/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Afgift eller tyveri...
Fra : tullenulle
Vist : 607 gange
25 point
Dato : 30-07-05 13:27

Hejsa..
Dette er nok mest af alt et surt opstød i mig selv som jeg føler trang til at komme af med, da en vis kropsvædske er ved at koge
Har for ca 1 md siden betalt afgiften af på min kones importeret kawasaki, og i den forbindelse kom jeg til at tænke på hvor meget staten "stjæler" fra mennesker som udover at betale en pæn del af deres indkomst i skat ( her skal det forståes at jeg ikke er utilfreds med skatten da jeg betaler min skat og syntes vi har et godt samfund som alle skal bidrage til vi kan opretholde) også skal betale en skyhøj afgift set i forhold til andre EU lande, jeg er ikke tilhænger af EU hvilket ikke kommer dette indlæg ved, men nu hvor vi er med i det, hvorfor skal afgiften så være noget nær total vild i Danmark, for nogle år siden mener jeg at kunne huske vores benzinpriser eller vægtafgiften skulle sættes op så afgiften kunne sættes ned, det erindrer jeg ikke er sket, eller tager jeg fejl hvad det angår ?
Dette virker måske nok lidt negativt, men følte en trang til at lukke noget af dampen ud inden det kogte over

MVH Tullenulles mand.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-07-05 13:50

se det fra den lyse side
når du nu har betalt så meget , så skal vi andre ikke af med så meget

men ja , syntes også at de ligger lige i overkanten , men bliver de lavere , må vi jo bare betale et andet sted, pengene skal jo ind

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-05 14:01

Hej bredker...
Af med så meget den fik jeg ikke lige fat i........... hvis du selv ejer en mc har du også betalt afgift til staten.
og den med pengene skal ind, er næsten for let købt et svar, hvad tror du de gør i de andre lande så???
trykker flere penge LOL.
Fortsat god weekend til jer alle, og ferie til hvem andre end jeg som måtte have det

MVH Tullenulles mand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-05 14:22

Ja, vægtafgifterne blev hævet med 55 % for nogen år siden, og er så videre reguleret op løbende siden, sammen med brændstofpriserne.
Afgifterne falder bare ikke. Men det er jo ikke noget nyt, at den slags "lokkemad" bliver brugt til at få folk til at acceptere de højere afgifter og skatter.
Og der har ved EU domstolen været kørt en sag engang, vedrørende den høje importafgift af brugte køretøjer, men resultatet faldt så ikke helt ud til vores fordel.

Og nu nævner du EU...det koster os mange penge, og påfaldende er det, at hver gang der er noget i EU (som f.eks. lavere afgifter) som skatteyderne kunne få lidt gavn af, så skal staten nok finde en smutvej uden om EU harmoniseringerne.

Og god weekend til dig også.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-05 14:44

Lidt statistik at tygge på.

Citat
Målt i faste priser er priserne på motorbenzin faldet fra 10,87 kr. 1980 til 6,61 i 1993. Prisen steg herefter frem til 2000 og har siden haft en faldende tendens. Realprisen på motorbenzin var i 2003 6,9% højere end i 1990.

http://kortlink.dk/ens/x87

Ja, der er flere måder at se tingene på

God ferie og weekend.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-07-05 15:16

tullenulle
det er jeg klar over , det er heller ikke ment som et svar , bare en lille tør joke

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-07-05 15:21

Lavede en opgave over det for nogle år siden (på biler). Med udgangspunkt i at de fleste mennesker prioriterer mad, tøj og varme (Maslow's basale behov) højere end biler, må man gå ud fra, at bilen normalt er købt for sidst tjente krone. Skulle man ryge ned i løn, må bilen ud inden man sulter, ikke ?

Derved kan man sige, at du tjener 100 kr. Her går så 59% til topskat - vel og mærke efter du har betalt 8% i AMB. De sidste 37 kroner har du så til din bil. Der er en registeringsafgift på omkring 180 % og herefter kommer et lille moms tillæg på 25%.

Snupper du en lille BMW 320 Stationcar, kan du efterregne: For de 100 sidst tjente kroner får du lige præcist for 10,80 kr bil - resten er skat, told, moms afgift - you name it (altså til staten). I øvrigt indeholder de 10,80 også fortjeneste til forhandler, så vurder selv hvor meget bil du får for dine penge i Danmark - uanstændigt, synes jeg.....

Kommentar
Fra : litko

Dato : 30-07-05 15:26

Nu kan jeg ikke se hvorfor EU skal blandes ind i dette spørgsmål, for det er bestemt ikke EU, der har bestemt, at vi skal have en så høj registreringsafgift. Snarere tværtimod!

Det, der får mig til at bande over afgiften på biler og motorcykler er, at det forvrider priserne i forhold til andre transportmidler og luksusvarer. Hvis du køber en båd eller for den sags skyld en helikopter, så får du varer for alle pengene, mens det for biler gælder, at du kun får varer for en trediedel af det, du skal betale. For de fleste af os er en bil tilmed mere nødvendig end et skib.

Accepteret svar
Fra : kennethskou

Modtaget 25 point
Dato : 30-07-05 21:19

Der er ( desværre) nok kun brokkevejen at bruge i dette tilfælde.
Som forhandler af små billige kinesermaskiner er afgiften ikke så stor, men når man ved hvad den koster i indkøb før moms og afgift bliver man helt vild i varmen ( læs: regnen)
I har ret, det er totalt latterligt. Hvis vi så bare fik noget for pengene; nye veje, bedre veje, sikrere veje ville det sikkert bøde lidt for det.
Man kan kun blive ved med at rejse sagen for de lokale politikere, (de snart uddøde) amtspolitikere og de politiske partier der kunne være interesseret i at beholde deres vælgere.
Jeg synes det mest groteske er at meget få beslutningstagere i dette land kan se gevinsterne ved at fjerne afgifterne.
1: Miljøet ville få det meget bedre, for ingen dansker med bare en smule indkomst ville køre rundt i 15 år gamle biler hvis de kunne få en ny miljøvenlig til samme penge.
2: antallet af kvæstede og dræbte med alle de udgifter det afstedkommer ville falde, hvis alle havde råd til en ny bil med airbags, asp, og hvad det hele hedder.
3: det ville være nemmere for folk at komme til og fra arbejde der lå lidt længere væk end der hvor de bor ( nu tænker jeg mest på os i jylland, hvor man kun tager det offentlige hvis alt andet slår fejl!!)
og man ville have råd til at bo på landet med sine børn og stadig arbejde i byen.
4+5+6 der er garanteret meget mere.
Man kunne også søge mere indflydelse i fx. fdm eller skrive læserbreve eller maile partierne i en uendelighed.

Personligt ville jeg hellere betale fx. 50 kr. for motorvejsbrug til københavn i en ny bil, end at køre gratis i en gammel udslidt skrotbunke.

Ahrr, det var godt at komme af med, jeg forstår hvorfor du skrev " tullenulles mand"

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 01-08-05 10:04

tak til jer ale.