/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
sprog i verden
Fra : Melander
Vist : 1710 gange
200 point
Dato : 11-10-02 22:14

Hejsa alle i rare og svedige mennesker(øhhh)

Nå, jeg kunne ikke finde en kategori der hed sprog, så jeg grifler bare her..

Jeg er blevet sat til at afgøre et væddemål. Det går i sin enkelthed ud på, at skaffe beviser for hvilket sprog der er det mest talte i verden, osv......

de er følgende:

1: Hvilket sprog bliver talt af flest mennesker på jorden.
2: Hvilket sprog, er det, der er flest der har som modermål.
3: Hvilket sprog er det, der bliver talt i flest lande(som hovedsprog)

Det er ikke nok, bare at skrive det og det og det, jeg skal bruge et sted hvor det står, hvor jeg kan printe det ud, således at væddemålet, kan blive afgjort...der står nemlig kage på spil...mums

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-10-02 22:37

hej bille..

læs venligst spørgsmålet, og se at du svarede, nøjagtig, som jeg sagde jeg ikke kunne bruge til noget...

prøv igen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 11-10-02 22:41

Hej Melander,

kineserne udgår ca. en femte del af verdensbefolkning...
du ka' her se en top ti over de mest talte sprog i verden... "Top 10 Spoken Languages"... -->
http://www.askmen.com/toys/top_10/45_top_10_list.html
og der er Kinesisk det mest talte modersprog... (side 2) -->
http://www.askmen.com/toys/top_10/45b_top_10_list.html
engelsk (bliver talt officielt i ca. 50 lande hvor spansk kun er det i 20 lande)

her er et par andre sider...
http://www.infoplease.com/ipa/A0775272.html#A0774735

ifølge denne side veksler det lidt imellem kinesisk og engelsk... -->
http://www.linguasphere.org/language.html

på denne er kinesisk også det mest talte... -->
http://www.soyouwanna.com/site/toptens/languages/languages.html

så jeg vil umiddelbart sige...

1. kinesisk
2. kinesisk
3. engelsk

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 11-10-02 22:53

Tak for svaret strarup.

nånå, leksikonet slog til igen..:)

tak for en hurtig besvarelse, det var vist ikke så svært som jeg ville gøre det til...

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 21:38

Isang tao pinangalanan Melander nagsulat :

>Hejsa alle i rare og svedige mennesker(øhhh)
>
>Nå, jeg kunne ikke finde en kategori der hed sprog, så jeg grifler bare
>her..
prøv news:dk.kultur.sprog
--
Venlig hilsen
Claus Frørup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 06:45

>Jeg er blevet sat til at afgøre et væddemål. Det går i sin enkelthed ud
>på, at skaffe beviser for hvilket sprog der er det mest talte i verden,
>osv......
>
>de er følgende:
>
>1: Hvilket sprog bliver talt af flest mennesker på jorden.
>2: Hvilket sprog, er det, der er flest der har som modermål.
>3: Hvilket sprog er det, der bliver talt i flest lande(som hovedsprog)

Kinesisk eller portugisisk. Nu er det bare det, at kinesisk er flere
hundrede dialekter, som ikke forståes indbyrdes...

Henning
hsb(at)image.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-10-02 07:21

Troede spansk var det mest´talte sprog i verden!

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:rokrquska5ab085fbvkjgn7fiiv0gdr7de@4ax.com...
>
> >Jeg er blevet sat til at afgøre et væddemål. Det går i sin enkelthed ud
> >på, at skaffe beviser for hvilket sprog der er det mest talte i verden,
> >osv......
> >
> >de er følgende:
> >
> >1: Hvilket sprog bliver talt af flest mennesker på jorden.
> >2: Hvilket sprog, er det, der er flest der har som modermål.
> >3: Hvilket sprog er det, der bliver talt i flest lande(som hovedsprog)
>
> Kinesisk eller portugisisk. Nu er det bare det, at kinesisk er flere
> hundrede dialekter, som ikke forståes indbyrdes...
>
> Henning
> hsb(at)image.dk