/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Aluminium?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 342 gange
23 point
Dato : 01-08-05 17:41

Hej..

Er der nogle der ved hvordan jeg nemmest fjerner den grå belægning der kommer aluminium?

Grunden til det er under Knallert er fordi jeg vil gøre mit topstykke og min cylinder helt blank :)

Mvh Simon

Kommentar
Fra : slim_djudju

Dato : 01-08-05 17:44

hey simon jeg bruger aske og en klud

du tager noget aske og blander med vand til det er lidt tygt

tager en klud i det og begynder at pudse det

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 01-08-05 20:20

Aske..!? Det ville jeg så ikke smøre min cylinder ind i..

Du skal bare have fat i et polerings sæt til en boremaskine med polerings voks, det kan tage det yderste stykke af ribberne. Evt brtug autosol til poleringen.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 01-08-05 22:02

Hej..

Jeg har opgivet.. Vil ikke komme til at ødelægge cylinderen, den er vist meget "sårbar" inden i.. Og sådan nogle er sQ dyre :/

Men eller's tak for hjælpeN :)

Mvh Simon

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 02-08-05 00:16

hej simon
det er en rigtig dårlig ide at polere dine køleripper , de virker nemlig ved at luften pasere mellem dem og tager varmen med ud , denne effekt formindskes en hel del hvis overfladen er helt blank pga at en del af luftvirvlerne forsvinder

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-08-05 02:26

Ja på en måde. Men du skal tænke på at ribberne er designet til at være forholdsvis glatte fra fabrikkens side, de er lavet til den luftgennemstrømning. Hvis man har en cylinder dækket af snavs/rust/ire osv., skaber du samtidigt en tykkere belægning, hvilket giver dårligere varmeafgivelse, hvilket jo er helt pointen.

Der er flere sider af sagen, hvilken er den bedste er jeg i tvivl om...

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 02-08-05 07:46

hej jon
du har helt ret i at ripperne skal være rene , men de skal ikke vare glatte , så havde man fra fabrikken sikkert poleret eller forchromet dem . det er er pga at en ru overflade er "større" end en glat overflade mår man snakker om luftkøling

Kommentar
Fra : slim_djudju

Dato : 02-08-05 19:38

hamgeniet har ret det er derfor jeg bruger aske og vabd det fjerner kun snavset og sliber ikke. helt aerligt jon er du en 16 aarig med acne i hele hovedet og homoner der blokker for blodtilfoerelsen.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-08-05 20:39

hamgeniet > Men samtidigt giver den en væsentligt højere fart på den gennemstrømmende luft, hvilket også har en kølende effekt. Som jeg skriver er jeg i tvivl om hvad der ville have den største effekt... Jeg har haft mange forskellige cylindere gennem de år jeg rodede med 2 hjulere, der er virkelig stor forskel på belægningerne, nogle er meget rå som du skriver, andre er meget glatte, meget forskelligt.

Men uanset hvad vil det være umuligt at mærke forskel på knallerten om man har poleret sin cylinder eller ej, jo måske på en meget højt ydende maksine, men så bruger man jo vandkøling og er uden om det problem.

slim_djudju > Jeg ved ikke hvad der får dig til at tro at du har ret til at svine mig på den måde, men det er da under ingen omstændigheder noget som helst konstruktivt du kommer med, hvilket gør dit indlæg komplet ubrugeligt. Men hvis du nyder at kalde mig en 16 gut, så bliv da endeligt ved...

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 04-08-05 08:13

hej jon
NEJ lufthastigheden bliver ikke højere fordi det er bestemt af din kørehastighed , men derimod vil det have betydning om køleripperne er glatte eller ru det øjeblik du holder stille med motoren i gang , fordi den forchomede (eller polerede )overflade er "mindre" end den ru .
der ER lavet forsøg på forskellige motorcykler . bla susuki lavede et experiment med polerede cylindre og topstykker , her viste temperaturen sig at være ca 30 grader højere end på en "normal"motor.
men til gengæld tror jeg du har ret i at det ikke er noget man kommer til at mærke i praksis når man køre på sin knallert og slet ikke i DK hvor temperaturen er forholdsvis lav

buttomline :forchromede eller polerede køleripper er mindre kølende end de køleripper der er ru