/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Placering af lokkeduer?
Fra : Wireless22
Vist : 1737 gange
20 point
Dato : 30-07-05 16:29

Hej med jer! jeg har et spørgsmål vedr. placering af lokkeduer... Nogen siger man skal opstille dem i nærmest en V-form. Andre siger at man bare skal sætte dem lidt hist og pist. Men hva mener i er det rigtigste? Og hva med afstand i mellem dem osv.? Mvh. Søren

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-05 16:42

Jeg mener ikke noget....er ikke jæger.

Men jeg har skudt dette til dig.

http://kortlink.dk//x8b
http://www.kandu.dk/dk/news/76919/groupid/20214

God jagt.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 30 point
Dato : 30-07-05 16:58

Søren. Som Duejæger bør du vide noget om Duer og deres fourageringsmønster. Brug lidt tid på at iagttage de dyr du ønsker at jage, lær noget om dem. Så kan du besvare dit eget spørgsmål. Du kan også købe/låne udemærkede bøger om emnet, men intet er bedre end selv at kende de dyr man ønsker at drive jagt på.
V-formen er noget vrøvl. Afstanden afhænger af stedet og hvor megen føde der er tilgængelig for fuglene. Hvad der er vigtigere er at de ikke alle er ens, der vil i enhver dueflok altid være én eller flere der har vagttjansen og altså IKKE står med røven i vejret og bare æder men har hovedet op imod himmelen. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-07-05 21:09

Man kan vel kun tilføje at det er fourageringsmønsteret i jagttiden, der skal benyttes

Skiltning med "Denne vej til Marcuspladsen" er vel heller ikke at foragte.
Fordelen ved at benytte det er at man får afskudt de klogeste duer (dem der kan læse), og så skulle de næste års duejagt jo nok blive lettere...

Den der kun tager sjov for sjov og
alvor kun alvorligt han har faktisk
fattet begge dele lige dårligt!
(Piet Hein)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 21:14

JensT - Du kunne jo tilføje, at du deler min betragtninger.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-07-05 21:21

Det mener jeg er helt klart.. ville blot tilføje at der kan være lidt forskel på lige nu og lidt senere i jagttiden. :)

Der er endog forskel på hvor henne duerne skal lokkes til "fadet", så studiet bør foregå i det område hvor der skal jages.

For eksempel, der går ikke at studere ved en af de rundkørsler hvor korntransporterne spilder lidt i svingene til artens bedste. For der opfører de sig lidt anderledes (hensynsløst grådige og selvmorderiske) end på den stubmark hvor de kan skydes i jagttiden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 21:22

Wireless22 - De samme råd gælder selvf. uanset hvad du ønsker at jage. Intet jagtbart vildt kan jages med succes hvis man IKKE har et godt kendskab til arten og dets levevis. Læs lige din Jagthåndbog igen. Der er også råd om placering af lokkemidler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 21:26

JensT - Tak for det 100% enig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 21:55

Wireless22 -> Jeg kan se at du er helt ny på Kandu. Og velkommen til. .

Dit spørgsmål tyder også på at du er ny som jæger. Men det har vi jo alle været engang, så fortsæt bare. Både som jæger og som Kandu'er.

Du har stillet et spørgsmål, og så er det normalt også at lukke det.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : Wireless22

Dato : 31-07-05 11:01

Det er sgu nok de dårligste svar jeg længe har fået... Det lyder ikke til at folk ved for meget selv om den slags herinde!! Og nej, jeg er ikke ny jæger.... Ville bare høre andres meninger og erfaringer om denne form for jagt!!! Ikke blive opfordret til at fatte en "Bog".... En ting er hva de skriver i sådan en - en anden ting er hvordan det virker i praksis... Men jeg finder nok selv ud af det!!

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 14-09-05 13:08

Hej wireless22

Har lige købt svarene på dit spørgsmål og må erklære mig 100% enig med dig; det er dog de mest lortede besvarelser jeg har set ??!!

Kunne ellers være interessant med en debat og forskellige input omkring folks forskellige metoder til opstilling af lokkere.
Personligt bruge jeg en hestesko´s form, men har også haft succes med ´v´et. sætter altid duerne forskelligt men med næbbet i nogenlunde retning af vinden.
Min kammerat sværger til to bunker hvor de sidder tæt sammen, så lander de mellem de to bunker siger han. En anden kammerat laver en tæt cirkel og laver plads i midten til at de sætte sig.
Men tror at det har meget at sige hvcor man jæger, hvilken bestandstæthed der er.
Yderligere er det min oplevelse at når de slår af, er det oftest fordi de ser skjulet eller jægeren. Det er vigtigt at sætte sit skjul i så god tid som muligt.
Nogle dage er de bare anderledes. Skød 21 på 1 time 1/9, de ville bare ned på lokkerne. derefter gik der 2 timer hvor de nægtede at slå ?! jeg skød intet. Der var sket en forskydning i vindretningen som jeg naturligvis fulgte op ved at sætte mine lokkere anderledes, men det hjalp intet. Først over middag slog de igen....
det er jo det som gør duetræk fantastisk, man kan trods ihærdige anstrengelser aldrig være helt sikker. Men når de virker så er man i skyerne...

Mvh pauli