/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
rør-føring til olietank.
Fra : nejrup
Vist : 4978 gange
50 point
Dato : 02-08-05 18:24

må man bruge pex-rør fra olietank til oliefyr.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-05 18:30

Kort svar: Nej - du skal bruge kobberrør.
Husk: Det er ikke længere tilladt at bruge returledning - så ganske enkelt, brug et 12 mm kobberrør fra din olietank og frem til fyret.
mvh
<\\Benny Blik & VVS

Godkendelse af svar
Fra : nejrup

Dato : 02-08-05 18:32

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-08-05 18:39

Det var så lidt nejrup
Det med returledningen var tidligere almindeligt når folk havde jordtank -
men på grund af den megen forurening de senere år er det blevet forbudt -
evt. utætheder blev nemlig ikke opdaget. Når der kun bruges en sugeledning vil evt. utætheder jo hurtigt vise sig, når oliefyret begynder at sætte ud
men som sagt 12 mm kobberrør er fortræffeligt til formålet, og der fås også en masse forskruninger som passer, så monteringen er en let sag.
Held og lykke med det
<\\Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 19:09

Benny er det ikke ikke tommemål til olierør mere.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-08-05 21:53

Når nu det mest almindelige til olierør (fra tank til fyr) i vore dage er kobberrør så må svaret blive nej Eyvind - kobberrør betegnes i mm
til varme og vand bruges ofte 22 mm - 18 mm - 15 mm - og så 12 mm -
de helt så 10 mm kan f.eks anvendes til olie, men jeg vil nu anbefale 12 mm
-------------------------------------
nåleventiler - oliefiltre og det man kalder kedelslanger (stålarmerede) , tja, også oliepumper de betegnes stadig i tommer f.eks kan en kedelslange hedde:
[ 1/4 x 500 ] dette henfører så til at slangen har 1/4 tomme forskruninger
og er ½ meter lang

jamen, både galvaniserede jernrør til vand og sorte jernrør til bl.a. varme
betegnes da stadig i tommer 3/8" ½" 3/4" 1" 5/4" 1½" osv.
.......meeen - personligt tror jeg det er spørgsmål om tid inden også disse enheder bliver ombenævnt til millimeter

Det er vel i virkeligheden lidt ligesom med gevindtyper
jo flere forskellige typer der findes, jo flere små og store virksomheder kan holde en produktion i gang på efterspørgsel

Hvordan er det med biler og motorcykler ? ingenting passer fra det ene mærke til det andet - det må være populært at have hver sin standard

<\\Benny

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 03-08-05 09:56

Benny glemmer at nævne en ting....... Det er rigtigt at man i dag kun må bruge det der kaldes 1-strengs, altså sugerør fra tanken, men det mest almindelige ude i samfundet er at bruge 10 mm cu-rør. Desuden er det en god ide at montere en Flow-control ved fyret ( olieudlufter ), og såfremt det er en jordtank er den nødvendig for at suge olien til, uden at skulle udlufte længe ved opstart og evt. tørkørsel

Mvh

Joeson ( olie- og gas )