/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke åbne xls fil
Fra : Klojs
Vist : 1223 gange
100 point
Dato : 29-07-05 16:37

Meget kortfattet.....

Har lavet et regneark i win98 som jeg bruger til vores private budget hver måned. Får ny HD, laver 2 partitioner, lægger win98 på den ene med fat32 og win xp NTFS på den anden. Har taget backup af bl.a en regneark fil som jeg lægger over på xp drevet sammen med mange andre filer. Officepakken er 97 pro udgaven som er lagt ind begge steder, men nu kan jeg ikke åbne denne ene xls fil i nogle af de 2 win systemer.

Jeg har taget et screen af fejlmedd. som kommer op når jeg prøver at åbne den.

http://foto.users.whitehat.dk/Eksperten/xls.doc

Det skal siges at når jeg fra xp vil åbne en xls fil, så åbner den excel, men med det tomme grå vindue, og jeg er nød til nu at gå i filer og åbn for at åbne det dokument rigtigt - lidt af et dobbeltarbejde.

Jeg håber i kan hjælpe, da jeg har mange data i den fil, som jeg bare ikke orker at gøre om. Det er samme problem som hvis jeg prøver at åbne filne fra disketten.

Og nej filen er ikke skrivebeskyttet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-05 16:51

Gem den i første omgang på dit skrivebord og prøv derfra.

Hvis regnearket indeholder funktioner som endnu ikke er installeret - kunne dette være en årsag.

Er det samme Office du bruger nu som har lavet det oprindelige....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 16:53

Men den skriver da det er et word dokument.........

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 16:58

Worddokmentet på linket er kun fordi jeg har taget et screenshot af fejlmeddelelse, og kopieret det over i word og lagt op på nettet men filen er xls

Det er samme officepakke ja. Har endda prøvet med både standard og professional.

Det mærkelige er at alle mine andre xls filer sagten kan åbnes - altså lidt af omveje :-//

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 16:59

Glem det sidste jeg skrev......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 17:02

Det ser ud som om det er noget budgetfil.

Fejlmeddelelsen du får refererer jo også til at der er et eller andet den ikke kan finde.

Er det på nogen måde linket til din bank?
Har du evt password på det?

Prøv at lægge det i et bibliotek NØJAGTIG magen til hvor det tidligere lå - findet det ikke - så opret det.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 17:05

Nej det er ikke til min bank, og der er ikke password på det. Det er en fil med vores privare budget på som jeg bare har kaldt "Privat budget"

Filen kommer fra en tidligere harddisk før jeg fik den nye. Jeg har så taget filen med over på den nye harddisk i hhv. win98 og winXP. Den har altid bare ligget på mit skrivebord i begge systemer, men kan nu ikke åbne den i nogle af dem uden den fejl

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 17:07

På den tidligere harddisk havde jeg win98 og samme officepakke (97pro), hvorefter jeg lagde filen på en diskette og førte over på den nye hd, men nu går det galt med kun denne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 17:11

Kommer meddelelsen også hvis du bare doibbeltklikker på filen ?

Hvor stor er filen i kb ?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 17:14

Den er kun 69 kb.

Når jeg dobbeltklikker på den åbner den bare Excel, og så er jeg nød til (med alle excel filer) at gå i Filer - Åbn og så finde filen i gennemse, og så kommer den besked.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 17:14

Hvis jeg forstår dig ret har du:

2 Win systemer på samme harddisk
2 Office på samme harddisk

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 17:16

2 win systemer
1 office

på samme harddisk med 2 partitioner (hver sit drev)

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 17:17

Ok ja den samme office 1 gang på hver sit drev

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 18:18

Nemlig - og eneste årsag jeg umiddelbart kan se er at de på en eller anden måde konflikter med hinanden.....

Selv nyeste office har ingen problemer med at lukke gamle filer op.

Der hvor det normalt går galt er hvis man forsøger at åbne en nyere fil i et gammelt system.....

Det kan næsten kun være en konflikt af enten de 2 x Win eller 2 x office - jeg kan ikke se andre muligheder....

