/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Dags dato.
Fra : fredag
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 02-08-05 09:07

Hej. Findes der ikke i excel en smart format så jeg kun behøver at skrive i "D" og så kommer dagens dato frem.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 02-08-05 09:11

Er det formlen =idag() du mener?

Moltov

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 02-08-05 09:16

Hej Moltov:

Jeg kender denne formel og den er nok en del af det jeg mangler. Det jeg er igang med, er at lave en elektronisk kørebog, og så ville det jo være smart at man bare taste et "D" og så vises formlen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-08-05 09:19

Du kunne jo evt. indspille en macro, og allokere den til enten en knap, eller en genvejstastekombination. Det er jo usmart at få dagsdato frem, hver gang du skriver D.
Eksempel:

original sætning:I går slog lynet ned dette resulterede i en ildebrand.

sætnineg hvor d ændres til dagsdato: I går slog lynet ned 01-08-2005ette resultere01-08-2005e i en il01-08-2005ebran01-08-2005.

Ret usmart ikke????

Prøv evtuelt lidt mere præcis at beskrive hvad det er du ønsker.

Accepteret svar
Fra : moltov

Modtaget 110 point
Dato : 02-08-05 09:19

Hmmmm, jeg prøvede at lave en autokorrektur, hvor jeg skrev d i "Erstat" og =idag() i "Erstat med"

Så kan jeg skrive d og få formlen frem, hvis jeg også trykker på mellemrumtasten.

Er det du mener?

Moltov

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-08-05 09:33

Hvorfor ikke blot udfylde datocellen automatisk hvis der skrives i cellen til højre for?

ex: Celle A2: =HVIS(B2<>"";IDAG();"")

Husk at formattere kolonne A som datoformat...

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 02-08-05 09:34

Tak for svaret moltov. Det var lige det som jeg manglede, det eneste problem er lige nu at hvis jeg bruger en overskrift "dato" i kolonnen, så vil den hele tiden foreslå teksten "dato". Hvis det ikke står noget, fungerer det perfekt.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 02-08-05 09:36

hej fredag

det kan man jo så bare afvise

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-08-05 10:31

For katten da - det vil da aldrig komme til at virke ordentligt, hverken min eller andres metode.

Når du åbner regnearket i morgen - så vil alle celler med teksten =IDAG() blive opdateret med dags dato... og det var vel ikke meningen ????

mvh berpox

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 02-08-05 10:34

For katten da ! Du har da ret. Det duer da slet ikke. HIHI, hvad så ???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-08-05 11:12

Jaaaa - lidt hurtig på aftrækkeren til at acceptere et svar dér hva' ? !

Nå, men der skal laves lidt VBA kode der f.eks. indsætter dags dato som ren tekst i den sidste celle i kolonne A når arket åbnes og eller vha. en knap på arket.

mvh berpox