/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kan man forlænge en sikkerhedssele????
Fra : annettemor
Vist : 4431 gange
200 point
Dato : 04-08-05 14:34

Vi har nu købt en ny autostol da der er familie forøgelse på vej. Men nu er det sådan at lige meget hvilken stol vi valgte kunne den ikke spændes fast bag i bilen - kun foran. Forhandlerene sage at man sagtens kunne forælnge selerne - men er det rigtig??? og hvor kan man købe "mere sele".. gerne et sted på nettet..

Håber på hjælp

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-08-05 14:41

Jeg ville bestemt ikke vove mig ud i det projekt! Der vil uvægerligt opstå et svagt punkt på en sikkerhedssele, der er "pillet ved" og det er jo ikke til nogens fordel.

Du vil i stedet kunne købe helt nye seler hos en forhandler af dit bilmærke - og så tjekke længden på dem.

Vaxen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-08-05 14:43

det lydder sq lidt som om at han prøver på at snører jer..
prøv at ringe til forhandleren og hør hvad de skal have for en stol der passer til jeres bil.. det er nok billiegere i den sidste ende...

hvad er det for en bil...

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 04-08-05 14:47

Ja det er også nye seler vi skal have.. det er en ford mondeo st. car fra 98 vi har. det vi bare ikke kan forstå er hvorfor stolen godt kan sidde foran men ikke på bagsædet..

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 210 point
Dato : 04-08-05 14:49

Ikke fordi at jeg skal løfte fingre. Men hvis man selv begynder at skifte seler eller lign. risikerer man at forsikringen ikke vil dække ved en evt. dødsulykke.
Da vi købte ny bil spurgte vi forhandlere om de ville installere en ekstra 3punkts sele, men det ville de ikke grundet vindueairbag.
De kunne installere den hvis jeg skrev under på at de var uden ansvar... Så må man jo klare sig med ef hoftesele.

Men hvis i vil skifte sele, kunne i finde en sele fra en bil hos en hugger. Selen skal selvfølgelgi være i OK stand og ubrugt.
En sele fra forsædet er som regel længere end bagsæde seler.
Det er forholdsvist nemt selv at udskifte en sele på rullen. Spørgsmålet er blot om der er plads til mere sele på rullen, når den ikke er i brug og skal rulles ind.
Men det er jo ikke noget problem hvis i sætter den længere sele i, og gemmer den gamle, til den tid hvor barnesædet skal ud igen, og bilen evt. sælges.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-05 14:51

Det kan og må man ikke.
Så skal selen skiftes ud med noget længere, for der må ikke være samlinger på sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 04-08-05 14:53

Hej invisible

Hmm det var lige det jeg ville frem til - altså om man kunne købe en længre sele.. godt du kunne læse imellem linierne..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-08-05 14:57

Som før sagt - kontakt din forhandler og tjek selelængden hos ham

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 04-08-05 14:58

Tak for svaret invisible.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-08-05 14:58

Åhh... nu forstår jeg misforståelsen..
Jeg mente i mit første indlæg at du skulle kontakte din BILforhandler...Og købe en længere sele der... Sorry - var ikke helt tydelig

Vaxen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-08-05 14:59

Ring dog til Ford og hør hvad de skal have for et børnesæde som passer til jeres bil.. det er da for stor en satsning at anbringe sit barn i en sele som ikke er sikker..
stolen er sq nok ikke meget dyrer end den stol som i ellers har kig på + prisen på en ekstra sele

Kommentar
Fra : litko

Dato : 04-08-05 15:04

Det er da yderst tvivlsomt rent sikkerhedsmæssigt at købe en brugt sele, specielt fra en ophugger. Hvis en sele har været anvendt ved en ulykke, skal selen udskiftes (forsikringen betaler), idet den er blevet strukket og derfor ikke længere yder korrekt beskyttelse. Da en ophugger kan ikke vide om selen tidligere har været involveret i en ulykke, så hold jer fra sådanne seler selv om de måtte være billigere.

Spørg dog Ford om de kan levere en længere sele til netop din bil.

At selen foran er længere er da ret åbenlyst, for der kan sædet rykkes frem og tilbage.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 04-08-05 15:10

Sikkerheden er i orden hvis man monterer en længere sele på den samme rulle.

Det er rullen som låser selen, ved opbremsning.
Der er selvfølgelig mange faktorer som spiller ind i moderne biler som selestrammer og krafbegrænser osv. osv. Men det findes ikke på bagsæderne i en Ford årgang 98.

Personligt ville jeg ikke tøve med at selv installere en længere sele, det er jo meget nemt at kontrollere en sele om låsen virker.

Man kan selvfølgelig altid diskuterer prisen for et barn, om det ikke ville være bedre at købe et andet sæde osv.
Men sådan er vi mennesker, vi er altid så hellige, indtil vi står over for en problemstilling.

Vi vil jo alle sværge på at vi aldrig kunne finde på at sætte vores børn i en bil uden at de har sele på.
Men står man pludselig og har 20km hjem og der mangler en sele, ja....... så er der garanteret ikke ret mange som kan sige sig fri for at man ikke har et barn uden sele i bilen.
Det har man jo iprincippet heller ikke råd til. Man skulle jo lade et barn vente og køre de ekstra 40km eller bestille en taxi. Men det er der altså ingen der gør.

Thats life.

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 04-08-05 15:18

Nå må hellere forklare mig lidt bedre siden denne debat køre vidre selvom jeg har acceperet svaret. Grunden til at vi har valgt den autostol som vi har er at den kan ligges ned i ryggen. Den bliver så helt plan som en lift eller en boxette. En sådan stol findes ikke i andre modeller, og da vi i forvejen har 2 autostole på bagsædet kan der ikke være en boxette eller et liftnet. Grunden til spørgsmålet, var simpelt - nok ikke simpel nok for alle - kan man købe en længre sele til bagi og montere?????
Troede dette forum var til for at man kunne spørge andre til råds... Men nu ringer jeg til Ford - det skulle jeg nok bare have gjort fra starten - men så havde ingen jo fået mine point.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-08-05 15:23

et fornuftigt valg.. som jeg ( pudser min glorie ) også sagde fra starten af...hehe..

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 04-08-05 15:26

---> litko.

Det er ikke helt rigtig at en sele skal skiftes efter en ulykke.
For nogle måneder siden blev jeg påkørt bagfra med 80 km/h men jeg holdt for rødt, og var virkelig oppe og hænge i selen, og fik revet seleholderen (af plastic, som selen glider i) ud. Jeg holdt som du siger på at få skiftet selen, men værksted (et af TRYG's forsikringsværksteder, og de ved hvad de snakker om) sagde at det ikke var nødvendigt, da selen stadigvæk var OK, da fibrene ikke var blevet trukket.

Grunden til at man vælger at skifte sele, efter større uheld er at fibrene er strukket ud, den måde selen er "vævet" på gør at den kan give sig en smule for at tage noget af belastningen fra brystkassen.
Hvis selen skal skiftes, skal bilen som regel det også.