Prøv at åbne filen på en anden komputer....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-05 19:17

Du skal da lige finde ud af om det er filen elelr dit Excelprogram der har problemet.
Smid filen på en diskette og prøv den i en anden PC.
Hvis den åbner her uden problemer skal du finde fejlen i din PC instaltation.
eller det omvendte kan være tilfældet.
Under hjælp er der en funktion i Excel der hedder "find og ret fejl" en kan nogen gange ryde op i, som jeg ser det småting. Men må dog indrømme at jeg ikke ved helt præcist hvad denne tjekker i opsætningen.
Noget kunne som jeg lige ser problemet se ud til at excel ikke har gemt filen korrekt - eller der i den gamle mappe liger noget den linker til...
Det var bare lidt ideer til at køre videre på.
god fornøjelse...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 19:25

Det er vel ikke en genvej du har lagt på diskette.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 19:29

Tror jeg ikke "eyvind" - den er på 69 kb siger han...

Og det passer godt nok med et regneark i normalstørrelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 19:39

Hvilket program bruger du til at vælge partition.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 20:11

Ej hvor dejligt at se flere på banen

Nu kan jeg lige fortælle jer at jeg er kommet lidt videre. Jeg satte den gamle hd i med win98 i stedet for og der kunne jeg åbne filen uden problemer. Så lagde jeg den direkte over på mandens pc via netværket, og han har xp. Vi prøvede at åbne den der på hans pc og det gik også fint. Bemærk at det ikke er den "dumme" fil mere, men en "ny" backup af filen fra gammel hd.

Så prøvede jeg at åbne den via hans pc fra min egen pc, men den blev ved med at melde fejl, den med microsoft fejlrapport hvor jeg kan vælge at sende fejlrapport eller lade være. Så kopierede jeg den over på mit eget skrivebord på min egen pc stadig i xp.

Nu kan jeg altså godt åbne den, men det er også en ny backup af filen, så jeg har egentlig ikke fundet ud af hvad der var galt med den anden, men nu virker det.

For lige at svare jer på spørgsmål:
Benjamin....det er filen og ikke programmet, da alle andre excel-backup-filer ingen problemer havde.

Eyvind....nope det var ikke en genvej, det var det første jeg tjekkede

Jeg lavede partition for ca 1 måned siden med alm fdisk. Ikke noget med PartitionsMagick. Jeg prøvede, men det kunne jo ikke lade sig gøre iflg guiden på nettet med den frie demo - temmelig opreklameret program synes jeg.

Nu har jeg i hvert fald ladet filen ligge på mandens pc, så det altid kan hentes igen hvis noget går galt.

Nu er det så bare det at, når jeg dbl klikker på filen, får jeg bare et blankt grå vindue, som når man bare åbner programmet. Jeg skal så bagefter op i Filer - Åbn og så finde filen igen før den kan åbnes. Kan i gennemskue den ?? Det andet er jo træls dobbeltarbejde

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-07-05 20:12

Haløjsa
Prøv lige en gang at åbne et tomt ark i excel, og brug så funktionen 'importer ekterne dat', i filtype linien nederest i brows-vinduet vælger du *.xls. Læg godt mærke til hvad der skrives hvis der kommer en fejlbesked. Prøv lige også at højreklikke på filen og vælg egenskaber, måske står der noget der der kan bruges. Under fanen placering står der hvor filen er placeret, hvis denne destination ikke stemmer overens med den faktiske placering, så flyt filen til den destinatin der står, og prøv så at åbne den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 20:18

Der er vist noget med at excel laver en "samtids" backup når du har den åben.
Og er den ikke afsluttet kommer den ikke med over.
Gemmes den i nyt navn er der ikke nogen backup kørende.
(det samme gør tegneprogrammet Autocad)
Bare et lille gæt.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 20:25

Brasso....

Jeg går i stå når jeg skal finde denne 'importer ekterne dat'

Når jeg i et tomt regneark går i Data kan jeg godt finde en der hedder sådan, og når jeg går derned, så har jeg 3 muligheder for nogle forespørgsler....

Eyvind....mærkeligt, jeg havde godt nok ændre navnet nogle gange feks. uden mellemrum osv, men jeg havde jo lagt den over på det nye skrivebord....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 20:29

2 x office skal give problemer - tror stadig det er der hunden ligger begravet......

