/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Audi A3--automatgear skifter ved for høj~
Fra : haya
Vist : 2101 gange
40 point
Dato : 31-07-05 12:30

min far har en audi A3, årg.98, 1.6L som har det problem at automatgearet ofte skifter for sent. Det er tydeligt at høre at den tager mange flere omdr. før den skifter, end når problemet ikke er der. Han har været over ved forhandleren. Men da problemet er periodisk, har det self. ikke været der på det tispunkt, og forhandleren påstod den ikke fejler noget. Er der nogen som har hørt lign. omkring aut. gearkasser og som har en idè om hvad det kan skyldes?..

NB: bilen har kørt ca. 50000km
Jeg har desværre kun 40point tilbage

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-05 13:07

Hejsa
De fleste automatgear skrifter ved at der et/2 kabler imellem gearkasse og speederposition....
Speeder position kan man hente ved pedal eller der hvor speederkabel ender ved "indsprøjtnings luftspjæld styring". Hvis det er periodisk kan det være kablet der går stramt eller er lagt en "forkert" vej rundt i motorrummet.... elelr der er et slidt bøs.

En anden måde at styre det på kan være elektrisk,,,, men her har jeg ingen erfaringer.

Men pointent er at gerar vælges efter "effekt behov" som fås fra speeder stillingen.
Og omdrejningstal som i forvejen er i gearkassen...

Men prøv selv at se efter om der er kabler ned til gearkassen som du selv kan kontrolere, tjek bøsninger mærk om der er slør i armene....

baegfter kan du demontere kabler og mærke om de bevæger sig frit i "strømpen".

Der kan jo godt være gået en tråd i inderkabler så det ene kabel hænger periodisk...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 13:08

Jeg får af min bedre halvdel at vide, at der først og fremmest bør laves serviceeftersyn og olieskift på gearkassen.
Automatgearkasser er så følsomme over for bittesmå fremmelegemer, at der hurtigt kan opstå vrøvl.
Han nævner også noget med nogle bremsebånd i gearkassen, som måske kan være defekte.
Eller en simpel justering - er dog mindre sandsynlig, når problemet er periodisk.
Kontakt eventuelt et automatgearværksted og spørg dem. Der er ikke så mange af dem i landet - højst to-tre stykker, så der skal måske søges lidt...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 13:11

Her er et link til en af dem:

http://www.dansk-automatgear.dk/

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 50 point
Dato : 31-07-05 13:16

Sørme om der ikke var en masse, da jeg fik kigget grundigere... Her er der en, der har en diagnose-service:

http://www.mr-transmission.dk/diagnose.htm

Vaxen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-05 13:30

Automagearkasser er noget af det man IKKE skal rode med selv.
Mærkeværkstederne "roder" heller ikke selv, men sender den til specialister.
Så følg de link og få en ekspert til at kigge på det.
Der er også en gammel automatmekaniker i Birkerød/Sjælland, men jeg kan ikke huske navnet/adressen.

Godkendelse af svar
Fra : haya

Dato : 06-08-05 21:03

Tak for alle svar- somo vil blive efterprøvet ...Mvh. Michael