/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
aircondition
Fra : jef123
Vist : 1486 gange
200 point
Dato : 30-07-05 17:18

Er der nogen der ved hvor meget ekstra brændstof det forbruger at have airconditon anlægget kørende i en almindelig bil?
Venlig hilsen
JEF

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-05 17:19

10 - 20 %

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 210 point
Dato : 30-07-05 17:38

Det kommer meget an på hvilket anlæg der er tale om, da der er meget forskel på opbygning og styring af de forskellige. Men du skal regne med ca. 5 %.

Fijala
Kølemontør

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-07-05 17:46

10 - 20 % er nok lidt rigeligt, ellers er der i alt fald et problem. Jeg har selv en C5, som har klimaanlæg, og det koster ca. 0,3 km/l svarende til ca. 2,5 %.

Jeg vil umiddelbart tro, at forskellen er mindre på større motorer (anlægget tager jo ca. det samme, men de kører noget kortere/km) og større på mindre biler. Men generelt 2 - 5 % tror jeg vil passe forholdsvist godt

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-07-05 18:01

Jeg kan stort set ikke mærke forskel på mit forbrug med eller uden aircon tændt, men der er vel et par %. Men jeg vil da tro at det merforbrug der er ved at køre med sit aircon tændt sat op imod at bryde bilens aerodynamik ved at køre med nedrullede vinduer, kommer ud på et

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-05 18:20

fra www.bilpriser.dk/

"Luk døre og vinduer
Sørg for, at døre, bagageklap og motorhjelm er lukket helt til. Kørsel med opklappet soltag betyder et merforbrug på cirka 4 procent. Skubbes soltaget halvt til side, betyder det et merforbrug på cirka 3 procent. Kørsel med halvåbne for- eller sideruder betyder i gennemsnit 5 procent øget brændstofforbrug (ved 120 kilometer i timen 10 procent). Hold derfor vinduerne lukkede og brug bilens ventilationssystem (især ved højere hastigheder). Undgå dog aircondition; selv på halv styrke betyder det et merforbrug på mindst 10 procent. Aircondition er ofte unødvendigt i vores klima. "

Kan¨så tilføje, at bilens ydeevne også mister nogen % ved at bruge aircondition.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-05 18:22

Ups det var så ikke helt det rigtige link, det kommer her:

http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=67

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-07-05 18:43

Til Fiala
Du siger:"Det kommer meget an på hvilket anlæg der er tale om, da der er meget forskel på opbygning og styring af de forskellige."
Jeg har reparet en del forskellige aircon anleg på biler, jeg er ingen expert på det, men kan du forklare hvilke forskel det er på opbygning og styring af de forskellige?
alimak

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-07-05 20:55

Min Opel Vectra 2.0 DTI kører 16,5Km/l når klimaanlægget kører, slår jeg det fra kører den 18 km/l

Vores anden bil Fiat Panda 1,3 JDT, kører næsten det samme med eller uden aircondition. Dette skyldes formodentlig at det er en helt ny bil med en ny type aircondition, som kun opbygger det nødvendige tryk i kompressoren, frem for de ældre typer aircon, som opbygger 100% tryk uanset hvor meget den skal køle.

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 31-07-05 14:59

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-08-05 21:24

alimak

Da der er modeller hvor der er tale om blere hastigheder på kondensator vilder ved den højeste hastighed skulle bruges mere strøm og da skal generatoren bruge mere kraft.
Der findes disiderede fuldaytomatiske klimaanlæg hvor den selv bestemmer udfra en forudstillet kabinetemperatur om der skal blandes kols eller varm luft i for at overholde temperaturen. Der er der som regel mange flere hastigheder på kondensatorblæser. Der findes så også store biler Fx campingbusser hvor der er flere køleflader i der så også skal have hver sin ventilator, og tilsidst er der flere kompressorer der er 5 cylindret, hvor de nyeste er 7 cyl., som er nemmere at trække da man fordeler den samme ud over 7 cyl istedet for 5 cyl.

jef123

Jeg takker for point og håber du fik det ud af det du søgte