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 20:31

Hmmm jamen jeg har jo kun 1 office på hver partition ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 20:35

Ja men navneændring er ikke det samme som indlæs og gem som (F12) i nyt navn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 20:40

"klojs"

Det ved den fil du forsøger at åbne jo ikke - så den finder 2 forskellige steder at hente fra - og bliver sikkert derfor forvirret.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-07-05 20:42

Hej
Jeg prøver lige en gang til klik på menupunktet 'Data', peg på 'Importer eksterne data', klik på 'Importer data...'. I browservinduet/fyltypefeltet vælger du *.xls, derefter browser du frem til filen og klikker på åben. Det virker nok ikke men det er da også et temmeligt underlig problem du har.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 20:46

PS

Hvorfor har du egentlig Office installeret 2 gange - det burde da ikke være nødvændigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 20:48

Hvis det er to ægte partitioner kan/må/bør de ikke se hinanden.
Men er det to åbne partitioner kan der ske det som Refi siger at de "blander" sig.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-07-05 23:26

Nu beklager jeg at jeg har været lidt væk, men jeg skulle lige lære at sende en sms på min datters mobil. Det tog ldt overhånd med min søster *GG* og forventer heller ikke i er her mere iaften

De to partitioner jeg har på hd, er det kun xp parten som er Aktiv. Jeg har noge gange haft brug for at lave nogle ting i 98, som jeg havde været vant til, derfor lagde jeg office på begge parter. Nu har jeg derimod afinstalleret office på 98-drevet via tilføj/fjern programmer i kontrolpanel, men kan stadig bruge programmerne derovre.

Win98 er på drev C
WinXP er på drev D

Når jeg er startet op i xp, kan jeg også se drev C, men når jeg er på 98 drevet, kan jeg ikke se drev D, Det er vel meget naturligt ?

Brasso.....jeg kan kun se dette på den måde du beskriver.
http://foto.users.whitehat.dk/foto/konfig.doc

Hvis det er helt umuligt, må jeg bare leve med det. Gemalen havde også problemet engang, men det løste sig vist helt af sig selv....

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 29-07-05 23:54

har prøvet lidt af det samme i forbindelse med kopiering af min harddisk og mener at huske at det kunne løses ved at indlæse filen og så gå ind i "gem som" og gemme i lidt andet navn
mvh.
niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-05 11:02

Klojs - den måde du "kører" din comp på kan give et forfærdeligt rod.
Hvis jeg altså læser det rigtigt.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 30-07-05 17:31

Eyvind.....den kan jo ikke rigtigt køre på andre måder med partitioner på. Og der er ikke noget galt med partitionerne.

Jeg vælger at lukke her og lader tiden løse det, men synes ikke rigtigt i har kunne komme med nogle løsninger der virkede, og jeg løste et egentlig også selv. Jeg vil dog gerne fordele point efter jeres indsats, men ved ikke hvordan jeg feks giver jer 30-50 point hver. Hvis jeg ikke kan det, hvem bør så have dem alle ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 17:40

Du kan ikke dele point.
Du bestemmer alene over hvem der har fortjent dem.
Hovedsagen er da at du fandt en løsning.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 30-07-05 17:49

Når jeg sådan kigger tilbage, ville jeg helst fordele mellem refi og Eyvind, men når jeg kun kan give 1 af jer, må det blive refi.

Sorry eyvind, men tak for dit forsøg også.

Godkendelse af svar
Fra : Klojs

Dato : 30-07-05 17:50

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 17:53

Selv tak

Jeg er sikker på "eyvind" gerne "nøjes" med en tak.

Pointene kan han ikke bruge da han ikke er superbruger....

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 30-07-05 18:03

Hmmm ok, så var det jo heldigt nok Vidste ikke lige at der var forskel på alm. og superbruger. Det er meget længe siden jeg har været her sidst, og de har vist lavet noget om i mellemtiden. Dengang kunne man bl.a både vælge Svar og kommentar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 18:11

Ja det er længe siden man kunne det...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-05 20:19

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-05 20:25

Tog jeg fejl "eyvind" ????