/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
TVANGSLUKNING HVAD SÅ.....
Fra : dhmoelsted
Vist : 573 gange
100 point
Dato : 02-08-05 17:15

Hvis man er en klumrerøv... og af forskellige årsager tvangslukker sin pc bærbar, flere gange ( 3 ) måske mere, mont med xp , hvad sker eller hva kan der ske, fysisk med hardisken og al den anden elektronik, ps den kører fint, nu, bare sådan for at vide lidt om "teknikken "

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-08-05 17:24

der kan ske alt eller intet.
men hvis den er tvangslukket vil der under alle omstændigheder skulle køres en scandisk (som sker helt automatisk), og måske (og kun måske) kan man være nødt til at skulle køre en repair.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-08-05 17:37

som hcma siger alt eller intet - synes nu umiddelbart at den ikke får tid til at indlæse indstillinger før nedlukning/afslutning.
alle åbne programmer kan skabe sig lidt - men scandisk og diskdefragmentering !!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 18:35

Jeg har IKKE et svar men et spørgsmål. Hvad fanden er en Tvangslukning? Har aldrig hørt om det før? Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-08-05 18:55

hvad man lige umiddelbart tænker og reagerer på er vel at man ikke kan lukke på ordenligt vis og må "chocklukke" din pc

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-08-05 18:56

hmpg fingrene kan ikke finde tasterne idag

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-08-05 18:59

Arne: Choklukning: Ctrl+Alt+Del

Hanne

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-08-05 19:01

tvangs-lukning = tryk på afbryderknappen på kabinettet for at tvinge pc'en til at lukke og slukke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 19:02

miritdk -> Pyt med din mandolinfeber Men dit svar viser at du HELLER ikke ved hvad en tvangslukning er.

Kan hcma så fortælle det? Eller gætter han bare ligesom dig?

dhmoelsted -> Fortæl lige hvad du mener med en Tvangslukning.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 19:09

OK. Selvom Hanne og hcma ikke er enige. Det kaldes en Koldstart.

Men dhmoelsted -> Det sker der IKKE noget ved. Uanset hvad du kalder det, er det KUN noget software der sker. Du spørger om hardware og der er svaret: INTET. Så bare rolig, du kan Koldstarte din PC lige så tit du vil, UDEN at det har nogen betydning for din harddsik eller noget andet hardware. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-08-05 19:09

Jamen, knappen kan da også bruges!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-08-05 19:10

man kan selvfølgelig også læse det som tvang-slukning og det kan jo så være "tvungen udbedring af halsbrand"

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-08-05 19:11

for at være lidt på tværs: man kan "tvangslukke" for så derefter at "Koldstarte" *G*

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 19:52

Hos os hedder det en "kold tyrker" - ud med stikket.
Der sker normalt ikke noget med den mekaniske/elektriske del af comp.
Men styresystemet kan gå i kludder - så det skal geoprettes/formateres.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-05 19:55

Enig med hcma :

Shutdown = nedlukning, kan ske 'gracefully' (korrekt nedlukning, med hvad deraf følger; frigivelse af resurcer og skrivning til log's mv. Der er dog ingen garanti for at persistens bevares, da dette er op til softwaren.) ..eller 'forced' (tvungen nedlukning, hvorved der kan opstå mulighed for fejl i FAT, tab af information mv.)

Warm reboot : 'Varm' genstart. Der er under luk/genstart proceduren konstant strøm på elektronikken og der genstartes efter en 'gracefully' nedlukning.

Cold reboot : Kold genstart. Her har strømmen været taget fra elektronikken og kondensatorer mv. skal lige 'varmes' op. Denne tilstand afhænger ikke af en 'gracefully' eller 'forced' shutdown, men handler alene om at starte op fra en kold initialtilstand.

Hvorom alt er: Slid på elektronik i almindelighed afhænger af, hvor ofter der bliver tændt/slukket ..ikke af drifttiden!

Kold genstart 'slider' altså mere end en 'varm'. ..og 100 tænd/sluk operationer mere en 100 warm reboot's.

CRTL+ALT+DEL er en warm reboot ('gracefully' shutdown eller ej), medens sluk på kontakten og tænd igen, er en cold reboot ('gracefully' shutdown eller ej).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-08-05 20:02

juppiiieee - endelig en for alle letfattelig forklaring - godt gået )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 20:19

Som spørgsmålet er stillet, er mit svar det rigtigste.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-08-05 21:02

Hej alle tak for jeres velvillighed...til Arne Jacobsen en tvangslukning mener jeg at man holder startknappen inde til pc lukker jeg tager ikkke stikket ud af væggen.
OG jeg kan næsten ikke skille det ad men jeg forstår det derhen at der normalt ikke sker noget i sådan en handling, MEN der kan ske noget og så er det repair med recovery cd har jeg ret ? selvfølgelig er det jo ikke det man skal gøre hvergang man lukker men sommetider er lor... på jydsk frosset og andre ting der kræver denne handling... summa sumarum hvis den ikke ( pc ) viser nogen tegn på unormal adfærd skal man bare være glad for det ....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 21:10

Og så er svaret - JA

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-08-05 21:18

Jeg skal jo have afsluttet dette indlæg til Eyvind : jeg finder dit svar let forstålig og uden nogen dikkedarer, men molokyle har lagt sig i selen og efter at have nærlæst det vil jeg give ham point, i kan jo ikke dele dem, jeg mener at være orienteret tak for svarene

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-08-05 21:20

Tak for svaret molokyle. den skulle lige tykkes men er flot fyldestgørende
mvh
Hans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 21:20

dhmoelsted -> Du spørger om mange fysiske nedlukninger kan skade hardwaren. Dertil er svaret NEJ. Men at lukke et Windows-system ned på "den hårde måde" er IKKE godt for systemet (altså softwaren). Om du FYSISK lukker din PC ned ved at trykke på On/Of-knappen eller ved at pille El-stikket ud, er for så vidt ligegyldigt. Din Hardware skal kunne tåle begge dele. Windows har en masse forskellige ting at holde check på, (Men det er Software). Og hvi du giver dit system en Koldstart bare én gang, kan du godt regne med at der er gået ged i det. Men det er altså KUN Softwaren. Det du spørger om er KUN Hardware. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-08-05 21:32

hej Arne jeg gjorde det nok ikke helt klart i mit indlæg at jeg osse tænkte på softvaren , det kan jeg så forstå at det er der problemet ligger hvis der bliver et, som jeg forstår dig mener du det mere er reglen end undtagelsen at der går ged i softvaren ved de nedlukninger, og som jeg skrev til Eyvind, skal man være glå ( jysk ) over at der ikke sker noget
mvh
Hans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 21:37

Vær då båre glå. Men det ER reglen at der går ged i softværen når man booter hardværen.

De vår et æt unner DOS, men nå kjører wi alså Windows.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-05 21:47

arne.jakobsen ....eller : WMS ..eller MULTIX ..eller LINUX ..eller UNIX ..eller System7 ..eller OSX ...eller ?

Ingen forskel dér, i begreberne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-05 21:50

Citat
Reboot, in computing is either a hard reboot (cold boot) or soft reboot (warm boot) of a computer.

http://www.wordiq.com/definition/Reboot

</MOLOKYLE>