/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Fugesand"?
Fra : Wrongstyler
Vist : 1981 gange
500 point
Dato : 03-08-05 22:22

jeg så i IDÉ-NYT at man kan få noget specielt sand til at smide på fliserne efter de er lagt, ligesom man gør med alm. strandsand eller vasket grus..
Fordelen ved det nye sand er at det har en anden PH-værdi så frø osv ikke kan overlave og dermed aldrig spirer.

Problemet er at jeg ikke lige kan se hvor jeg kan finde det henne..
skal bruge det lørdag..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 03-08-05 22:25

I Handel hos Jem og Fix fra 1/ 8- 05

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 22:26
Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 04-08-05 01:24

Silvan har det

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-08-05 15:19

Hmmmm --- nu er "IdeNyt" jo reklamefinansieret, såh-eh.
Skrev de noget om, hvor længe det nye sand beholdt den anderledes ph-værdi? Eller hvordan ph var ændret (var det et kemikalie eller hvad)?
For mig at se, minder dette om ukrudts dampere, roterende højtryks-spulere, selvkørende støvsugere og hvad man ellers har forsøgt at lokke villaejere til at bruge deres friværdi på.
Er ph-værdien i øvrigt høj (=ph over 8-9) eller var den lav (=ph under 5)?
Hvad er det for noget ukrudt der ikke kan spire i det nye sand?
Der findes i den danske vilde flora (=ukrudt) plante arter, der er tilpasset næsten ethvert levested, uanset jordbund og ph-værdi, så jeg vil tillade mig at være endog MEGET skeptisk overfor et sådant vidunder-produkt.
Med andre ord - jeg tror, de "tager r.... på dig".
Køb du dig hellere en gasbrænder eller en liter Round Up. Det virker altid, og overfor alt ukrudt, hvis du bruger det rigtigt.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 04-08-05 22:15

jeg skal jo fuge alligevel, så om det beholder værdien eller ej skal der sand i fugerne, så kan jeg ligeså godt prøve.. det skulle holde en PH værdi på omkring 10 i op til 10 år.. DET kan man så tvivle på, men hvis det virker er det jo kanon og virker det IKKE kan jeg altid bruge ukrudtsbrænderen bagefter..

hvad angår Round up her jeg lige et surt opstød.. jeg har givet min forhave 4-5 gange round op.. først blandede jeg efter foreskriften.. så gentog jeg behandlingen og til sidst blandede jeg det så tykt at det næsten ikke kunne komme ud af dysen og INTET skete.. Heller ike Herbatox plænerens eller TRIM for den slags skyld kunne tage de Padderokker der stod der.. dem har jeg nu fjernet mekanisk.. Pyyyhhh surt arbejde.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-08-05 22:38

Ok prøv du bare sandet. Det var nu heller ikke for ligefrem at fraråde dig at bruge det. Jeg kender ikke produktet, men blev bare lidt almindelig skeptisk, da jeg læste, hvad de lovede det kunne udrette. Jeg synes man de sidste 8 - 10 år har set for mange eksempler på "smarte" produkter, der kunne udrette mirakler, hvis altså man bare lige smuttede ned i sit havecenter og købte det først. Når så pengene havde skiftet ejer, blev der som regel meget stille om produkterne, efterhånden erfaringerne med "gudernes svar til villa ejerne" blev mere almindeligt kendt.
Ang. dit problem med paderokker. Denne plante bliver i nogle kredse anset for at være et symptom på kompakt og vandlidende jord. Prøv at løsne din undergrund, så vandet kan trænge ned og væk. Det burde kunne løse en stor del af dette problem - og jo, jeg ved godt det er svært at gøre i en indkørsel, men det kan gøres. Problemet er bare, at du så nok får noget andet ukrudt i stedet.
God fornøjelse, og lad os høre om dine erfaringer med sandet.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 04-08-05 22:47

jeg har ligenu kontakt med en kemi ingeniør der siger at det helt klart vil have en effekt.. (ligesom der står i Danmarks Jordbrugsforsknings rapport) og han siger at det godt kan lade sig gøre at holde PH værdien længe hvis det er bundet med "ionbytning" eller hvad det nu hed.. MEN hvad han også sagde.. han ville ikke lade sine børn rende med våde fødder på det og at vand der sprøjter op på bilen fra stenene vil få den til at ruste hurtigere i eventuelle stenslag.

