/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er der ikke en, der har
Fra : ans
Vist : 1418 gange
40 point
Dato : 02-08-05 20:42

fødselsdag i dag?

Det tror jeg.

Så jeg ville bare ønske

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-05 20:45

Den der evt. har fødselsdag idag, burde skamme sig, sikken et vejr, hvor bliver den der globale ophedning af? for den vil jeg godt efterlyse

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 02-08-05 20:46

ans,har du drukket eller ønsker du bare drikke??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-05 20:48

Jeg vil bare sige tillykke.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-05 20:51

Aner det ikke. Men jeg ved en Kanduer der har i morgen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-05 20:55

tedd, jeg tror du tager fejl med i dag og i morgen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 20:55

Tak Ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-05 21:00

[citat]
tedd Dato : 02-08-04 13:33

Synes det var et godt tip. Hvis det var crap, hvad kalder man så tips der er værre end det?

Og lige et par til den sødeste pige på Kandu der har fødselsdag idag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-05 21:01

Eyvind du har haft fødselsdag i år, og det var ikke i august måned

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 21:06

Åh ja - det glemte jeg.

Tak Ans .....................på fødselarens vejne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-05 21:12

Jeg sendte da et til dig i en meget meget gammel tråd

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 02-08-05 21:13

til alle, der har fødselsdag i dag

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-08-05 21:14

I er da præcis 3 måneder for tidligt på den?

Jeg har først føsdag 2-11..........og bliver som sædvanlig 27 år og et par måneder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 21:15

Det skulle vel ikke være dig selv Ans.............................???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-08-05 21:29

Det var I sgu længe om at regne uj!

ans (håber jeg hi hi)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-05 21:30

Nope, det er ikke mig tedd synes er den sødeste pige på kandu

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-05 22:54

Du da osse meget sød ans Er det virkeligt mig der tager fejl? Pinligt!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-08-05 23:00

jeg blev faster til en rigtig sød pige d. 31 juli, men det tæller nok ikke

Jeg tror det er Mirit der har fødselsdag..
teløkke!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-05 23:02

Hende jeg tænker på er flygtet til Sverige! Midlertidigt!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-08-05 23:08

afskylia?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-05 23:09

Nej den sødeste pige på Kandu, Sus!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-08-05 23:13

MIG?..nej jeg havde i maj ....he he! og jeg er skam hjemme

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-08-05 23:23

Sikker på, at miritdk har føs'da'?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 04:45

Men et forsinket til Toupie! Jeg må konstatere jeg er en dag bagud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-05 08:51

Jammen Tedd - Toupie er da ikke blevet "ældre"

Ttillykke med fødselsdagen igår.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-05 08:51

Hvem der nu end har fødselsdag så herfra -

og forsinket til ans med de 2 kanduår og 2 dage

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-05 10:22

Jeg gætter også på Toupie, men jeg husker ikke så godt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 11:36

Du har ret Eyvind! Kvinder kan godt nok blive et år ældre, men af en eller andet grund kan de ikke blive en dag ældre!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-05 11:57

til toupie - som faktisk har sagt tak

skal jeg sladre ans ?????????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 11:58

Det er Toupie der har fødselsdag

Og hun fylder "rundt"

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-05 12:00

sjovt noget med de runde fødseldage - de bliver brugt både når det er 30 - 50 (hvad er rundt på nær nullet - lol) - 60 - 75 og 80 og 90 osv

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-05 12:39

Det var nu Toupie, som jeg tænkte på og jeg mener det var i går hun havde fødselsdag.

mirit

Det er nu 2 år, 2 mdr. og 2 dage

Kom med lidt sladder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 13:12
Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-05 13:25

http://www.kandu.dk/dk/spg/46372

Det er i den tråd at tedd den 2. august ønsker Toupie tillykke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 13:49

Ja den kunne jeg ikke finde ans.

Hvem kunne også lige gætte at en tråd der starter med kritik af tips, skulle ende ud i en lykønskningstråd til Toupie.

