/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Antivirusprogran - hvad bruger du ?
Fra : den_nysgerrige
Vist : 757 gange
28 point
Dato : 30-07-05 11:31

Hej
Jeg bruger Norton antivirusprogrammet men overvejer at droppe det, da jeg synes det sluger for meget energi.
Jeg er blevet anbefalet et program der hedder NOD32, det skulle tilmed også tage spyware, så det kunne jo være en god ide at have det hele samlet i et program, istedet for som nu med alle de mulige og umulige spywareprogrammer man skal bruge.
Er der nogen der har erfaringer med NOD 32 ?
Hvad program bruger du ??

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-07-05 11:35

Hej
Jeg bruger Norton Interner Security og har ingen problemer,
det er så et spørgsmål on din pc har for få ram,
hvid det ikke kører optimalt.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 30-07-05 11:35

Jeg bruger Avast!
Det er et rigtigt godt program, og så er det endda gratis:
http://www.avast.com/

Mvh Niels

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 30-07-05 11:41

Hej!

Jeg bruger Panda Antivírus Titanium...

Panda tager/har indbygget

Virus-filter
Spyware-filter
Firewall-filter
Net-filter

Alt i alt den sikre løsning.

Pris mener jeg at være 349,- kr ( www.antivirus.dk )

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 30-07-05 11:46

Jeg bruger AntiVir XP.. Grunden er at det er gratis og, at det efter sigende skulle være bedre en Norton, og mange andre.. http://www.free-av.com
Jeg må sige det også fanger en del mere end Norton, kørte tidligere med begge.

Lidt offtopic, men til spyware er jeg klart tilhænger af SpyBot - Search and Destroy.. http://www.safer-networking.org/dk/index.html

\\-> Dennis

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 30-07-05 11:50

Jeg bruger Awast det er gratis og så opdaterer det automatisk sig selv.
http://www.avast.com/
bjarnebr

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 30-07-05 12:15

Jeg bruger AVG antivirus som også er gratis og i flere uafhænige test's er blevet kåret som det bedste gratis program. Det fylder ikke ret meget og bruger næsten ingen ressourser hvilket var årsagen til at jeg i første omgang installerede det på min bærbare som er for lille til at køre ordentlig med Norton som jeg startede med at installere. Sidenhen blev jeg så¨tilfreds med det at jeg nu også har installeret det på min stationære PC.

http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=1308
http://www.nettips.dk/Default.asp/KatId=98/SubId=98/id=291/text=Gratis+antivirus+til+folket

-Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-07-05 12:20

har prøvekørt AVG og synes/ved bestemt at den netop ikke bruger særlig mange ressourcer

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 30-07-05 12:21

Jeg bruger Norton Interner Security 2005
jeg har brugt både 2003 og 2004

og selvom jeg henter lidt filer her og der har jeg aldrig haft nogen virus
jeg har kun 1 gang haft en orm og det var mig selv der trykked på et link fra msn det kan programmet jo ikke gøre noget ved at jeg er dum.
i øvrigt fik jeg den bloket i min firewall så der skete ingen skade hos mig det var bare at "pille" den ud igen

nå men den sidste test jeg læste der vandt bitdefender og norton kom på 2 pladsen
men det kommer vel også an på om det skal være gratis eller ej
dansk eller engelsk
opsætning osv osv

jeg forstår heller ikke de menesker der siger at norton tager mange recurser med de maskiner der på markedet i dag og de billige løsdele altså ram og store hurtige harddiske så er det med resurce brug vist passé

på min bærbar bruger jeg avast og zonearlarm det kører også fint og er gratis

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 38 point
Dato : 30-07-05 12:28

Hejsa
Jeg benytter Norman - tidligere benyttede jeg Panda Titanium, men da prisen i forhold til produktet steg ret kraftigt skiftede jeg til Norman. Den kan hentes / købes via http://www.spywarefri.dk hvor de forsk. anti virus programmer også omtales.
Du kan læse en test fra JP her http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2448342/
[citat]
Test af gratis antivirus I
Af PETER KRUSE, it-sikkerhedsekspert, CSIS
Denne artikel kigger nærmere på antivirus-software og særligt på de gratis antivirus-programmer, som kan være et alternativ til kommerciel antivirus software. Denne artikel har til formål at give dig nogle tips og gode råd, så du lettere kan vælge dét gratis antivirus-program, som passer bedst til dine behov.
[citat]
Held og lykke med dit valg (it's a Jungle)
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-07-05 12:28

Ups

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 12:50

Endnu en glad bruger af AVAST

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-07-05 13:17

omtalt på http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2448342/

Citat
- AntiVir http://www.free-av.com/
- Avast! Antivirus http://www.avast.com/i_kat_207.php?lang=ENG
- AVG Antivirus http://www.grisoft.com/us/dwnl_free.php

resten af testen del II kan ses her http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2456766/

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-07-05 13:25

Jeg bruger:
antivirusprogram: Antivir (gratis)
firewall: Zonealarm (gratis)
spy- og ad-ware remover: ad-aware (gratis) og spybot s&d (gratis)

Samtidig kører jeg selvfølgelig onlinescannere en gang i mellem:
Antivirus: Stinger og Housecall
Spy og adware: X-block.

