/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
beton støbning
Fra : Vatos
Vist : 2263 gange
100 point
Dato : 29-07-05 08:13

Hej

Det går fint fremad med mit projekt ny indgangstrappe. (http://www.kandu.dk/dk/spg/70667)

Jeg har dog lige et supplerende spørgsmål.

Stykket lige foran trappen skal laves om. Først troede jeg at jeg kunne hugge det hele væk og lægge en række belægningssten. Det viste sig dog at der midt under trappen og ca 15 cm ud foran er en gammel MEGET hård beton "klump" som man ikke bare hugger væk.

Min ide er nu at hugge så meget væk som muligt og så støbe en pæn overflade på stykket.

1. grovstøbe til ca 2 cm under overkant af belægningsstenene
2. slidlag (pænt) ovenpå, som senere skal males hvis (cempexo)

Hvad skal jeg bruge til at lave dette? Jeg tænker især på at jeg jo ikke skal bruge særlig meget.

Har I nogen tips og ideer?

På forhånd tak

Se et billede her: http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/download.php?id=836

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 29-07-05 08:14

Små fejl

første link: http://www.kandu.dk/dk/spg/70667

og stykket skal males hvidt.

tsk tsk

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 29-07-05 09:20

Jeg ved ikke meget om betonen, blot at den skal være ordentlig tør, før du kan/må male den.
Da den ellers vil få nogle grimme skjolder.
god forsat arbejdslyst, og god weekend.
mvh halvdum

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-05 12:35

cempexo er jo en murcreme, som ikke er speciel stærk at gå på, men mest velegnet til pudsede murflader.
Den betonklods er jo nok en del af en tidligere trappe, og det smarteste er jo at hugge det væk, der genere, det gøres med en langskaftet forhammer hvor du slår udad for at knække betonen, det kræver jo at du graver godt fri omkring.
Du kan også leje en kraftig elhammer, boch eller lign.
Men hvis du vil støbe, skal betonen under være hugget ren og være støvfri, for at kunne støbe beton på igen.
Og puds ovenpå beton er ikke godt nok når det ligger i jord.
Men så kan du ligeså godt støbe til overkant og glatte fint af med mureske, og så hvis det skal males, så skal der ikke bruges cempexo, men betonmaling.
En anden mulighed, er at skære belægningsstenene igennem på langs, så de er tynde der hvor betonklodsen er, og så lægge dem direkte ned i lidt beton, så har de stadig styrke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 29-07-05 22:26

Palles ide med flækket belægningssten kan være god nok, men det kræver at du fuger vandtæt mellem belægningsstenene. Går der vand ned mellem stenene og det bliver frost, vil vandet/isen i fugerne udvidde sig og belægningsstenene går med usigelig sikkerhed løse fra underlaget.

Ingen beton er hårdere end det kan lade sig gøre at ødelægge med det rigtige værktøj.
PS! Det er faktisk sådan at hård beton lettere splintres en sej beton, hvor en mejsel kan kile sig fast.

Kommentar
Fra : Uldstruplund

Dato : 17-09-05 07:53

Prøv om ikke du kan hugge det øverste af betonklodsen afog så bruge resten som fundament for din nye trappe Du skal hugge så megt af at du kan have dein belægning og så skal der være 10 cm. nu beton I den gamle beton borer du nogle hulle og putter nogele armeringjern( Ca 10mm og 10 stk. i 20cm. længede) i for at binde de to betoner sammen. Lej en stor betonhammer i dit byggemarked det koster næsten ikke noget

Kommentar
Fra : janik

Dato : 20-09-05 22:12

hejsa
jeg ville foreslå at du tager du sure og hugger betonen op ,for
du kan ikke støbe noget ovenpå det gamle fordi det revner.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 17-10-05 10:38

Tak for svaret pallebhansen.