/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
1 xp licens 2 cpu, samme ejer.
Fra : ganic
Vist : 666 gange
100 point
Dato : 12-10-02 14:19

Er det muligt at installere xp på 2 maskiner som skal bruges til det samme, en er back-up maskine.
Er det muligt at overføre opsætningen (inkl. xp) fra den ene til den anden uden at installere fra CD.
Det er noget med aktiveringen af den samme licens. - kan det virkelig passe at BG skal have penge for en licens mere.
ganic

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-10-02 14:21

Er det muligt at installere xp på 2 maskiner som skal bruges til det samme, en er back-up maskine.>>>>jeps

Er det muligt at overføre opsætningen (inkl. xp) fra den ene til den anden uden at installere fra CD.>>>>>jeps igen

Det er noget med aktiveringen af den samme licens. - kan det virkelig passe at BG skal have penge for en licens mere.
>>>>jeps igen igen

mvh. Melander

Kommentar
Fra : ganic

Dato : 12-10-02 16:09

Melander, kan du forklare lidt mere end bare JEPS... jeg kommer ikke rigtigt meget videre med dit svar!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 14:39

ganic wrote:
>
> Er det muligt at installere xp på 2 maskiner som skal bruges til det
> samme, en er back-up maskine.

Ja, men du kan kun aktivere den ene. Det vil sige, den anden vil ophøre
med at virke, når "prøvetiden" er overstået.

> Er det muligt at overføre opsætningen (inkl. xp) fra den ene til den
> anden uden at installere fra CD.

Ja, ved hjælp af et trediepartsprogram som for eksempel Ghost.

> Det er noget med aktiveringen af den samme licens. - kan det virkelig
> passe at BG skal have penge for en licens mere.

Ja.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-10-02 16:35

du kan fint installere, på begge maskiner, ikke noget problem, kopiere den over, fra harddisk til harddisk. opsætningen, flytter du nemmest over med ghost. og selvfølgelig, vil bg forlange penge for en licens mere, hvis du kun har en.

Kommentar
Fra : ganic

Dato : 12-10-02 16:41

"Kim Ludvigsen" skrev d. 12-10-02 14:39 dette indlæg :
> ganic wrote:
> >
> > Er det muligt at installere xp på 2 maskiner som skal bruges til det
> > samme, en er back-up maskine.
>
> Ja, men du kan kun aktivere den ene. Det vil sige, den anden vil ophøre
> med at virke, når "prøvetiden" er overstået.
>
> > Er det muligt at overføre opsætningen (inkl. xp) fra den ene til den
> > anden uden at installere fra CD.
>
> Ja, ved hjælp af et trediepartsprogram som for eksempel Ghost.
>
> > Det er noget med aktiveringen af den samme licens. - kan det virkelig
> > passe at BG skal have penge for en licens mere.
>
> Ja.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
hej Kim,
du skriver at jeg godt kan overføre via Ghost? (er det er freeware program)?
hvad sker der så når "prøvetiden" udløber?
Mvh
Ganic

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-10-02 16:45

freeware , har ikke nogen prøvetid, noget shareware har, og demo´er

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-10-02 15:47

ganic wrote:
>
> du skriver at jeg godt kan overføre via Ghost? (er det er freeware
> program)?

Nej, det er et købeprogram fra Symantec. Og jeg må nok lige korrigere
mig selv. Ghost er vist ikke så velegnet til at installere XP på
forskellige maskiner, da du så vil få problemer med drivere til diverse
hardware, ligesom XPs aktiveringsfunktion vist også vil brokke sig.

> hvad sker der så når "prøvetiden" udløber?

Du kan ganske givet finde svaret på Microsofts hjemmeside, men så vidt
jeg husker, kan du kun foretage dig én ting, når du booter første gang
efter "prøveperiodens" udløb, og det er at aktivere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-10-02 00:36

Hej ganic,

hvis det ska' være lovligt er svaret nej...
hvorimod hvis det er på grænsen til det ulovlige er svaret ja...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ganic

Dato : 13-10-02 17:14

Hej Starup, det lyder som om at du kunne have lyst til at dele din erfaring, med mig.
mvh
ganic

Kommentar
Fra : ganic

Dato : 13-10-02 17:17

"Kim Ludvigsen" skrev d. 12-10-02 15:47 dette indlæg :
> ganic wrote:
> >
> > du skriver at jeg godt kan overføre via Ghost? (er det er freeware
> > program)?
>
> Nej, det er et købeprogram fra Symantec. Og jeg må nok lige korrigere
> mig selv. Ghost er vist ikke så velegnet til at installere XP på
> forskellige maskiner, da du så vil få problemer med drivere til diverse
> hardware, ligesom XPs aktiveringsfunktion vist også vil brokke sig.
>
> > hvad sker der så når "prøvetiden" udløber?
>
> Du kan ganske givet finde svaret på Microsofts hjemmeside, men så vidt
> jeg husker, kan du kun foretage dig én ting, når du booter første gang
> efter "prøveperiodens" udløb, og det er at aktivere.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

hej Kim er der slet ingen mulighed for at lave en billig løsning på dette her område.
maskinerne inderholder det samme altså back-up
mvh
ganic

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 17:00

"ganic" <ganic.news@kandu.dk> wrote in message
news:0_fq9.101635$Qk5.4476229@news010.worldonline.dk...
> hej Kim er der slet ingen mulighed for at lave en billig løsning på
> dette her område.
> maskinerne inderholder det samme altså back-up
> mvh
> ganic