Jeg fandt bare den anden fordi det var der Toupie selv fortalte hvor ung hun er

mvh dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-05 16:35

Hmm - så kunne vi da ha' fået et tips.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-05 19:00

dova -> Du burde da efterhånden vide, at ans er vores allesammens SUPERSØGER på kandu

Spørg ans ...og du skal finde !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-08-05 19:10

ans havde da lagt et citat ind der var alletiders til at finde frem til resultatet - hvad brokker i jer over

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-05 20:24

Citat
miritdk Dato : 03-08-05 11:57

til toupie - som faktisk har sagt tak

skal jeg sladre ans ?????????????

mirit det var den bemærkning jeg var til tvivl om.

Mens vi venter på Toupie, tedd ved måske hvornår hun kommer hjem fra Sverige!!!

molo

I fredags spiste jeg frokost på "Øens Perle" har du været der?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-05 20:24

til=i

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-05 21:19

ans -> Nope; selv de grimmeste damer inviterer mig ikke ud

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 22:59

Tror ikke hun kommer hjem før i weekenden, ans!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-05 23:08

Toupie - med igår - det gør slet ikke ondt at blive 40

Stakkels molo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 23:13

Måske bliver hun i sverige? *snøft*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-05 23:15

Så har hun nok taget pc'en med, ikk´?

Trøsteknuz

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 23:16

Nå ja!! Godt med lidt kvindelogik

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-05 23:18

Der kan du bare se, tedd vi kvinder ka' det dér

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 23:27

Har jeg nogensinde påstået andet?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-08-05 23:32

Næj, ikk´så vidt jeg ved

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 14:51

Jeg venter så på at Toupie kommer "hjem" til kandu.

Til orientering bliver "spørgsmålet" ikke lukket før Toupie har deltaget

Hilsen ans og god weekend

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 14:54

Er det allerede weekend? ILM

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 15:18

Ja tedd, weekenden nærmer sig. Så varer det vel ikke så længe før Toupie kommer hjem.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 15:35

Hvormange nætter skal du sove, før hun kommer hjem...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 15:42

Tror hun kommer hjem i morgen hvis broen ikke er oppe!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 15:46

tedd - lige den bro er vist oppe hele tiden - men tunnellen er under vand

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 15:50

mirit

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 15:53

Gad vide om tunnelen kan blive fyldt hvis der kommer et skybrud?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 15:53

gyyyyyyyyyyys !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 16:02

Så skal det da vist være et tunnelbrud, uha...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 16:03

Men den er jo i forvejen fyldt - af biler

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 16:04

svømmer togene så over ??????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 16:11

Er Toupie i bil eller med tog?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 16:16

Tjah! Ved ikke rigtig hvordan man katagoriserer en Volvo, ans?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 16:19

togvogn ????????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-05 18:40

Nåeh.... det er hér ..I er?

..men; hvor bli'er Toupie af?

</CYKLISTEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-05 18:45

[hør] Toupie kan altid overnatte hos mig ..på vejen over ..tedd

</>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 18:56

Er der nogen, der har set et amfibietog?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-05 21:26

Jepper !!! ..i går

</MOLOKJYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-05 21:30

..men jeg havde vist også drukket alkohol

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 22:44

Hvis du stadigvæk er vågen, Molo, så sender Norsk TV BBC's Hitchhikers guide to the galaxi i nat 0:45

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 23:06

høh ........ også noget at oplyse hvis der er nogen der er interesserede og ikke kan se det tedd

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 05-08-05 23:19

Norsk tv hva tedd?????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 23:26

NRK, Holniels

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-08-05 23:50

Ja, miritdk, det siger jeg også

Men så så jeg da "Fisken de kaldte Wanda" med skønne Kevin Kline på DR2!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 23:55

Jeg er nu ligeglad med hvad, der bliver sendt fra Norsk TV.

