/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
bilbatteri til hifi?!!
Fra : a_h_nielsen
Vist : 1265 gange
50 point
Dato : 03-08-05 14:26

jeg overvejer at holde en udendørs fest snart, og overvejer at slæbe mit hifianlæg og store gulvhøjttalere udenfor. Derfor ville jeg høre om det er muligt at koble et bilbatteri eller andet batteri til anlægget uden risiko for anlæggets helbred...??
a

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 14:28

Umiddelbart dårlig ide.

Men der findes små nødgeneratorer. De kan klare opgaven, omend du bør passe på forbruget!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 15:32
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 15:33

Et meget kraftigt bilstereoanlæg + batteri + dine højttalere kan også klare opgaven

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 15:36

Men du kan ikke nøjes med en headunit med deres 4 x et-abnormt-antal-fidus-watt. Der skal en rigtig booster til, hvis det skal være nogenlunde ok.

Vær opmærksom på at du udendørs skal bruge noget mere effekt, idet du ingen reflektioner har. Seneste havefest jeg lagde anlæg til fik 2 x 750 W, uden det var specielt voldsomt højt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-08-05 15:42

Du kan sagtens bruge et bilbatteri. Det kræves selvfølgelig at du har en konverter fra 12V til 220V.
Hvis du har en kraftig forstærker skal du ikke forvente at få ret lang tid ud af et bilbatteri. Tiden batteriet lever vil selvfølgelig afhænge af hvor mange amp/h det er på og hvor mange batterier du har til rådighed.

Den allerbedste og langt billigste løsning vil være at trække en forlænger ledning "Case closed" eller skaffe et par batterier af min 500,- kr stk. + lader + omformer. Eller benytte dig af 3773 svar en generator, men den er jo ikke lige frem lydløs, så du skal trække en forlængerledning fra den til anlægget.

Bilbatterier vil være lidt omstændigt, en løsning som kan bruges hvis festen skal holdes på en mark 5 km fra nærmeste stikkontakt, men så vil en generator nok være smartere end batterier.
Du kan evt. leje en ordentlig stor generator, til lejligheden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 15:49

->Thulin de der små Thansen "fusk-omformere". Kan de levere særlig meget?? Man ryger jo også ud i en satans masse ampere på primær siden, hvis man ligesom vil lave noget der er bare lidt sjovt!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-08-05 16:10

Jeg er ikke sikker på hvad de kan levere sikkert ikke nok, men større modeller kan købes.
Men skal et bilbatteri trække en større forstærker, skal der investeres en del kr. før at det virker.

Personligt ville jeg aldrig give mig i kast med en sådan projekt, man kan købe meget forlængerledning for de penge. Eller en støjende generator.

Skal der holdes en fest langt ude på landet vil en generator være at foretrække. Den lille generator fra HN koster kun 900kr og kan levere 650W, det skulle være nok til at trække en rimelig stor forstærker.
En stor forstærker bruger vel ikke meget mere end 100 - 200Watt, så er der også strøm til kulørte lamper og fadølsanlægget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 16:20

Arhhh Thulin, så er vi ude i definitionen "stor". Min den "grimme" har en træg 10A foran trafoen. Klik/klakker du tænd-knappen så du ryger uden om softstarteren ryger sikringen. Og som jeg skriver rækker Watt'erne ikke så godt udendørs.

Tilbage til de gode råd. Hvis ikke du vil købe en nødgenerator, kan de lejes ved værktøjsfirmaerne - JM Trykluft og den slags. Ved også at nogle elektro-motor-firmaer har nogle til at stå til udlån. Iøvrigt støjer en 4 hestes honda faktisk ikke så meget (men der er ikke Honda på HN's).

Kabler kan lånes/lejes ved elektrikeren. Men få et kraftigt et, hvis der skal være rimelig gang i gaden. Slæber du for meget på et klejn kabel, kan spændingsfaldet godt blive generende. Og husk for guds skyld at rulle eventuelle kabeltromler HELT ud.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-08-05 19:08

>3773

Det lyder som om du ka spille en ordentlig fest op...

Det gad jeg godt at høre

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-08-05 08:21

Det kan jeg!