/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux på Dansk
Fra : croaks
Vist : 569 gange
800 point
Dato : 12-10-02 16:59

Hejsa

Hvor kan jeg download Linux som er på Dansk?

Og hvor kan jeg download Staroffice 6.0 DK til Linux eller Windows?

På forhånd tak!

Mvh
Croaks

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 12-10-02 18:22

Staroffice er så vidt jeg ved ikke gratis mere. Prøv OpenOffice, http://www.openoffice.org

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 810 point
Dato : 12-10-02 16:31

On Sat, 12 Oct 2002 14:58:35 +0000, croaks wrote:

> Hvor kan jeg downloade Linux som er på Dansk?

Alle de store distributioner indeholder dansk - både som valg under
installation samt standardsprog ved anvendelse.
Red Hat og Suse har i hvert fald dansk som sprogvalg, og mon ikke Mandrake
også har det!??

Find de største distributioner via http://www.linuxiso.org, hvor du også
kan downloade den ønskede distribution.

Der findes masser af andre distributioner, men disse er de mest
"brugervenlige".

MVH Steen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 17:06

croaks wrote:
> Hejsa
>
> Hvor kan jeg download Linux som er på Dansk?
>
> Og hvor kan jeg download Staroffice 6.0 DK til Linux eller Windows?

Her kan du købe staroffice på dansk:
http://www.csc-cg.dk/shop

Hvis du vil have den gratis Openoffice kan du hente den her
www.openoffice.org
både til windows og linux.
Den er endnu ikke på dansk.

Du kan prøve at kikke ind hos www.linuxpusher.dk

Hilsen Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 17:18

>
> Hvis du vil have den gratis Openoffice kan du hente den her
> www.openoffice.org
> både til windows og linux.
> Den er endnu ikke på dansk.

RedHat 8.0 indeholder OpenOffice på dansk. Endda med stavekontrol.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-10-02 20:15

Hej Croaks,

du ka' bl.a. her hente den danske version af Openoffice... -->
http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/

dansk version til Linux... -->
http://mirrors.sunsite.dk/openoffice/localized/da/1.0.0/OOo_1.0.0_LinuxIntel_install_da.tar.gz
dansk version til Windows... -->
http://mirrors.sunsite.dk/openoffice/localized/da/1.0.1/OOo_1.0.1_Win32Intel_install_da.zip

mht. til Staroffice 6.0 koster penge, ser det heller ikke ud til ifølge denne side at den har Dansk support endnu, som den tidligere version havde... -->
http://dk.sun.com/produkter/software/staroffice/

ang. Linux har både Red Hat og Mandrake dansk sprog med... du ka' downloade dem her... -->
http://linuxshoppen.dk/download.php
mht. til filerne er de i formatet ISO, som er et CD-rom billede...

du ka' på denne side downloade et program der hedder "Deamon Tools"... -->
http://www.daemon-tools.org/downloads.htm
programmet funker på den måde at det simulere et eller flere CD-rom drev, (den nyeste version ka' også simulere DVD-drev), og derved ka' du læse din ISO fil/ CD rom billede ind i Deamon Tools så det bliver opfattet som en CD-rom, herefter indlæsningen ka' du så med dit brænder program lave en CD til Cd brænding...
en manual til programmet ka' findes her... -->
http://www.daemon-tools.org/daemon.htm

der er her et godt dansk sted med hjælp til Linux... -->
http://www.sslug.dk/
de har en del "bøger" online, samt disse også ka' downloades og læses offline... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 20:06

Bjorn Andersen wrote:
>>
>> Hvis du vil have den gratis Openoffice kan du hente den her
>> www.openoffice.org
>> både til windows og linux.
>> Den er endnu ikke på dansk.
>
> RedHat 8.0 indeholder OpenOffice på dansk. Endda med stavekontrol.
>
Hvor finder man den danske sprogpakke?

Hilsen Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 22:03

>>
>> RedHat 8.0 indeholder OpenOffice på dansk. Endda med stavekontrol.
>>
> Hvor finder man den danske sprogpakke?