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 40 point
Dato : 06-08-05 18:06

Så er jeg back on Kandu........og skønt at komme hjem til sådan en dejlig tråd Tak Ans for oprettelsen af tråden, og tak til alle I andre for tillykkehilsnerne.....og nej det gør ikke spor ondt at blive 40, men jeg valgte nu alligevel at stikke af fra det hele ....ude af øje, ude af sind og nej jeg er ikke blevet spor ældre

Tedd skam dig

Det er ganske enkelt bare skønt, at være hjemme i Danmark igen......de er ikke helt rigtige i kysen derovre - eller også er det bare sprogforviklingerne der gør forskellen...... jeg sad på en café sammen med min søster og niece og pludselig udbryder min niece at der sidder en mås på taget!!! ja ja godt så! ..og et glas er ikke et glas men en is - og på svensk er en is ikke is men isterninger - og når min niece talte om "Anders ind og Anders ud" så var det ikke min søn hun snakkede om, men derimod om vejrtrækning!! En vask er ikke en vask men en taske og en taske på svensk er en luder, så det er ikke nemt

......og er der nogen af jer der har smagt en smörgodstärte????

Skøøøøøøøøøønt at være hjemme igen

// Toupie

PS: Molo tak for tilbuddet

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 18:14

Velkommen hjem til de vante græsgange, Toupie!

Det danske sprog er også en godt en

Hm, smörgodstärte? Vår er det for någet?

Kiksekage?

Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 18:16

velkommen hjem og ja det er lidt for sjovt med sprogene i de fælles nordiske lande.
En lille sød en her:
min plejedatter arbejdede i en børnehave og en lille dreng faldt og slog sig - hun for til hjælp og sad og trøstede ham med ordene: rolig rolig (morsomt)
Den dreng synes overhovedet ikke det var roligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 18:21

tror nu toupie mener smörgåstårta

hmmm her:
http://home.swipnet.se/~w-37418/mat.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 18:38

Velkommen tilbage Toupie.

Var det ikke den 2. august, du havde fødselsdag?

Den der tærte, som du omtaler er det ikke en "pålægslagkage" (det har intet med chokolade at gøre) min kusine som bor i Malmø synes det er så lækkert. Hvis det er det samme vi tænker på er det for mig ikke særligt lækkert.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 18:50

jo ans - det er det - men det er blevet bedre (alt efter hvor man lige kommer)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 19:06

Jeg skriver ofte med min kusine i Malmø. Hun har sendt mig opskriften, men jeg gemte den ikke. Jeg havde ikke lyst til at lave/spise en sådan lagkage. Men det er vist "mums" for svenskere.

Toupie smagte det godt

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:09

Tak tak

Hanne, det er noget som nogen syntes er lækkert .....og som de ovenikøbet spiser

Miritdk, det var en af de bedre og du har ret mht. til din kl 06-08-05 18:21

Ans, jow det var rigtigt husket ....og Tedd huskede forkert
.....den tærte jeg fik var heldigvis kun med kød og ikke med kød og fisk som er det mest normale

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:10

Ans smagen er nok lidt ubeskrivelig, men det kunne da spises uden at jeg blev helt grøn i hoved

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:10

haha ans - det er vel egentlig bare en videreudvikling(læs tilbagestående udvikling) og forsvenskning (hedder det sådan ???) af pizzaen

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:12

Miritdk det kan overhoved ikke sammenlignes med en pizza eller noget somhelst andet for den sags skyld

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:13

hahaha - pålægstærte med fersk renkød og surstrømning

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:13

toupie - det ved jeg - men hvordan filan vil du så forklare et -

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:14

simpelthen bare lækkert Miritdk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:16

(bvadr smiley her)

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:17

Tja Miritdk som en lagkage hvor bundene er lavet af rugbrød og cremen er eratattet af kødpålæg, gulerrodssalat mm., omkranset af noget flødeskumlignende noget noget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 19:18

Skulle du så spise den "lagkage" på din fødselsdag?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:19

det ER nu ikke MEST almindeligt med kød og fisk - men se lige her:
http://www.petterssonsskafferi.com/smorgastarta.asp

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:21

Ans, ja .....min kære søster mente bestemt, at det måtte være dét jeg skulle "forkæles" med på min fødsdag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:22

må jeg på alles vegne udtrykke min dybeste medfølelse toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:23

Miritdk, sådan så den jeg fik ikke ud .....min søster måtte bestille den specielt for at få en uden fisk i....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-08-05 19:23

Øv kvindesnak!! Så fik jeg ret!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:23

Tak miritdk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 19:23

Blev du mæt, eller mistede du appetitten?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:24

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:26

Ans, jeg opførte mig pænt og spiste mig mæt ........men der skulle nu heller ikke så meget til, med sådan en kage

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:26

troede tedd levede af dåse - øhhh- hmm - foder

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:27

Tedd, kvindesnak er da deeeeeejligt ......og uundværligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:28

toupie opdagede din søster slet ikke hvor mæt du var ?????????

