/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dyseskift - interval
Fra : invisible
Vist : 1157 gange
50 point
Dato : 04-08-05 14:41

Hvor tit skifter man egentlig dyser på en dieselbil ???

Jeg har en 2.0 Diesel motor med turbo og intercool årgang 2000, som har gået 240.000 km.
Bilen har aldrig været til service (selvføgelig er der ordnet bremser, kølevæske, oili, filtre, bremsevæske m.m.) men ingen service på motoren.
Jeg spurgte på mit aut. værksted om man skulle skifte dyser eller hvordan ??? Deres svar var at så længe bilen kører så godt som den gør i motoren, var der bestemt ingen grund til at pille ved noget, det ville bare skabe unødige problemer.

Det var selvfølgeligt et fair svar fra et firma som man måtte forvente gerne ville skifte dyser m.m. for at tjene penge.

Det der nu undre mig er at man SKAL have aut. service på sit oliefyr, og hvergang bliver der skiftet dyser m.m.
Og der er principielt ikke den store forskel på fyringolie og transportdiesel, ud over svovltallet, der findes også fyringsolier med lavt svovltal.
Men som oftest fylder jeg normal transportdiesel i oliefyret, da det tit er billigere.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 04-08-05 14:48

Dyser skifter man kun hvis der er problemer, altså at de pludselig bliver så slidte at de ikke forstøver ordentligt.
Så vil du ikke være i tvivl, for motoren vil gå ujævnt når den er kold, ryge hvidligt og mere end den plejer, og ved tomgang vil du kunne høre en meget karakteristisk "klok-lyd" når den uforstøvede diesel drypper ind i motoren.

Og 240000 km er slet ikke noget at tale om i den forbindelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 04-08-05 14:58

Det lyder jo fornuftigt nok, med hensyn til dieselmotoren, men det undre mig noget at man så SKAL skifte dysedyse i olie fyret engang om året. Det burde vel være fuldstændig unødvendigt.
Af samme årsag får jeg kun lavet service hvert 3. år på mit oliefyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-05 15:05

Nu er der jo forskel på SKAL og BEHØVER

Det er fordi der gik paragraffer i det med oliefyr, fo før der blev lavet den lov om service på oliefyr, var der jo ingen der løftede et øjenbryn over et oliefyr der måske kørte i ti år uden problemer.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 04-08-05 15:40

Tak for svaret dova.