Det er kun lykkedes mig at få den dansk ved at tage en standard install
af RedHat 8.0
Jeg kan ikke finde den på dansk til hverken Linux eller Windows...

Bjørn

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-10-02 23:48

det er bl.a. her muligt at hente den danske version af Openoffice... både til Windows og Linux... -->
http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/
der er links på siden til hvor de ka' hentes ned...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 10:56

strarup wrote:
> det er bl.a. her muligt at hente den danske version af Openoffice...
> både til Windows og Linux... -->
> http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/
> der er links på siden til hvor de ka' hentes ned...

Hvad er forskellen på KLID's og SSLUG's iso'er?

Er der i øvrigt nogen, der har haft held til at oversætte OO fra source?
Jeg oversætter normalt ikke java-programmer, og det gik langt fra godt.
Så snart jeg havde løst det ene problem opstod det næste, så til sidst
opgav jeg.

--
Lars Kongshøj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 10:47

On Sat, 12 Oct 2002 17:30:35 +0200, Steen Brølling wrote:

> Alle de store distributioner indeholder dansk - både som valg under
> installation samt standardsprog ved anvendelse. Red Hat og Suse har i
> hvert fald dansk som sprogvalg, og mon ikke Mandrake også har det!??

Det har den. Har dog ikke selv prøvet, så jeg har det fra en kilde.

--
Mvh. Bo

Fidonet: 2:236/100 | Linuxnet: 110:300/17 | STN: 111:7045/54
Linux! The choice of a GNU generation

Godkendelse af svar
Fra : croaks

Dato : 19-10-02 12:59

Tak for svaret "Steen Brølling".

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 13:11

Lars Kongshøj wrote:

> strarup wrote:
>>
>> http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/
>> der er links på siden til hvor de ka' hentes ned...
>
> Hvad er forskellen på KLID's og SSLUG's iso'er?

SSLUG har ingen liggende mere (og er heller ikke længere på siden) - det var
kun som initialhjælp, da den danske udgave kom.

Hent i stedet fra KLID (hvis du er i udlandet kan dette desværre ikke lade
sig gøre, da de her spærret for udenlandstrafik på deres nedhentningssted,
så skal du istedet bruge Sunsite.dk).

ISO-imaget er en dansk installationscdrom til både Linux og Windows.

> Er der i øvrigt nogen, der har haft held til at oversætte OO fra source?
> Jeg oversætter normalt ikke java-programmer, og det gik langt fra godt.

OpenOffice.org er ikke Java. Det meste er skrevet i C++ og kræver en af de
nyeste GCC-kompilere.

Det tager meget lang tid at kompilere, da det er 7,5 millioner linjer kode.

De herligste hilsner
--
| Claus Sørensen | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| cs@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 14:36

Claus Sørensen wrote:
> Lars Kongshøj wrote:
> > strarup wrote:
> >> http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/
> >> der er links på siden til hvor de ka' hentes ned...
> > Hvad er forskellen på KLID's og SSLUG's iso'er?
> SSLUG har ingen liggende mere (og er heller ikke længere på siden) - det var
> kun som initialhjælp, da den danske udgave kom.

Det var heller ikke SSLUG jeg mente. Hvad er forskellen mellem KLIDs og
sunsites ISO'er? Der er stor forskel på størrelsen, og det er lidt mange
MB at downloade for at prøve sig frem.

> > Er der i øvrigt nogen, der har haft held til at oversætte OO fra source?
> > Jeg oversætter normalt ikke java-programmer, og det gik langt fra godt.
> OpenOffice.org er ikke Java.

I følge nedenstående link kræves JDK 1.3.1:
http://www.openoffice.org/dev_docs/source/build_linux.html#BuildRequirements

Og den fejl, der fik mig til endeligt at opgive, var i noget java, som
jeg ikke rigtigt kunne gennemskue. Men jeg tror, jeg have en forkert
(for ny?) java-version. Det er lidt svært at finde de rigtige pakker hos
sun.

> Det meste er skrevet i C++ og kræver en af de
> nyeste GCC-kompilere.