Nå godt ord igen - jeg har smagt dem og nogen er faktisk gode

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 19:29

altså den smagte jo ikke grimt, bare anderledes

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 06-08-05 19:34

Feil Toupie,ikke uundværlig men uundgåeligt tror jeg!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:34

lige noget til en sund børnefødselsdag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:36

holger davs - sålænge den bare ikke går af sig selv

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-08-05 19:37

Det vist Holger der lever af dåse. mirit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-05 19:41

tror jeg ikke på tedd - i så fald klirrer de norske dåser

NU skal der gåes tur med vovse - kan i hygge jer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 19:43

Uanset hvorden "kage" smagte så håber jeg da ,at du havde en god fødselsdag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 19:44

mirit

Så håber jeg at du kommer til at gå i "tørvejr"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 20:05

Nå ja, smörgås er smørrebrød, ik?

Jeg var engang på en sverigestur - Grenå-Varberg.

Stort koldt/varmt bord.

Frugtsalat - bavadddderrrrrr - der var mayonaise i stedet for flødeskum!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-08-05 20:16

Frugtsalat med mayo?? Tror du ikke det var en søvnig kok?

Du skulle prøve at smage surstrømning så!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 21:01

Tjeneren sagde, at de havde fået at vide, at det var sådan, man gjorde i Danmark...

Og han hoppede på den

Surstrømning - wa er det?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 21:28

Holniels nok også uundgåeligt

Ans jeg havde en rigtig god dag, den var lige som jeg ønskede det pånær lige smörgåstårtan ........jeg er ret imponeret af, at du kunne huske min fødsdag, det varmer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-08-05 22:24

[hør] Velkommen tilbage Toupie

..det var bare det jeg ville sige : Hai

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 22:35

Tark Molo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 22:52

Toupie

Du skal ikke være så imponeret over at jeg kunne huske din fødselsdag.

Du gav selv et "ledespor" i slutningen af juli måned. Jeg tror det var denne tråd

http://www.kandu.dk/dk/spg/71402

men er ikke helt sikker. Jeg har ikke købt den

Så kunne jeg huske, at det var i august måned du havde fødselsdag.

Huskede tråden, som jeg selv tidligere har henvist til samt tråden som dova henviste til. Var dog ret sikker på, at det ikke var den 3. august du havde fødselsdag.

En hurtig og simpel søgning på kandu gav svaret "datoen"

tedd var dog i første omgang uenig, men måtte bøje sig.

Dejligt at høre at du havde en god fødselsdag

Jeg skal ikke sådan lige med det samme besøge min kusine i Malmø. Hun har "lovet" at lave en "pålægslagkage" Jeg er allerede mæt

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 06-08-05 23:30

Ans, jeg er alligevel imponeret........min korttidshukommelse er ikke så lang, så jeg ville da overhoved ikke kunne huske hvad andre skrev for 14 dage siden

Du kan sagtens glæde dig til at smage den ............den er klart en oplevelse og så kan man bagefter sige, at man har prøvet - done that osv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 08:13

ans - jo det var helt fint vejr til vovse - vi har ikke set regn her igår - og morgenen idag var også dejlig at gå tur i

Camillasmoster - Man lavede altså frugtsalat med mayonaise i gamle dage - og jeg kan huske det
Heller ikke lige min livret men min far elskede det

Surstrømning er en svensk saltet og gæret silderet der lugter forfærdeligt
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land.php?land=224&id=19530 hvis det kan give dig et indtryk
nul surströmning til undertegnede - øhh overtegnede - øhhhhh - nå ja - mig -

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-05 10:02

Jepper. Jeg er også vokset op med fugtsalat, hvor dressingen var lavet på flødeskum og mayonaise

..og til surströmning spises kogte løg og kartofler, marineret med salt, pebber, eddike og sukker, men vigtigst af alt :

Der skal være MASSER af snaps til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 10:24

høh -- sursrömning uden snaps i rigelige mængder er jo en nødvendighed

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 10:55

Miritdk, du hørte bare ordet snaps - så kunne du ikke længere stave til det der, jeg stadig ikke har forstået, hvad er

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 10:56

TPøj! Så gammel er jeg så åbenbart alligevel ikke -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 11:01

camillasmoster - næææææææææ du - for jeg rør ikke snaps - men lugter du til surströmning så er du klar til römning af hvad som helst

Min mor kaldte det for sur-römning - det var noget af det værste hun kunne komme i nærheden af og hendes far var vild med det - stakkels hende (alle mand af både !!!!!)