Jeg synes jeg er dækket rigtig godt ind! døjer ikke med utøj på puteren og jeg betaler ikke en rød reje. desuden er der ingen af de programmer, der kører hele tiden, der napper ret meget af min CPU....

Vaxen

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 30-07-05 13:31

Her er resultatet af en af de test's som jeg henviste til da jeg fortalte om AVG
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aiid=2456766:fid=10260:img=0/

-Ole

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-07-05 13:42

Der vil være ligeså mange meninger om antivirusprogrammer som der er antivirusprogramme, så at råde dig bliver svært, men jeg kan fortælle dig hvad jeg bruger for at beskytte min computer mod virus, spyware og andre fortrædeligheder.

Antivirus AVG som kan hentes her http://free.grisoft.com/doc/Get+AVG+FREE/lng/us/tpl/v5

Ad-aware som beskytter mod spy. mm. som kan hentes her http://www.lavasoft.de/ms/danish/index.htm

SpywareGuard som du kan læse om her http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spywareguard
og hente her http://www.javacoolsoftware.com/spywareguard.html

SpywareBlaster som du kan læse om her http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spywareblaster
og hente her http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Zonealarm som firewall som hentes her http://www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp;jsessionid=CrlvLUgyXaN2ovf4RSMHtW3In0W9VHyM1gNr3HvObVD4i6WZsMu6!1278823448!-1062696903!7551!7552!NONE?lid=dbtopnav_zass

Med de programmer har jeg været forskånet for virus, spyware, hijackking mv indtil nu og alle programmerne er freeware.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 30-07-05 14:12

Jeg var ovenud tilfreds med AVG gratis antivirus: http://www.grisoft.com Der var letforståelig hjælp til installationen, og daglige opdateringer. Blev lynhurtigt "repareret", efter en camoufleret mail. Var installeret på min gamle PC, der pt er i "COMA".
Til nykøbt PC medfulgte gratis Norman for 3 år. En ældgammel version, der først skulle afinstalleres, før tidssvarende version kunne installeres. Sikke et bøvl, det tog en evighed, og nu bliver jeg dagligt og ustandstandselig forsinket af spørgsmål om jeg vil tillade denne og hin talkode, som er absolut intetsigende.

Overvejer at skrotte Norman til fordel for AVG.

Hilsen Innocent

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 14:27

Jeg syntes det er helt vild med alle de programmer i har for at dække jer ind. er det fordi i surfer rundt på diverse smusk sider..

jeg kan sige at sidst jeg havde virus på en af mine maskiner var for næsten 2 år siden nu..

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-07-05 14:58

buch78, du bør nok forholde dig til spørgsmålet og så ellers gemme dine meninger om andre eller åbne et spørgsmål selv.

//bentjuul

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 15:08

Jo men så syntes jeg også skal overveje om. hvor langt vidre man burde gå.. fx. mener jeg at nogle må lide af en "forbi" med alle diverse anti spyware programmer der nævnes

Innocent hvis du vil have lidt mere læsestof så har forbrug.dk lavet en test. http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/netsikker/

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-07-05 15:40

Æhmm?? buch78.... jeg tror ganske simpelt ikke, du ved, hvad du taler om! Jeg besøger absolut! ingen smudssider, men derfor bliver jeg da tæppebombet med skidt alligevel....

Hvis du tror, at en enkelt scanner kan tage alt, så tager du grundigt fejl. Grunden til, at jeg bruger så meget forskelligt er, at alle tager hver sit. Og det gælder forresten også for programmer, man betaler for - f.eks. tager Norton langt fra alt.

Fobi? Det er en angstilstand. Det har intet med internetsikkerhed at gøre. Ikke at dække sig ind her svarer til at du låser din hoveddør, men lader vinduerne stå på vid gab...

Vaxen

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 30-07-05 18:07

Jeg lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu, for jeg læser med stor interesse om jeres erfaringer vedr sikkerhed. Mon ikke også andre læser med over skulderen med interesse.
Jeg håber ligeledes, der dukker en person op der har erfaring med NOD32.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 18:18

nææ jeg fatter stadigvæk ikke hvad du bliver bombet med. men det er klart at hvis man bruger P2P netværk så er jeg godt klar over at du kan få nogle problemer..

Men hvem vil indrømme at man bruger P2P netværk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-07-05 18:34

Jeg bruger som sagt spybot - og med den kan man vælge at se, hvad den bortsorterer mens man surfer... bare ved at gå på tv2 hjemmesiden downloader man f.eks. adwaren "doubleclick"...Og andre sider har alle mulige andre former for adware.

