/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hertz.
Fra : Nooben
Vist : 453 gange
100 point
Dato : 04-08-05 05:49

Hej har lige købt en ny com og en ny skærm. Sad og rodede lidt med indstilingerne da jeg skulle spille doom 3 (det laggede en del) og en kammerat forslog mig at øge opdateringens hastigheden fra standard indstillinge, 75 Hertz, til 85 Hertz. Dette havde en helt klar posetiv effekt, spillet gled mere flydende. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre om hvor meget jeg kan øge hertzen ? er der nogle forlember/ulember? (har desvære ingen forstand på emnet)
på forhånd tak.

skærm: KTC fladskærm. (kan desvære ikke finde mere om den)

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-05 08:37

Tja... indstillingen er jo opdateringshastigheden af din skærm, og umiddelbart vil du have den effektvirkning, at billedet står mere roligt, jo højere du indstiller. 85 plejer dog at være ret OK og passende.

Man kan ikke helt give et entydigt svar på max. Max vil jo i princippet være det punkt lige før dit slærmkort ikke længere kan følge med. Der sker ikke noget ved at eksperimentere med at sætte det op. Du får jo 5-10 sekunders "prøvebillede", hvorefter din PC automatisk går tilbage i oprindelig opsætning - så kommer du for langt, kan du bare fortryde.

Det er dog lidt for nemt kun at snakke HZ. En væsentlig andel af din opdateringshastighed beror samtidigt på den opløsning, som du bruger - og hvad du skal bruge skærmen til.

Betragt opløsningen som et udtryk for den mængde data, du vil se af gangen - og opdateringshastigheden som "hvor mange gange de data skal vises". I princippet kan du så gange de 2 med hinanden og få et slags "datamængde/sekund" - og det er i den kombination, dit skærmkort kommer til kort. Du kan typisk få en højere opdateringshastighed, hvis du holder en lavere opløsning, så det er ligesom op til dig selv at eksperimentere med de 2 opsætninger sammen for at finde, hvor det - efter min mening - står bedst.

Vær dog opmærksom på, at det ikke er lige gyldigt, hvad du skal lave på din skærm. Almindelig brug i word/excel osv. giver muligheder for meget høje indstiller, fordi billederne er stationære, og der dermed er mere overskud til billedoptimering. Til spil og levende billeder har du jo reelt en "skærmindstilling i skærmindstilling" - og det trækker bare "hestekræfter". Du kan derfor godt opleve, at du får indstillet din skærm flot - men når du kører levende billeder, så begynder de at hakke - og det er faktisk de ulemper, du spørger om.

Derfor vil min anbefaling være, at du tester din indstilling med noget grafiktungt - det nytter jo ikke, at få opdateret så hurtigt, at de enkelte pixels ændringer "løber bagefter" selve opdateringen. Umiddelbart lyder det som om du har et godt skærmkort, hvis du ligefrem føler "spillet bliver mere flydende" - for en højere hertz i et spil vil faktisk stille væsentlige krav til datahåndtering... - men tror ikke, du kommer meget højere, end det, du har på de 85 (og der er kvaliteten i øvrigt også ved at være så høj, at du får sværere og sværere ved at registrere ændringen med dit blotte øje.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-08-05 08:43

Så længe skærmkortet kan levere frekvensen, OG skærmen kan vise billedet korrekt ved frekvensen, kan du i princippet hæve den til maksimum.

Du opnår næppe nogen mærkbare forbedringer ved at gå over 100Hz.

Nærmer du dig 50-60Hz er det at billedet begynder at flimre hvis vi snakker almindeligt billedrør/trinitronskærm.

Nu er det en fladskærm du har - og så er det jo skærmens opdateringshastighed i ms der er interessant.

16ms svarer til en frekvens på 62,5Hz
12,5ms svarer til en frekvens på 80Hz

Så, hvis din skærm har en opdateringshastighed på 8ms kan du i princippet sætte frekvensen på skærmkortet til 125Hz hvis det er muligt.

Det nytter ikke, at sætte frekvensen højere end det der modsvarer opdateringshastighedn på skærmen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-08-05 08:46

ps - kort opdateringshastighed på fladskærme med til at eliminere problemet med "trailing" - f.eks. spor efter musen på skærmen når denne flyttes hurtigt.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Nooben

Dato : 04-08-05 23:38

Tak for svaret erling_l. Fornemt, intet mindre end fornemt!