/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Parketgulv med gulvvarme
Fra : john.friis
Vist : 5555 gange
200 point
Dato : 04-08-05 11:33

Hej
Vi har et nyere hus med gulvvarme.
Har planer om at lægge flydende parketgulv og er i den forbindelse i tvivl om det er bedst med "klik-systemet" eller fer/not-limet gulv
Vi har hørt både for og imod med begge løsninger, så vi er meget i tvivl.
Hvad sker der når gulvtemperaturen går op/ned?
og det samme med luftfugtigheden?

mvh
John

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-08-05 11:39

Uden erfaring på området vil jeg umiddelbart gætte på en løsnig, hvor gulvet har en smule bevægelighed, altså et kliksystem uden limning. Det kan jo altid laves om til et limet gulv, hvor det er umuligt den anden vej!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-05 11:41

Husk lige den dug som skal ligge under dit nye gulv.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 04-08-05 11:45

Jeg ville foretrække limet gulv.
Når der kommer fugt (vask) af gulvet kan det trække ned mellem brædderne hvis det er et klikgulv, det gør det ikke på et limet gulv, hvis det er limet rigtigt d.v.s. limen på oversiden af feren.
Når temperaturen stiger og falder bevæger hele gulvet sig, det er meningen med et flydende gulv. Derfor skal man overholde den korrekte afstand til væggene.

Jes

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 04-08-05 12:01

Vi lagde et 90 m2 flydende trægulv i vores hus for 3år siden.
Dog har vi ikke varme i gulvet, men nogle radiator rør som render under gulvet, vi har aldrig haft problemer med gulvet.
Det er et limet gulv. Men som pabloj nævner er afstanden til væggene utrolig vigtig.
Selv om jeg synes vi lavede god afstand til væggende, har vi måtte skære af gulvet af flere omgange, da en så stor flade som vi har i vores hus bevæger sig mere ned man lige tror.
Så på et stort gulv 1 cm i ved alle sider.

Limet, flydende trægulv opfører sig OK, med varme rør (nogle steder) under gulvet .

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-05 13:04

Det er reelt et mere teoretisk end et praktisk problem med temperaturen op og ned. Du tænker måske på de ældre gulvvarmeinstallationer i badeværelser, hvor der godt kan blive en forholdsvis høj temperatur. Men nyere installationer i stuegulve holder sjældent en temperatur over 22-24 grader ved gulvet - med varme på - og den vil jo næsten have samme temperatur om sommeren, selv om du skulle slukke for det. Set ud fra et temperatur synspunkt, er det faktisk ligegyldigt.

Den største risiko er ganske enkelt træets tilstand fra starten - en god kvalitet af forarbejde, sammenføjninger og ikke mindst tørhedsgraden af træet er det helt afgørende for kvaliteten om nogle år. Hvis det er tip-top, så er det efter min erfaring ligegyldigt, om du vælger klik eller fer/not. Er træet fugtig fra starten, giver det så mange kræfter, når det trækker sig sammen (tørrer), at det under alle omstændigheder går galt alligevel.

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 04-08-05 20:08

Hej
Der er ganske få ting du skal være opmærksom på. 1. Køb det trægulv der passer jer læg det i det rum det skal lægges i 14 dage forinden og lad det få rummets luftfugtighed samt temperatur. 14 DAGE. 2. Sørg for at temperaturen på vandet der løber gennem gulvvarme slangerne ALDRIG OVERSTIGER 28 GRADER. 3. læg Altid en plastmembran mellem gulv og beton husk at tape samlingerne , lad den fugt der må komme, komme op mellem gulv og fodpanel. Det er ligegyldigt om det er limet eller click system pruducenterne har en lægge anvisning for hver type gulv følg blot den og garantien er hjemme hvis der skulle ske noget.
Mvh www.traeterrasser.dk