Men men.. du kan jo prøve at downloade programmet og køre det - så kan du jo se, om du er godt beskyttet mod spy- og adware

http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3640-2144-10401314.html

(en helt ny version, som jeg selv vil installere nu )

Vaxen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-07-05 18:54

den_nysgerrige > Her kan du læse en test om nod32 http://www.freefiles.dk/modules/documentation/index.php?op=printpage&artid=188

På samme side er der et link så du kan downlode en gratis 30 dages version så du har mulighed for at prøve det inden du beslutter dig.
Ellers er linket her http://www.nod32.com/download/trial.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 30-07-05 18:54

til buch78

Prøv at hente Hijackthis ( gem det på skrivebordet; www.mpjc.dk/download/hijackthis.exe ) og scan så... gem derefter loggen... og læg den herind....

så kan vi se om du virkelig ikke har snavs på din pc.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-07-05 20:52

Hejsa.. jeg har lavet et nyt spørgsmål.. http://www.kandu.dk/dk/spg/71605

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 31-07-05 13:11

BentJuul
Ja efter den spændende test er der vist ingen tvivl mere, jeg vil prøve at hente den 30 dages Trial version, og se om det virkelig er så god som beskrevet.
Den test lyder jo som en reklame for det antivirus program.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-07-05 13:23

Jeg håber du får glæde af den, og hvis du gør, så lad os høre evt. at du skriver et tips, for så vil jeg nok overveje at afprøve det også.

//bentjuul

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 31-07-05 13:51

BentJuul

Det jeg nu er mest i chock over, det er at den firewall i sp2 tilsyneladende ikke er bedre end den er, og at zonealarm antivirus også er så dårlig.
Jeg har ingen firewall idag udover den i sp2, og det er vist en fejl.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 13:57

Æhh... er zonealarm dårlig??? Jeg har haft den i al den tid jeg har haft bredbånd og har ingen problemer haft....

Vaxen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-07-05 13:58

Ja, jeg ved ikke hvor god sp2's firewall er - jeg har endnu ikke lagt sp2 ind og jeg klarer mig glimrende med de programmer som skal beskytte min computer.

Jeg får jævnligt chekket en hijackthis-log hos arlet eller på spywarefri og der er aldrig snavs i mine logs. Men kan man klare sig med nod32 så vil jeg overveje det.
Fortsat god weekend

//bentjuul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-07-05 14:01

buch78>> Godt resultat med hijackthis! skønt!

Men vil egentlig gerne høre, om du prøvede spybot - og om resultatet.. Hijackthis finder jo kun kørende processer - og dermed de værste syndere, hvilket jo selvfølgelig er det vigtigste. Jeg ville undre mig, hvis du ikke har fået en enkelt adware eller 25 ind

Vaxen

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 31-07-05 15:40

nemlig vaxen han skal lige prøve spybot...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 31-07-05 16:30

nu har jeg prøvet spybot og det har givet...

HitBox: Tracking cookie (Firefox: default) (Cookie, nothing done)
FastClick: Tracking cookie (Firefox: default) (Cookie, nothing done)
HitBox: Tracking cookie (Firefox: default) (Cookie, nothing done)
MediaPlex: Tracking cookie (Firefox: default) (Cookie, nothing done)
Advertising.com: Tracking cookie (Firefox: default) (Cookie, nothing done)

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 31-07-05 16:33

det er også snavs...

har du scannet med Kaspersky ( som jeg har linket til i den anden tråd )

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 31-07-05 18:52

ja Kaspersky fandt ikke noget... hvorvidt cookies er snavs kan vi snakke om fra nu af, og mange år frem..

Forstå det ikke på den måde at jeg er tilhænger af cookies.. det er jeg nemmelig ikke.. jeg ser bare ikke cookies som et problem,

Men sessiones er jeg tilhænger af desvære er de bare ikke så brugte, men det kommer nok.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 31-07-05 19:19

nå vi skal ikke diskutere din sikkerheds "poltik", men jeg hjælpe den_nysgerrige med at finde et antivirus program

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 01-08-05 12:56

Ja Vaxen zonealarm får kun 1 stjerne for sit antivirus mens den får 5 * for firewall delen, og SP2's firewall får ligeledes kun 1*

Godkendelse af svar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 07-08-05 21:44

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 23-03-06 12:52

Der er flere der efterlyser en med erfaring i NOD32. Jeg har igennem mange år afprøvet diverse antivirus programmer og er til sidst endt ved Eset NOD32 som jeg også er blevet forhandleraf. Programmet fungerer 100% tilfredstillende og jeg har ikke havft nogen problemer overhovedet. I forhold til f.eks Norton bruger det meget få ressourser. Har så sent som i Week-enden installeret NOD32 istedet for Norton med et meget tydeligt resultat i forhold til brug af ressourser. Udover dette fandt det 2 " viruser " som Norton ikke havde givet signal om.

Med venlih hilsen
JohnnyP

www.netcop.dk