/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Salg af Win XP
Fra : hellobal1
Vist : 284 gange
64 point
Dato : 30-07-05 16:36

Hej,

Jeg har tidligere købt en brugt Fijutsu Siemens PC, hvor der medfulgte en recovery CD med Win XP home edition.
Nu har jeg kun harddisken og denne cd-rom tilbage af computeren. Må jeg sælge CD'en som inkluderer Windows sammen med harddisken, eller er det "ulovlig omgang" med MS produkter ??

Mvh

Jakobal

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 16:47

Ja - men det er ikke sikkert det virker på en anden maskine....

Hvem skulle da også være interesseret.

WinXP følger efterhånden med næsten alle maskiner....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-07-05 16:48

Sådan en recovery cd indeholder sandsynligvis kun de hardwaredrivere som var nødvendige for at få PC'en op at køre, så det er spørgsmålet om den ikke gør mere skade end gavn på et andet system!
Om det er ulovligt at sælge sådan en cd? Sandsynligvis ja, men det kommer nok an på hvilken aftale fujitsu og MS har indgået!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-05 16:49

XP home kan jo købes for under 1000 kr.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 16:50

En sådan CD må IKKE videresælges, det ville være ulovligt. Men som refi siger: Hvem ville være interesseret?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-07-05 16:54

hardwaren er jo ikke noget værd uden for en evt interesseret - jeg spurgte i sin tid og det var da ok - bare der blev kørt recovery og maskinen blev registreret - såååå ???????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 16:54

Ja - det var selvfølgelig ja til at det var ulovlig omgang.

OEM versioner må KUN sælges sammen med NYE pcer.

Og som sagt virker de normalt ikke på andre end den de er lavet til.....

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 74 point
Dato : 30-07-05 17:01

altså - hvis jeg sælger en maskine med xp home edition - ergo for det meste en oem - så skal den recovery da med.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 30-07-05 17:04

Selvfølgelig må den da sælges med den oprindelige hardware. Hemmeligheden er bare, at den kun må findes på EN maskine. Godt talt Mirit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 17:17

Ja "mirit" - men så passer tingene jo også sammen - du må ikke sælge det i løsdele.

Komputer og OEM hænger sammen som helhed......

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 30-07-05 17:19

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-07-05 17:23

var vel også det jeg skrev - forresten kan jeg oplyse at da jeg "forærede" min "søster" den maskine (med harddisk i og med tårnet kom med - men ikke skærmen) der er tale om var det en oem - og mikroblød er da noget så ligeglade - det er amitech så ikke - men har man ikke brug for deres hotline er det jo ret ligegyldigt