/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hvor er windows?
Fra : jeanette18
Vist : 441 gange
50 point
Dato : 04-08-05 18:36

Heysasa. Har lige fået en lille bitte opgave stukket i hånden. Sidder men en maskine som har kørt med 3 harddiske. Alle 3 er ude nu og jeg ved ikke på hvilken af de 2 master diske den ligger på. Har prøvet hver enkelt for sig på controller 1. Der kommer ingen windows i skærmen.
Jumperne sidder som de skal. Hvad gør jeg så nu da?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-05 18:40

Faktisk kan windows godt ligge på en sekundær disk.
Men problemet er at biosen skal detekte disken før den forstår hvor styresystemet er.
Så sæt en disk i og start i bios, for at se om disken detektes (Biosen finder den automatisk)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-05 19:06

Er det ganske almindelig HD på IDE-kabel.
Jumpere sidder som de skal........................
er det sat som master på primær IDE-kabel 0 (1)

Med denne diskette kan du prøve een af gangen.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Slutter den ved A så skriv pm
A:\>pm og tryk enter

Du bør nu kunne se din HD og ud for een af partitionerne står der:
Boot
YES
Men prøv lige dem alle og fortæl hvad der står.
Og hvilket filsystem partitionerne har Fat/ Fat 32/ NTFS

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-08-05 19:45

er der data på harddisken som skal gemmes ? eller er det en skoleopgave eller bare af ganske almindelig nysgærighed
fordi disse spg så kræver det forarbejde og har du en winxp cd + brænder ?

for du kan nemlig lave en såkaldt live windows boot cd og det kan laves meget nemt
se her http://www.nu2.nu/pebuilder/
på den ligger der en fil browser så du kan komme ind på diverse harddiske og se hvad der gemmer sig

Ps. Eyvind :..> der er en ny pm diskette på vej

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-08-05 20:32

Heysa venner. Beklager at jeg ikke har reageret. Har ikke modtaget abonnementsmail fra jer. Foreløbig er den triske konklusion denne her:
http://www.eksperten.dk/spm/637460

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-08-05 21:03

Jeg prøver igen.
Har du selv taget diskene ud, og hvorfor?
Hold esc knappen nede når du tænder komputeren, så kommer du til bios.
Er du sikker på det store stik fra strømforsyningen er sat ordentlig i bundkortet, og at der ikke er løsnet noget skærmkort, prøv at tryk det godt ind mod bundkortet.
Og harddisken har fået strømforsyning?
Ellers er der jo ikke andet for at sætte en disk ad gangen i en anden computer, evnt. i en harddiskskuffe, og se hvilken der er windows på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-05 21:16

Technet - det lyder godt.

jeanette18 - men vi skal lige vide hvad de harddiske viser.

Der er flere opstillings måder så derfor må vi vide hvad dine HD viser.

For som jeg forstår det er de HD ikke rørt men bare taget ud.........ikke ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-05 21:30

Janette - jeg har kigget på din henvisning.
Du kan ikke bruge så mange råd på een gang.
Der skal kigges systematisk på din conp, men een ting ad gangen.
Der er ingen nemme løsninger - så du skal ikke vente på supersvaret.
For ikke at forvirre dig lukker jeg af.
Eyvind.

Jeg følger dog med af nysgerrighed.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-05 21:31

Hai technet ...godt at se dig tilbage

Hvis diskene er delt op i logiske drev ..er det muligt at boot-drevet et sat til et af disse. Dvs. Til eksempel med 2 drev:

Disk 1 (=1 fysisk): Delt op i 3 logiske : drev 1 c: , drev 2 d: , drev 3 e: .
Disk 2 (=2 fysisk): delt op i 2 : drev 1 f:, drev 2 g:

..og g: er valgt som bootdrev?

..bare en tanke?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-08-05 22:24

okey har læst det på http://www.eksperten.dk/spm/637460

det er da en gang være rod : men okey
den pc du sidder ved nu er det en bærbar eller stationær ? for du kunne
evt sætte dem i den du er ved nu , ( evt som sekund master eller slave ) eller sætte dem i en usb box
men jeg kunne da godt tænke mig at få at vide om der er data der skal redes eller er det bare windows du skal have op at køre igen.

men du ser da en hvid skrift ( bios) på din skærm når du tænder din pc og så bliver den sort . Er det sådan det skal forståes ??

foresten hvilken windows type havde du windows ( xp , 2000 ; 98 , ? ) og hvis det var xp , 2000 var det så fat32 eller ntfs fil system du kørte

du ser nok at jeg spøger en del men jo flere oplysninger jo bedre kan vi hjæpe

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-08-05 23:46

Heysa igen. Det er en station pc`er, kører xp pro, usb-box har jeg ikke ved hånden, og han har dataer som endelig ikke må blive væk. Ingen windows aktivitet på skærmen altså ingen hvide streger i forbindelse med bios - så langt kommer jeg slet ikke ind. Ikke engang bootstrappen (MBR) kommer i gang.

Til generel orientering:
http://www.eksperten.dk/spm/637460?Esession=872249e3615864444d9cb50e73c17aec

I får foreløbig mange tak for indlæggene:)

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 50 point
Dato : 05-08-05 00:17

du skal tage harddiskene og sætte dem som slave og sæt dem så i din egen maskine
1 by 1

tag en hd og sæt den som slave sæt den ind din egen maskine og så spørger den sikkert om du vil formatere harddisken
det vil du selvføgelig ikke men nu ser du på egenskaber for den or så er spg . om formatet er i

RAW , FAT32 ;NTFS og hvis den er i RAW så kig med her

http://www.kandu.dk/dk/spg/69893
for så er det kraftige tools der skal til og du skal vide hvad du laver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 20:27

>>Alle 3 er ude nu og jeg ved ikke på hvilken af de 2 master diske den ligger på.<<

Det er de to master diske du skal bruge i første omgang.
Og de skal sidde på hver sin kanal
Master på primær IDE
Master på skundær IDE
start comp
eller byt
start comp

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 06-08-05 10:56

Regner med at få tid til at prøve jeres forslag af senere i dag. Vender tilbage.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 06-08-05 15:43
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-05 20:02

Tja - men en god idé er måske, at have færre bolde i luften ad gangen.
Hvis vi prøver at guide dig og spørge til dit grej - og du drøner halvvejs rundt i alle retninger, er det svært få hoved og hale og finde ind til dit problem.
Eyvind.
PS. Her kan du få "fuld valuta" for kun 1 point - så længe du selv deltager.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 10-01-06 01:04

Tak for jeres store indsats. En lærerig tråd og for andre brugere forhåbentlig. I burde alle have point:)