/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tekst bestemmer farve på talformat.
Fra : fredag
Vist : 394 gange
100 point
Dato : 02-08-05 10:26

Hej. Har et ønske i excel om at hvis der fremkommer et bestemt ord i en celle, eksempel "privat" så vil jeg gerne have at farven i et talformat i en anden celle bliver rød og ellers skal formattet forblive sort. Men hvordan gør jeg det. Jeg har forsøgt med denne formel, men den fungere ikke "=HVIS(D7=Privat;E7=Rød;E7=Sort)"

Er der nogen som kan hjælpe.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 110 point
Dato : 02-08-05 10:53

Haløjsa!
Jeg har overvejet mulighederne, og jeg er kommet frem til at det kun kan gøres med en macro, da 'Betinget format, kun kan checke indholdet af den celle formatet skal gælde. Jeg ved ikke om en 'Hvis' funktion kan indeholde VBA-kode? Hvis en VBAkode kunne bruges i en Hvis-komando kunne det linge noget med "=hvis(D7=Privat;ForeColor(E7)=&H00000FF;ForeColor(E7)=&H80000012&)", denne formel virker dog ikke, så jeg tvivler på at VBA kode kan lægges i en formel. Umiddelbart tror jeg at du er nød til at lave noget macroprogrammering for at kunne få det til at lykkes. Det er dog ud over min kendskab til VBA-programmering, men jeg er da spændt på om der kommer en løsning.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 22-09-05 18:38

Betinget formatering i celle E7, Formlen er : =D$7$="privat" , Vælg rød tekst som format.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-09-05 23:02

Hej Rosco40
Jeg er ikke helt sikker på hvad du præcis mener, men når jeg gør som jeg tror dit svar skal tolkes sker der intet.
Jeg gør som følger: markerer celle E7, vælger 'betinget formatering', vælger 'Formlen er' og indtaster D$7$=privat, derefter skriver jeg privat i celle D7, taster RETURN og intet sker i celle E7.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 24-09-05 13:11

Mærkeligt; det virker hos mig, det skal stå præcis som sådan. =D$7$="privat"

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 24-09-05 13:12

Husk gåseøjne omkring Privat.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 24-09-05 13:23

Jeg kan sende dig regnearket, så du ken se hvordan jeg her gjort.
Har du en mailadresse?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-09-05 16:39

Yes!
brassovitski@jubii.dk

Kan bruges.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 25-09-05 20:29

Glæder mig at kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 25-09-05 20:32

Eksempel er sendt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-09-05 23:18

Hej Rosco40
Du sendte nogle GIF billeder som ikke kunne åbnes. Send venligst et regneark med et eksempel til mailadressen brassovitski@jubii.dk. Jeg kan stadig ikke få det til at virke, bruger MS Excel 2002 SP3.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 28-09-05 09:23

Hej Brassovitski
Har sendt det en gang til, håber det fungerer denne gang.
Jeg bruger selv Office XP.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 28-09-05 09:28

??? Var det ikke fredag der havde brug for hjælp???
Han har ikke været på banen siden spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 28-09-05 09:36

Tak for svaret Brassovitski. Fungerer godt, så tak for det.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 28-09-05 10:12

Hvis du brugte VBA hvordan lavede du det?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-09-05 22:15

Rosco40 har faktisk givet et godt svar, men man kan max sætte 3 forskellige betingede formateringer på en celle, så hvis der skal laves noget med f.eks. 5 forskellige tekster som giver 5 forskellige farver på en anden celle, kan betinget formatering ikke bruges.
Jeg er også meget interesseret i hvordan 'fredag' løste problemet.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 29-09-05 11:41

Vi kan sagtens lave en løsning i VBA hvis fredag har brug for mere end 3 betingelser.
Det er bare at sige til.