Jeg har heller ingen erfaringer med dette nye sand og min brolægger kender det heller ikke.. derfor har jeg lyst til at afprøve det på min 15 m2 havegang i år og så se resultatet næste år når jeg skal lave indkørsel.

men jeg har fundet det i jem og fix så mit spørgsmål er besvaret.. skal jeg lukke eller vente og fortælle om hvordan det bliver?

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-08-05 22:51

Jeg fulgte lige "Dova"s link, og fandt bl.a. producentens egen brochure på produktet
http://www.maxit.dk/indhold/produktprogram/index.asp?id=00000001&knavn=&pkat=&name=Brochure%20Ukrudtshæmmende%20Fugesand

De har så vidt jeg kan læse mig frem til kun gjort forsøg med et årigt rapgræs og mælkebøtte. Det vil nok være lidt vidtløftigt, på det grundlag, at påstå, at det virker på ukrudt (underforstået ALT ukrudt). Der står intet om de andre arter der ofte forekommer i belægninger - vejbred, pileurt, jordrøg, hyrdetaske etc., og der står i alt fald intet om paderokke.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 05-08-05 21:43

er det ikke fordi det er planter med 1 og 2 kimblade? nå anyway det er købt og bliver lagt i morgen uanset hvad.. NOGEN skal jo gå forest som pioner ellers får vi aldrig prøvet noget nyt, tænk sig hvis alle havde sagt som Bill Gates gjorde i 95.. "internettet vil mest blive brugt professionelt, og aldrig fange an i de private hjem"..

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-08-05 23:11

Alle højere planter er enten et eller tokimede, men du finder arter, der er tilpasset vidt forskellige leve vilkår i begge grupper.
Ph 9-10 som du skriver producenten lover er højt, men ikke ekstremt højt. Det skulle ikke undre mig, om der fandtes planter der stortrivedes ved denne basiske grobund. Der er jo da f.eks. masser af grønt i området ved stevns klint. Ph 9 - 10 er ikke mere ekstremt end de 4 - 5 man finder i mange sand- og tørve-jorder, og selv om der er plantefysiologiske fordele ved lav ph, vil jeg mene, at der nok skal være plante arter, der kan håndtere en ph værdi på 10. Så medmindre fabrikanten har blandet et pesticid i sandet, har jeg min tvivl om effekten af det.
Nå men pyt. Du har jo fået besvaret dit spørgsmål og købt skidtet, så afslut du bare tråden. Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med det på sigt. Du kan jo evt. skrive et tip, når du ser om det virker.
God fornøjelse
Finn

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 09-08-05 23:42

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 10-09-06 18:36

Et år er gået siden jeg startede tråden og det er nu blevet tid til at evaluere...

Til dato er der INGEN spor af ukrut OVERHOVEDET og det er ikke fordi jeg har gjort noget for det.

Jeg må konkludere at det virker til min fulde tilfredshed - ikke engang padderokken kan klare det. og den omliggende græsplæne har ikke kunne kravle ind over havegangen.

Hvad angår en "ætsende" effekt så har jeg testet det ved at gå med bare tæer på fliserne hele sommeren - både i vådt og tørt vejr så der er ikke nogen risko ved det som jeg ser det.

Jeg lavede desuden et lille eksperiment med 2 stykker ny karosseriplade som havde været i opvaskemaskine først.. den ene på græsset og den anden på havegangen og de rustede nøjagtig lige hurtigt.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 29-07-07 20:13

Så er endnu en sommer kommet, med masser af vand og varme til at få ukrudt og græs til at gro helt vildt, men der er STADIG ikke spor af skidt i fugerne mellem fliserne.

Det virker fint og det er på tide at efterfylde lidt i fugerne for det er sunket lidt.

Kan varmt anbefale dette produkt, naboen der fik lagt fliser samme weekend som os skal på knæ og kradse ukrudt ud af sine 2 år gamle fuger.. tror jeg snupper en øl med ud på min rene havegang og ser ham knokle he he

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-12-08 13:02

3. år er gået uden ukrut, græsset holder sig pænt inde ved sig selv og gror ikke ind i fugerne.
Naboen har rendt og skrabet, kradset og brændt og har stadig grønne fuger. Mine er fine selvom der flere steder er kommet muldjord i fugerne fra et kraftigt regnvejr der skyllede mudder hen over fliserne i foråret.

Alt i alt godt tilfreds.