/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Privat indskud i nystartet virksomhed
Fra : mikefun
Vist : 2702 gange
50 point
Dato : 30-07-05 12:22

Jeg er lige startet op vil overføre et beløb fra min privatkonto til min firmakonto.
Men undervejs er lidt i tvivl om de forskellige konti(bruger SS) ... hvornår bruges egenkapital og hvornår mellemregning?

Mellemregning(privat hævet?) er vel til løbende hævninger af beløb og privat forbrug?
Men hvad er så forskellen på mellemregningkontoen og egenkapitalkontoen?

Hvis jeg ville indskyde 10000 skal jeg kreditere egenkapitalskontoen og debitere bankkontoen(firmaets)?

Accepteret svar
Fra : vibse68

Modtaget 60 point
Dato : 30-07-05 13:29

Som du selv skriver, skal du kreditere din egenkapitalskonto med 10000 kr og debitere firmates bankkonto med beløbet.

en privatforbrugskonto bruges KUN til at registrere dit forbrug af penge (fra virksomheden) og evt varer eller ydelser du tager med hjem. kontoen gøres normalt op til regnskabsafslutning, og saldoen trækkes fra firmaets overskud. Resten af overskudet sættes ind (krediteres) på egenkapitalkontoen, den vil på sigt (forhåbentligt) vise hvor mange penge virksomheden "skylder" dig.
Jeg synes du skal få din revisor til at forklarer dig de ting du evt er i tvivl om. Det er meget vigtig, at man selv kender sit regnskab, og måden det er sat sammen på, når man starter virksomhed op.
Held og lykke med firmaet
mvh vibse

Godkendelse af svar
Fra : mikefun

Dato : 30-07-05 15:12

Tak for svaret vibse68.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-08-05 09:37

Nu har du jo egentligt fået et svar, men hvis du anvender virksomhedsordningen, er der specifikke krav til hvilke konti der skal oprettes under egenkapitalen, fx mellemregning med indehaver, indskudskonto o.lign. Hvis du anvender virksomhedsordningen og vil foretage et indskud, skal du oprette kontoen "Indskud" og bogføre de 10 t.kr på denne konto - modkonto er bank eller kasse. Ved at tage de 10 t.kr som et indskud i VSO, er det de sidste penge der kan trækkes ud af firmaet iflg. Hæverækkefølgen.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 01-08-05 13:44

Jeg har pt. ikke tænkt mig at benytte mig af virksomhedsordningen. Hvis jeg afligevel opretter en konto "Indskud" og indskyder 10.000 som et midlertidigt lån fra mig selv til virksomheden, er det så samme konto som skal debiteres når jeg vil udbetale pengene til mig selv igen? Eller er det mellemregningskontoen? Eller er det ligemeget?

Mvh,
Michael

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-08-05 08:22

Hej Michael
Du skal modregne/kontere på samme konto som da du satte pengene ind. Da du ikke benytter VSO, er det ligemeget om du bogfører beløbet som et indskud eller over mellemregningen.

Mvh. AMP