Accepteret svar
Fra : jantorp

Modtaget 200 point
Dato : 05-08-05 00:49

Hej John.
Jeg har den erfaring, at et klikgulv som f.eks timberman lock and go er låst så godt sammen i samlingerne, at risikoen for sprækker er meget lille. De anbefaler dog man limer samlingerne, hvis der er store udsving i luftfugtigheden som kan forekomme, hvis man har brændeovn.
Gulvvarme er en langtsomtvirkende varmekilde, som ikke har de store udsving i temperaturen dvs. du har den samme temperatur på gulvoverfladen, som du har i rummet. Fordelen ved gulvvarme er man har en mere konstant temperatur ved gulv og loft fremfor radiatorvarme som giver træk ved gulvet
Vedr. gulvtemperaturen er de fleste lamelparket godkendt til gulvvarme. Kommentaren fra traeterrasser omkring fremløbstemperaturen er misforstået. Det er trægulvets overside der ikke må overstige 27 grader dvs. en fremløbstemperatur mellem 35 - 40 grader.
Omkring type parket vil jeg personligt vælge lamelparket (slidlag limet på en krydsfiner) det bedste fremfor et masivt trægulv som f.eks junkers fordi lamelparket er mere formstabilt pga årene går på tværs af hinanden.
Som meget andet her i livet hænger pris og kvalitet sammen omkring trægulve.
Jeg har et godt links vedr. trægulve.

http://www.finewood.dk/
Mvh Jan

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 05-08-05 06:55

Hej jantorp
Hvordan vil du regulere overflade temperaturen på gulvet?? Der sidder normalt en rumføler og hvis den siger at der er brug for varm, brager der 40 grader varmt vand frem under gulvet- DET MÅ DER IKKE.Hvis rumføleren af en eller anden grund bliver ved med at kalde på varme vil gulvet blive ødelagt. Ved en fremløbs temperatur på ca 28-29 grader kan der ikke ske noget og rummet skal jo alligevel ikke være varmere - så hvor får du 40 grader fra?? Med hensyn til gulvet ville jeg også vælge et click system hvis det skal lægges som flydende. Hvis det skal lægges på traditionelvis , altså på strøer vil jeg vælge et massivt gulv gerne 30 mm.
mvh traeterrasser

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-05 10:48

Øh - hvorfor MÅ der ikke brage 40 grader varmt vand under gulvet, når vandet nu ER spærret inde i rør? Mig bekendt begynder træ først at brænde ved langt højere temperaturer, og selv på rod bliver træ da ofte udsat for højere temperaturer. Jeg er da overbevist om, at nogle af mine var der oppe omkring i uge 27 og 28 med solskin på. Og så er det jo sådan, at der skal en vis temperaturforskel til, for at der kan løbe en varmeeffekt igennem et "isolationslag" af 16 til 30 mm træ. Det er i det mindste en fordom, jeg har påtrykt mange studerende i tidens løb som fysiklærer. Hvis nu der er tale om tropiske træsorter, så har de det måske allerbedst ved temperaturer på 22 til 40 grader C.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 05-08-05 12:38

Hej traeterrasser
Hvis du prøvede, at klikke dig ind på en hjemmeside fra en gulvvarmefabrikant som feks wirsbo vil du finde ud af de alle sammen anbefaler en fremløbstemperatur mellem 28 og 45 grader alt efter gulvtype og størelse på på gulvflade. Nu er det de færeste der har 40 grader i stuen da rummet har den samme temperatur som gulvet.
Prøv at kikke på denne hjemmeside http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/page1000299537593.jsp
og få et uddybende svar.
Mvh Jan

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 05-08-05 13:14
Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 05-08-05 15:22

Hej jantorp
Ret skal være ret og du har ret med hensyn til fremløbs temperaturen blot skal jeg oplyse at jeg har valgt en lavere fremløbs temperatur på mit eget gulv for at sikre at gulvet ikke svinder. Den første kommentar du kom med i anden omgang var vist noget vrøvl og hvis termostaten af en eller anden grund beder om mere varme trods der er 25 grader i rummet er det uheldigt med fremløb på 40 grader og min erfaring siger at selv i rum med 6 meter til loftet kan 29 grader varmt vand godt varme rummet op, vel at mærke hvis der er isoleret godt og rigtigt. Nu er det jo heller ikke temperaturen alene der bestemmer om gulvet forbliver pænt luftfugtigheden er også meget vigtig.
Mvh traeterrasser

Godkendelse af svar
Fra : john.friis

Dato : 11-08-05 22:05

Tak for svaret jantorp, og i andre.
Nu er jeg bedre rustet til at tage rundt og kigge gulv!
Uanset om det bliver klik eller fer/not, så vælger jeg nok at lime, så gulvet bliver "tæt"