Din alder - tjah dengang lavede man det også - men det er da muligt du ikke har tænkt over det eller fået det før senere

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 11:02

Så tror jeg alligevel jeg foretrækker smörgåstårtan, den deer sur srtömning lyder værre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 11:05

er de ski da også toupie

srtömning ?????????? så du snaps ????????????????

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 11:21

Snaps, er det noget man drikker???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-05 11:27

og det spørger du om Toupie, er du ikke lige hjemkommet fra Sverige?? Måske det også er nemmere at få surstrømningen ned, hvis den har noget at svømme i?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 11:29

Nu vil jeg altså vide, hvad det der surströmning er for noget - eller er det en hemmelighed???????

Ellers går jeg på bagagerumsmarked helt uvidende, og bruger en masse penge på ting, jeg ikke kan leve foruden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 11:30

Jeg tror nu at svenskerne er mere til vodka.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 11:34

Nordsted, meget har jeg fået tilbudt i Sverige men aldrig snaps.....men det er måske forde de ved at jeg utroligt sjældent drikker sådan noget Jeg foretrækker klart en fransk kaffe fremfor snaps

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 11:37

Toupie - du "taler" udenom - please tell me - what IS it ?????????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-05 11:38

Toupie..... de vil nok ikke af med den (jeg ved de hamstrer snaps når de er i DK,så måske de ikke har en ordentlig kvalitet hinsidan) øhm.... hva er fransk kaffe, kender kun irsk

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 11:40

NU går jeg på bagagerumsmarked og trøster mig

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 11:43

Nåhh ja Nordsted det er nok sådan det hænger sammen

Fransk kaffe er med cognac i stedet for whiskey, men ellers lissom Irsk

Hanne, jeg har aldrig smagt det, men ud fra den beskrivelse Miritdk og Molo kommer med længere oppe, tror jeg det er ganske fælt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 11:43

Surströmning er det ikke også det de spiser når de holder Midsommer. Og det bliver skyllet så meget ned, at det er helligdag dagen efter.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 11:47

Ans, aner det ikke men det skulle da ikke undre mig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-05 11:50

Camillasmoster -> surströmning er sådan set bare rå sild på dåse. De har fået lov at rådne i den lukkede dåse, hvorved der dannes så meget gas at dåsen pga. af trykket buler ud (.. så ved man surströmningen er klar til fortæring). Man skal derfor åbne dåsen med største forsigtighed og helst udendørs, da indholdet har en tendens til at spøjrte ud over det hele og det er ikke rart at have rådden fisk over hele køkkenet. Når dåsen åbnes opstår der en piftende lyd og en liflig hørm breder sig og denne kan lugtes flere gader væk.

God fornøjelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 11:51

Det er måske ikke lige surströmning, men det er sild, der spises når de holder Midsommer.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 11:54

Ud fra Molos beskrivelse kan jeg godt forstå de bliver nød til at drikke så meget snaps, at de må holde fri dagen derpå ........hvor er det bare klamt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-05 12:00

Toupie -> Nu forstår du måske bedre det var en alvorlig sag, da svenskerne truede med at ville bombardere Danmark med surströmning. Det nærmeste en altødelæggende krig vi er kommet i nyere tid.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 12:01

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-05 12:20

Surströmning, det er der faktisk forbud mod at spise i visse boligkvarterer i Sverige, bl.a. i Umeå. ved jeg fra mine svenske venner.
Under madlavningssiderne her på Kandu, findes faktisk overskriften på at lave dem på "gammeldags" maner....jeg har selv oversat opskriften fra svensk.

