/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Køb af malerier fra land udenfor EU
Fra : 888
Vist : 526 gange
100 point
Dato : 02-08-05 16:57

Er det lovligt at købe kopier af malerier af f.eks. Salvador Dalí og få dem tilsendt? Går det under kopivarer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-05 17:02

Nej det gør det ikke, det kaldes reproduktioner.

Kopivarer er når et firma har et registreret/beskyttet varemærke på et produkt, og dette produkt så fremstilles som en tro kopi og solgt under samme navn.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 17:35

Ja, det er lovligt at købe kopier af en hvilken som helst kunstner. Det er også lovligt at få dem tilsendt. Der er IKKE tale om kopivarer i lovens forstand. Det skal selvfølgeligt fremgå af import/eksport-papirerne at der er tale om en efterligning. Ellers risikerer såvel du som sælger at blive anklaget for kunstfalskneri. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 888

Dato : 02-08-05 18:06

Har hørt noget om at kunstnernen skal have været død i mindst 70 år før der må laves reproduktioner...? Er det korrekt-for så må jeg jo ikke købe reproduktioner af Dalí...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 18:14

Det er til dels korrekt, men det kommer lidt an på hvor tæt reproduktionen er på originalen. Hvis reproduktionen f.eks. også bærer Dali's signatur, er det helt klart IKKE lovligt. Hvis den er uden signatur eller med en ANDEN signatur og en tekst der fortæller at der er tale om en efterligning er det OK. Forskellen på en efterligning og en reproduktion er at efterligningen er ændret på væsentlige punkter. Således vil man ikke være i tvivl om at der blot er tale om efterligning. En reproduktion derimod, prøver at holde sig så tæt på originalen som muligt, ofte inkl. signatur. Og DER kan man komme i problemer. En ægte Dali vil altid være fulgt af et originalitets-dokument. Og er dette falskt, har man problemer. Men det bør man selv vide, alene p.g.a. prisen på "Kunstværket". Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-05 18:51

http://www.allposters.com/

F.eks her kan der købes op mod hundrede forskellige plakater, kunsttryk m.m af Dali.

Og det er ikke noget problem.
Det er fuldt lovligt og der kan også købes reproduktioner af nulevende kunstnere.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 18:57

dova -> Der er jo tale om plakater, og de kan jo IKKE forveksles med de originale værker.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-08-05 19:56

For rigtigt mange år siden, blev en lastbil fuld af papir stoppet, og lasten konfiskeret. Det eneste der var på papirene, var Salvador Dali's signatur. Man må i følge ophavsretsloven IKKE bare fotografere eller kopiere andres værker. Du skal sikre dig kunstnerens- eller rettighedsindehaverens tilladdelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 20:26

A.C.Rosmon -> Du har ret, men det har intet med spørgsmålet at gøre.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 02-08-05 21:25

I bund og grund vil jeg bare vide om min pakke vil gå igennem tolden eller om de konfiskerer den.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 21:32

888 -> Som vi har forsøgt at fortælle dig, så afhænger det af hvad pakken indeholder.

Da du ikke selv har været SKIDE dygtig til at fortælle om pakkens indhold, har vi måttet gætte.

Fortæl præcis hvad pakken indeholder, så kan vi bedre hjælpe dig.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 02-08-05 21:41

Synes det fremgår rimelig tydeligt i spørgsmålet. Malerier som er kopier af Salvador Dalí's malerier!!!
Bryder mig ikke specielt om plakater, så synes det kunne være sjovt at få lavet et par reproduktioner af mine yndlingsmalerier af Dalí.Altså oliemalerier! De er selvfølgelig uden hans signatur! Det vil derfor ikke være svært at se det er reproduktioner. Der er vel for pokker heller ingen der vil være i tvivl om at det blot er et par efterligninger...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 21:47

Så burde der heller ikke være nogen problemer med det. Men når jeg skal rådgive i den slags sager, vil jeg gerne være 100% sikker på at vi er enige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 17:55

Hvorfor lukker du ikke spørgsmålet? Du har da fået svar. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-05 21:12

AJ

Hvad fanden kommer det dig ved du nævenyttige skiderik. Der er ingen pligt til at lukke et spørgsmål. Du tror som sædvanlig, at du bare lige kan nasse dig point til

Skrub du hellere over i denne http://www.kandu.dk/dk/spg/72711 og forsvar dit svinske angreb på tyfoon. Men det har du vel ikke nosser nok til.... sølle skvat