet,,,,,,,,,,,,
Der er jo så mange nyrige, der kan udrydde en bestand, eller er det, den billige fra omkring Iran,,,tæt på tilhvertilfald

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-08-05 22:14

Jeg synes, citron er et must til al fisk!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:18

Camillasmoster,,,,,
Simpelthen, og så er den spist,,,,,næste.

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 04-08-05 22:32

Hej Nebis,

Kaviar SKAL altid spises med citron eller helst med "limefrugt".
Et stykke franskbrød + Kaviar + citronsaft og velbekomme.

Og kære smxxx DEN BILLIGE IRANSK kaviar som kommer fra det kaspiske hav koster 30.000 kr. pr. kilo.
OG DEN BILLIGE IRANSK KAVIAR er verdens dyrste og bedste. En enkelt portion med ca. 100 gram koster 8000 kroner
på fem stjerne restauranter i LONDON.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:42

David2000,,,,,,,,,,
Jeg skriver, som der bliver ´spurgt, m/u MED.
Og troede fisken var fredet, har været det/men det er jo en anden sag, lidt af hvem der skal have den IKK
Har aldrig haft fornøjelsen af at fange en Størr, hvor den end kommer fra eller hvad den koster,,,,,,kan i mine smagssanser sikkert ikke smages,
Jeg vil hellere have en dåse billig fra brugsen, den smager af mere,,,,,,,,,,
De priser, må være hente fra Udenrigsministeriet, (eller var det ministeriet for uddøende fiskeracer,),ikke på en Russisk trawler......HA/HA

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-08-05 22:48

Forstår hvad I mener. MEN Kaviar er 'Ta mig faen inte fisk'. Undskyld mit Svenske.

Og hvorvidt Kaviar smager bedst med eller uden citron, beror på en smagssag.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 04-08-05 22:52

arne.jakobsen,,
der skal fanme, "en/er der 2 gør det vel ikke noget" skide fisk, til en hel generation ÆG mere
Stør er ikke caviar/ æg er heller ikke en kylling
Men nogen siger det modsatte,,,,,,,

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-05 23:01

Spises rent/naturel... med en kulskovl - hvis man har råd !
Enig... server med alle muligheder, så kan "gæsten" jo selv bestemme.
Smager af H...... til (i min mund) - og jeg har prøvet lige fra Netto til de ægte og dyre "sorter" fra Rusland (dem til en tusse, og dåsen bliver væk bare man vender ryggen til den - så lille er den).
Hygge... og forhåbentlig en god smagsoplevelse (lad dem smelte stille på tungen)
Søren

Godkendelse af svar
Fra : nebis

Dato : 04-08-05 23:13

Hej Alle, mange tak for den store respons, jeg kan jo ikke give point til alle, men jeg kunne især godt lide idéen om citron, rødløg og creme fraiche, så det vil jeg sige videre, derfor Tak for svaret vibse68. Jeg synes nemlig selv at den pågældende kaviar er lidt stærk i smagen og vil mene at dette vil være godt tilbehør.

Hvis der er nogle, der skulle føle sig snydt med pointene, må I lige sige til, så sender jeg nogle flere afsted...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 23:20

nebis

Jeg føler mig ikke snydt. Er bare lidt misundelig på den kaviar, hvis den er ægte.

Velbekomme.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 04-08-05 23:28

ans > Jeg skal desværre ikke være med til at spise, skal kun være med til madlavningen og serveringen, så jeg får lov til at se på, når de guffer den i sig... some friend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 23:32

Nå sådan, ja der bliver sikkert ikke rester

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-05 23:32

nebis...
For guds skyld... man smasker IKKE ægte kaviar sammen med noget som helst. De tynde hinder som er på ægte kaviar brister, og du får en olieret mussegrå "suppe" ud af det.
Hygge...
Søren

NB: Never mind points, det er dit spørgsmål, og du bestemmer enerådigt! - så lad være med at ha' det dårligt over det (jeg har rigeeeeligt)

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 04-08-05 23:41

CLAN > Jeg tænkte at man kunne ligge lidt ved siden af, så kan jo selv bestemme om man ville have lidt ovenpå, syntes det lød lækkert (men nu er jeg også typen, der kan spise creme fraiche til hvad som helst)
Jeg giver i fald alle disse overvejelser videre til min ven, som kan få lov til at have det sidste ord.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 23:47

Du kan altid lægge det ved siden af, men aldrig oven på.

Der er dem, der foretrækker den rene vare.