Og jeg har selv haft "fornøjelsen" af at åbne sådan en dåse sildefiletter......FØJ FOR SATAN.....
Et tip til dem der skulle blive udsat for lignende......Sørg for at dåsen befinder sig så langt fra dig som muligt, for den stinkende lage står i en ca 2 meter høj stråle ovenud, når der går hul på dåsen, og bare en enkelt dråbe af det man får på sig, er man uønsket selskab....det er fandme svært at vaske den lugt af

Muligvis et alternativ til hjortetakolie, for at holde uønskede dyr væk......Jeg smed indholdet ned i naboens skel, og det kunne lugtes på en afstand af 30-40 meter i laaaang tid efter.

Men, den opskrift Molo kom med tidligere, med kartoflerne, sovsen og løg o.s.v. det er nu ikke noget med surströmning, men derimod "Jannssons fristelser" (som dog godt nok indeholder sild)

Det med frugtsalat med mayonnaise, det minder om dengang jeg på færgen så en svensk lastbilchauffør, der (ved en fejl???) kom hvidløgsdressing på æbletærten i stedet for fløde eller creme-fraiche.
Han så godt nok lidt underlig ud i hovedet ved den første bid, men åd det så med velbehag

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 12:44

Var du sur på naboen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-05 12:54

Nej da, ans, men det er jo ude på landet, så der er er meget længere over til hans gård, så han blev ikke generet af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 14:47

Dén havde jeg liige overset - tak Toupie og undskyld

Føj for en bankebæ!

De må engang have fået ødelagt deres smagsløg af et eller andet!

Nu er jeg blevet trøstet med tre GAMLE ting.

To af dem, kunne jeg godt tænke mig at få en forklaring på! Dem har jeg sgutte set før.

Men jeg kán altså ikke finde ud af at lave et link til et billede....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:48

camillasmoster - så lav en hjemmeside - for eks webbyen - så kan du vise dine gamle ting frem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 17:59

ps er i SÅ færdige med surströmningen - hvem udover visse svenskere vil spise saltet gæret småsild der spreder en lugt så man tror der er en gyllemark i nærheden

dova - molo var nu ikke helt galt på den - de serveres faktisk med kartofler og hakkede løg til (sikkert for at tage en del af den smag de værdsætter - - og rom blev i gamle dag serveret i lange baner - endnu en undskyldning tror jeg

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 19:22

Tak for svaret Toupie.

Det var da rart for dig, at du havde en god fødselsdag.

Med eller uden en "rigtig" lagkage.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-05 19:29

og hvad er så en RIGTIG lagkage

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 19:39

For mig er en rigtig lagkage uden pålæg eller svedsker.

Jeg kan så godt li' "Andersines Engleguf" det er guf

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 19:41

http://www.kageopskrifter.dk/Lagkager/andersines_engleguf.htm

Meget bedre end den almindelige med posecreme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-05 20:42

Hmmm.... næeh.... må jeg bede om svensk pølseret

..med Prips : http://www.thebackpacker.net/worldbeers/prippsbla_4380_worldbeers.htm

Citat
1.) Pripps Bla - Boring, taste like water...

2.) I give it a 4 because it did have alcohol in it...

3.) Being from Sweden I dont mind this beer to much...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 21:04

molo

Som dessert skal du ha' citronmåme ikk'

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 21:05

måne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-05 21:16

[hør] 10 påængår for den skarpe iagtagelsesevne ans
I dag har jeg nu spist Chili con Carne med Basmati ris
...og det kommer jeg nok også til at leve af de næste par dage

Bajere og sprut har jeg heller ikke noget af, men jeg har sukker & fløde til kaffen og månen

http://www.dancake.dk/dansk/sort/maaner.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 21:25

Hmmm

Måske skulle jeg invitere dig til middag på "Øens Perle", men jeg ved ikke rigtigt

Jeg kunne jo nemt komme i en kategori der er værre end

Citat
molokyle Dato : 03-08-05 21:19

ans -> Nope; selv de grimmeste damer inviterer mig ikke ud

så jeg vil spare de penge

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-08-05 21:33

Hvilke penge ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-05 21:45

Mine penge

Lev du bare af resterne de næste par dage.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-08-05 23:19

Tak for tråden Ans