Hvorfor vil du have din backup på en anden maskine? Hvis du sætter en ekstra
harddisk i din maskine, kan du købe en billig RAID-kontroller og køre RAID
1, så får du en nøjagtig kopi af din disk, og du behøver slet ikke at
spekulere på licenser etc.
Hvis du så anbringer den ekstra disk i en skuffe, kan du lægge den i en
boks, når du ikke er hjemme, eller du kan tage den med dig. Du sparer en
ekstra maskine og en hel del plads, var det ikke noget?

mvh
Preben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 17:09

ganic wrote:
>
> hej Kim er der slet ingen mulighed for at lave en billig løsning på
> dette her område.
> maskinerne inderholder det samme altså back-up

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener med backup-maskine, men
hvis du ikke bruger maskine nummer to til andet end at opbevare kopi af
dine data på maskine et, behøver du vel ikke have Windows XP på dem
begge?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : ganic

Dato : 13-10-02 23:02

"Kim Ludvigsen" skrev d. 13-10-02 17:09 dette indlæg :
> ganic wrote:
> >
> > hej Kim er der slet ingen mulighed for at lave en billig løsning på
> > dette her område.
> > maskinerne inderholder det samme altså back-up
>
> Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener med backup-maskine, men
> hvis du ikke bruger maskine nummer to til andet end at opbevare kopi af
> dine data på maskine et, behøver du vel ikke have Windows XP på dem
> begge?
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

hej kim,
meninger er at der skal kunne arbejdes på begge maskiner og holde dem up tp date samtidig, så det ville være fedest vist de var synkrone.
men det lader til at det ikke er lige til, hvis en ekstra licens skal undgås.

Mvh
Morten

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-02 22:13

ganic wrote:

> meninger er at der skal kunne arbejdes på begge maskiner og holde dem up
> tp date samtidig, så det ville være fedest vist de var synkrone.
> men det lader til at det ikke er lige til, hvis en ekstra licens skal
> undgås.

Nej, det kræver helt klart to licenser af såvel styresystem som de
programmer du installerer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Godkendelse af svar
Fra : ganic

Dato : 14-10-02 09:34

Tak for svaret Kim Ludvigsen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-10-02 11:04

Hej Ganic,

ang. WinXP så er der noget der hedder WPA (Windows Product Activation)... der bl.a. er lavet så én version af WinXP kun ka' installeres på én maskine... den er bl.a. baseret på grafikkort, netwærkskort, CPU osv... men det ka' du læse mere om på den her side... om "Win XP -Product activation"... -->
http://www.atlguide2000.com/windowsxp/index.php?act=view&aid=2

en anden træls ting med WPA er selvom du har en lovlig købt og betalt version af WinXP, at bliver belemret med WPA, når du f.eks. skifter hardware på din computer... idet ens "hardware profil" så ikke passer længere... man har ca. 6 udskiftinger til rådighed, og hvis man så skifter en 7'ende gang ska' man så kontakte microsoft... ret besværligt og træls...

men her på siden er der nogle links til WPA/MPA... -->
http://www.atlguide2000.com/links/links.php?act=cat&cat=138
der er bl.a. et link til denne side fra Microsoft... "Frequently Asked Questions about Microsoft Product Activation"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q302878
og denne "Inside Windows Product Activation: A Fully Licensed Paper"... -->
http://www.licenturion.com/xp/

det du så ska' gøre for at ka' køre din XP på din backupcomputer er at få slået denne WPA fra... (ikke lovligt set med Microsofts øjne)...
når WPA'en er slået fra eller din XP er blevet "cracket"... er ulempen at du ikke f.eks. ka' opdatere den ude på Windows Update...

men du ka' på google eller en anden søgemaskine på ordene windows xp activation Crack... så hvis du er heldig er der muligvis en side i blandt disse resultater der har en løsning på dit problem... du ka' jo prøve at gennemgå disse 2 søgninger... -->
http://www.google.com/search?q=windows+xp+activation+Crack&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=windows+xp+activation+Crack+danish&lr=

du ka' også prøve at kigge på denne side... "Bootable Windows XP CD-ROM without Windows Product Activation"... -->
http://www.techserv.curtin.edu.au/tsuki_yomi/tools/Mirrors/mrp.freeshell.org/winxp/index.html
(hvor der bl.a. også står "You must own a legal copy of Windows XP in order to create a Windows XP Activation Free CD-ROM")
jeg ved dog ikke om det der står der ka' la' sig gøre... og hvis det ka' om det vil understøtte en Dansk version af WinXP, idet jeg ikke har afprøvet det...

men hvis du ´vil gå i kast med at lave en sådan WinXP CD uden WPA fra din Danske købte WinXP, så læg mærke til hvilke filer du ikke ska' overskrive der hvor der står... "only replace the original file if you are using an original Windows XP CD-ROM from the US"... så sku' der vel nok være en chance, men læs den godt igennem før du gi'r dig i kast med det...

men jeg vil sige det er på eget ansvar... og det er nok ikke helt lovligt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 14-10-02 15:54

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 14-10-02 15:54

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : zaphodbeeblebrox

Dato : 10-01-03 16:15

Jeg har før installeret xp som allerede lå på min fars computer, aktiveret den med den samme key, og der skete ikke noget, kun det at efter 6-7 installeringer ville den ikke ta' key'en mer, så ringer man bare til BG, så siger han det var syndt men her har du en ny!!