Jeg brugte 2.95.3. Ovenstående link angiver ikke helt entydigt, om den
er anvendelig.

> Det tager meget lang tid at kompilere, da det er 7,5 millioner linjer kode.

Det er heldigvis CPUens problem. Med mindre der er for mange problemer
undervejs. Så bliver det mit

En 5-6 CPU-timer skulle vel kunne gøre det på en Athlon-1500?

--
Lars Kongshøj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 14:34

Lars Kongshøj wrote:

> Claus Sørensen wrote:
>> Lars Kongshøj wrote:
>> > strarup wrote:
>> >> http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/
>> >> der er links på siden til hvor de ka' hentes ned...
>> > Hvad er forskellen på KLID's og SSLUG's iso'er?
>> SSLUG har ingen liggende mere (og er heller ikke længere på siden) - det
>> var kun som initialhjælp, da den danske udgave kom.
>
> Det var heller ikke SSLUG jeg mente. Hvad er forskellen mellem KLIDs og
> sunsites ISO'er? Der er stor forskel på størrelsen, og det er lidt mange
> MB at downloade for at prøve sig frem.

Sunsite.dk er en ældre udgave, hvor der både var kildekode og
oversættelsesværktøjer med.

Den nye er der kun danske udgaver med, men tilgengæld også plads til OS X,
FreeBSD og Solaris udgaverne, når de er klar.

De herligste hilsner
--
| Claus Sørensen | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| cs@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 14:38

Lars Kongshøj wrote:

> Claus Sørensen wrote:
>> Lars Kongshøj wrote:
>> > strarup wrote:
>> >> http://ooo.chbs.dk/hent-ooo/
>> >> der er links på siden til hvor de ka' hentes ned...
>> > Hvad er forskellen på KLID's og SSLUG's iso'er?
>> SSLUG har ingen liggende mere (og er heller ikke længere på siden) - det
>> var kun som initialhjælp, da den danske udgave kom.
>
> Det var heller ikke SSLUG jeg mente. Hvad er forskellen mellem KLIDs og
> sunsites ISO'er? Der er stor forskel på størrelsen, og det er lidt mange
> MB at downloade for at prøve sig frem.

Den på Sunsite.dk er den gamle udgave, hvor der også var kilkdekode samt
udviklingssoftware med.

Den på KLID er den nye, hvor der med tiden også vil være plads til danske
udgaver til Mac OS X, FreeBSD og Solaris.

>> > Er der i øvrigt nogen, der har haft held til at oversætte OO fra
>> > source? Jeg oversætter normalt ikke java-programmer, og det gik langt
>> > fra godt.
>> OpenOffice.org er ikke Java.
>
> I følge nedenstående link kræves JDK 1.3.1:
>
http://www.openoffice.org/dev_docs/source/build_linux.html#BuildRequirements

Det vidste jeg ikke (men skal nok huske det fremover).

> Og den fejl, der fik mig til endeligt at opgive, var i noget java, som
> jeg ikke rigtigt kunne gennemskue. Men jeg tror, jeg have en forkert
> (for ny?) java-version. Det er lidt svært at finde de rigtige pakker hos
> sun.

jeg er helt enig med dig.

>> Det meste er skrevet i C++ og kræver en af de
>> nyeste GCC-kompilere.
>
> Jeg brugte 2.95.3. Ovenstående link angiver ikke helt entydigt, om den
> er anvendelig.

Mener de er gået over til version 3 et eller andet.

De herligste hilsner
--
| Claus Sørensen | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| cs@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 14:58

Claus Sørensen wrote:
> Lars Kongshøj wrote:
> > Hvad er forskellen mellem KLIDs og
> > sunsites ISO'er? Der er stor forskel på størrelsen, og det er lidt mange
> > MB at downloade for at prøve sig frem.
> Sunsite.dk er en ældre udgave, hvor der både var kildekode og
> oversættelsesværktøjer med.

Så må det være KLIDs, jeg skal have fat i. Ville dog hellere have
oversat den selv.

--
Lars Kongshøj