/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Boligsalg
Fra : kettekk
Vist : 504 gange
20 point
Dato : 04-08-05 10:27

Jeg har for et stykke tid siden sat min ejerlejlighed til salg på Robinhus.dk.
Efter flere fremvisninger meldte en interesseret køber at denne gerne ville købe lejligheden. Jeg blev bedt om at fremsende data såsom pris, overtagelsesdato m.m. som så skulle skrives ind i købsaftalen.

Da denne blev fremsendt til godkendelse af mig, blev den forkastet pga. flere punkter. I mellemtiden meldte et andet interesseret par at de ville byde 55.000 over den oprindelige sum.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg vælge ikke at sælge til det først nævnte par fordi købsaftalen ikke var tilfredsstillende udført. Det skal siges at denne ikke er blevet underskrevet af mig endnu!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-08-05 10:34

ja - så længe du ikke har underskrevet købsaftalen, kan du selv vælge, hvem du vil sælge til.

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-05 10:40

Anstændighedsvis kan du fortælle de andre at prisen nu er steget og at dine betingelser gælder, men så længe du ikke har skrevet under er du fri til at gøre som du vil.

Kommentar
Fra : kettekk

Dato : 04-08-05 10:48

Det skal måske lige tilføjes at jeg har gjort den første interesserede bekendt med min situation. Denne fastholder dog at vi har indgået en aftale og derfor er villig til retsag! Jeg menér som jer ikke at der er indgået en aftale uden underskrevet købsaftale.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-05 11:18

Der er ingen aftale, så længe den ikke er underskrevet, du har informeret de første og det er fint nok, så kan de købe eller lade være. http://www.ret-raad.dk/netadvokat.htm og ellers kan du spørge her

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-05 11:18

Så længe begge parter ikke har skrevet under er der ikke en aftale.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-08-05 11:36

Så længe du ikke har skrevet under på aftalen, er der ikke indgået en aftale. Dermed er du ikke bundet til den oprindelige pris.

Bare se Hanne Nørrisgaard-sagen....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-05 11:44

Sagen om Sadolin komplekset har ingen sammenligning fordi der var der skrevet under på et købstilbud, ikke en købsaftale.

Man taler ganske vist om, at en mundlig aftale er bindende, men den holder ikke vedejendomshandler og da den evt. køber har opsat en aftale der ikke kunne godkendes må de bare acceptere, at de gamblede og tabte.
Mange steder er det i øjeblikket sælgers marked og sådan er vilkårene så "køberen" kan købe sig fattig i advokathjælp uden få mere ud af det.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 20 point
Dato : 04-08-05 12:21

Det er faktisk ret enkelt. Naturligvis gælder en mundtlig aftale (også) i en ejendomshandel (BjarneD ) - som ved alle handler er det dog langt sværere at dokumentere, og dermed også at vinde en retsag, men...

Du skriver, at du havde en del punkter, som du har afvist, og rent juridisk er det sagens kerne i dette tilfælde. I altaleloven fremgår det klart, at :

§ 6. Svar, som går ud på, at tilbud antages, men som på grund af tillæg, indskrænkninger eller forbehold ikke stemmer med tilbudet, anses som afslag i forbindelse med nyt tilbud.

Med andre ord betragtes den kontrakt, der er fremsendt til dig som et nyt tilbud, såfremt den ikke er i overensstemmelse med første aftale. Dermed er første aftale annulleret, og du står naturligvis frit for at acceptere eller forkaste det nye forslag.

Godkendelse af svar
Fra : kettekk

Dato : 04-08-05 14:22

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-08-05 15:44

Lige præcis ved ejendomshandler er der lovgivet omkring proceduren så der er visse formalia der skal overholdes og derfor vil en mundtlig aftale ved bolighandel kun have betydning i forbindelse med oplysninger omkring handlen, men ikke som effektuering af handlen og slet ikke i dette tilfælde hvor der er fremsendt en købsaftale af køber, som sælger ikke har accepteret.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-05 16:06

"slet ikke i dette tilfælde hvor der er fremsendt en købsaftale af køber, som sælger ikke har accepteret" - naturligvis - men det juridisk er det jo netop det, der fremgår af aftaleloven §6....

Hvilken lov mener du, er skulle være vedtaget, som overruler aftaleloven?