/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
samme tal i flere celler i excel
Fra : thomsas1
Vist : 1571 gange
20 point
Dato : 03-08-05 08:59

Hvis man skal bruge samme tal i flere celler uden at skulle indtaste dem flere gang, kan man så ikke på en eller anden måde auto kopiere mellem celler?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 09:02

Jo, skriv arknummer!celle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 09:04

altså hvis det feks er b2 ark 1 du skal have et andet sted så:

=ark1!B2 op i regneformlen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-08-05 09:25

Hvis du vil kopiere en celle med en reference (som eks. ark1!B2) skal du sætte dollartegn foran kolonne og linienr. fx ark!$B$2 herved "låser" du en celle som kan kopieres hvortil du vil. Dollartegnet gør at kolonnen hhv. linienr. fastfryses ved kopieringen.

Hvis du bare vil lave en reference til en celle, skal du stå i den celle du ønsker skal referere til en anden celle. I cellen skriver du = og klikker herefter på den celle der skal refereres til og trykker enter.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-05 09:31

Et tillægsspørgsmål fra mig - kan man lave det samme med indsætning i et word-dokument. Altså "autokopiere" fra excel til word.

Sorry jeg låner din tråd!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-05 09:46

Ja - hvis du kopierer cellen i excel, og dernæst i word vælger "Indsæt" menuen og vælger "Indsæt som hyperlink"

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-05 09:53

Hæ, og øv .... blev lige i tvivl og kontrol-prøvedede det ... den opdaterer IKKE den viste celle...

Sorry for vildledningen...

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-05 09:56

Det kan kun lade sig gøre ved at indsætte et regnearkobjekt i word, der så linker via kæde til et excel-ark/celle.

mvh berpox

Kommentar
Fra : thomsas1

Dato : 03-08-05 10:08

det virker også fint men hvis der så ikke står noget kommer der til at stå nuller dem vil jeg gerne have skjult
dvs. står der intet i celle a1 kommer der til at stå 0 i celle c2 kan man fjerne det så der kun kommer noget hvis tal er større end et

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-05 11:24

Den skal "kædes" ind i word så der opdateres - den gør det ikke løbende men hver gang word åbnes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-05 11:29

Sorry - det var i acccess

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-08-05 12:40

Hej Thomas

Hvis du kun vil have din kopierede celle til at vise et tal der er større end nul, skal du lave en "hvis-formel" eller "if-formel" hvis du bruger den engelske version. Altså hvis A1 bliver kopieret til C2 skal du skrive følgende i celle C2:

=hvis(A1>0;A1;" ")

husk at der SKAL være et mellemrum mellem " ", da dette angiver teksten er blank.

Bruger du den engelske version udskifter du "hvis" med "if".

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-08-05 12:48

Hej Thomas

Hvis du skal kopiere ovenstående formel til andre celler, så husk at bruge de tidligere omtalte dollar-tegn. Dollartegn foran A fastholder kolonne A, og dollartegn foran nr. fastholder linie nummer. Dvs dollartegn foran både kolonne og linienr. fastholder én bestemt celle.

AMP

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-08-05 12:58

Det letteste er vel i virkeligheden bare at bruge autofyld - i alt fald det hurtigste.

Skriv tallet i de 2 første celler
Marker de 2 celler med musen og slip museknappen
Flyt curseren ned i nederste, højre hjørne, til der kommer et sort kryds
"Grib" dette kryds med ventre musetast og "ryk" curseren over de celler, du vil have samme tal i - det virker som "kopier" og fylder de celler, du markerer med tallet.

Autofyld kan i øvrigt bruges i adskillige variationer -

hvis du i celle 1 skrive 1 og skriver 2 i celle 2 - og gentager ovenstående proces, så fylder excel op med talrækken, så langt du ønsker (f.eks. datoer 1-31)

Skriver du "jan" eller "januar" i celle 1 - og "trækker" det, så fyldes kolonnerne med månederne på samme måde.....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-08-05 13:03

PS : Ønsker du at de andre tal skal ændres, hvis du retter det første, er det også let.

Hvis A1 er dit "udgangstal", skriver du bare =A1 i næste celle. Du kan gøre det på kryds og tværs, men skal du bare have en række ens tal under hinanden eller ved siden af hinanden, kan du bruge sammer metode som den, jeg lige skrev - altså at "rykke den ud til autofyld"

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-08-05 13:05

Hej Erling

Ved at bruge din fremgangsmåde, bliver cellerne ikke afhængige af hinanden som Thomas skriver i sin kommentar kl 10:08.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 03-08-05 13:19

Nej, nej - mit svar var til kopidelen - men du kan bare bruge "hvis-funktionen" der også

Celle A1 står tom
Skriv i A2 = HVIS(A1=0;"";A1)

Så kan du bare rykke løs. Umiddelbart kan du godt bruge $ foran HVIS($A$1=0;"";$A$1), men hvis du bruger autofyld, bliver referencen bare til foregående celle - og dermed med samme resultat....