/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Externharddisk
Fra : carlo3
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 28-07-05 21:38

Jeg har en harddisk på 60 GB hvor på XP lå,Nuvil jeg bruge den som externharddisk.men efter at jeg har formateret den kan der kun findes 30 GB, og jeg kan ikke få lov til at se hvor de resterende 30 GB er
Hilsen Carlo3

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 21:41

Den er nok blevet formateret i FAT32

Den skal formateres i NTFS

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 110 point
Dato : 28-07-05 21:46

Kontrolpanel/administration/computeradministration/diskhåndtering.
Der skulle du kunne se hvad der foregår med den externe, og formatere den.

Kommentar
Fra : buster1806

Dato : 28-07-05 21:48

Er du sikker på den ikke har været partioneret dvs. delt, hvis den har det skal du bruge fdisk, hvis du kun vil have en partion, og derefter formatere den påny, den skulle vise sin sande størrelse uanset hvilket format du har formateret din i (fat32/ntfs)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:50

Hvis du går i bios kan du se den fulde størrelse af disken.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 21:51

Han kan rette partitationerne, og alt andet, hvor jeg sendte ham hen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:57

selvfølgelig smxxx du har ret, men det var lige størrelsen jeg tænkte på. Hvis han ikke har SP2 installeret kan der godt være problemer med at se alt for store harddiske

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 21:58

følg lige smxxx - og nede til højre hvad kan du se ved Disk 1 (rul evt lidt ned )

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 22:00

fijala
Den skulle gerne kunne se en disk på "kun" 60gb
Ellers ved jeg godt der kan være prob, med at se rigtig store diske.
Men er det problem blevet ændret med sp 2

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 28-07-05 22:06

Jeg kunne sel alle 60 GB inden jeg formaterede den

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-07-05 22:06

Der er ingen problemer med at se store harddiske når man ikke har SP2 installeret Fijala jeg har flere på 160GB og 200GB uden sp2 - og ydermere har carlo3 jo brugt den som boot tidligere. Han skal bare gøre som smxxx skriver.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:06

smxxx

Yes. jeg købte en 160gb da jeg kun havde SP1 og kunne kun se 130gb, sendte den tilbage og klagede. Den kom straks retur med den besked at den ikke fejlede noget men at jeg bare skulle installere SP2 og ....vupti 30gb mere til rådighed.

Nej jeg tror forresten også du har ret med at den sagtens kan se 60GB. Det er højere oppe det skiller

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:12

bentjuul

jeg er fuldstændig enig med smxxx om den måde han vil gøre det på at det er den bedste. Det var bare lige en støtanke der lige kom til mig da han sagde han ikke kunne se den fulde størrelse, men sselvfølgelig kan det jo også ses i diskhåndtering.

Med hensyn til det med de store diske og SP2 var det den besked jeg fik, og har også været ude for det siden når nogle skulle have hjælp til installering af større diske og det har været noget af det samme.

carlo3

Jeg håber du stadig følger med i dette og det er ikke for at ødelægge din tråd jeg skriver dettee, men det kunne jo også hjælpe lidt på dit problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 22:13

Som sagt - den er formateret forkert

Ikke i Fat32 - Den skal formateres i NTFS - Eller deles i 2

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-07-05 22:18

Du skriver at du bruger den som extern harddisk - er det en USB enhed eller hvad ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 22:24

Det er ligegodt, følger han anvisningerne kan han formatere, ændre størrelse og alt andet.
Og det går meget hurtigt.
Glemte at skrive, når du finder dit drev, så skal du selvfølgelig højreklikke, på drevet, eller skar der ikke meget.
Men tror du ved det...
Ligegodt om den er extern eller ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 22:24

Alle nyere computere kan se op til 80 Gb (5-6 år)
Men carlo3 prøv lige dette:
H-klik på denne computer
Vælg administrer
vælg diskhåndtering
nede i højre side kan du se din harddisk C: = Disk 0
nedenunder (Rul lidt) kan du se din eksterne HD = Disk 1
Hvad viser den til højre for Disk 1

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 22:27

Eyvind
Mit råd,,,,,,,på en lidt nemmere genvej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 22:29

Ja - men jeg startede også med at henvise til dig.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 22:33

Eyvind
Og det takker jeg for, men tror du ikke snart han giver lyd fra sig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:40

Han er nok ved at formatere og partionere på ny.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 22:45

fijala
det tager ikke så lang tid, gør det.
Må håbe han får det til at virke.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-07-05 22:48

Han er nok gået i seng

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:48

Næ måske ikke men det er jo ikke der er vant til at færdes i diskhåndtering

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 22:56

Han har jo formateret den en gang - det skal bare gøres igen - denne gang rigtigt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-07-05 22:59

Jeg er godt nok ikke færdig med denne flash, men carlo3 kan jo kigge i den hvis han er i tvivl om diskhåndtering og i andre kan komme med gode råd til mig om tekst mm. via mail.
http://capricornus.dk/prover/d-haandtering.swf

//bentjuul

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 23:02

Nej hvor er du god bentjuul. Fyld lidt mere på indtil du er helt inde i diskhåndtering. Rigtig fint

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-07-05 07:12

Fy hvor er denne tråd fyldt med smalltalk, styr jer lige.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 29-07-05 10:54

Hej carlo3

Jeg regner med at du har købt et ekstern USB drev, hvor du har sat den i, find ud af hvad det er for en, gå på nettet og søg efter dem der har lavet den, der finder du altid deres programmer til at få deres harddiske op at køre igen, men ellers så er det rigtigt hvad buster1806 skrev brug fdisk, hvis du ved hvordan man bruger det, jeg bruger selv mange af mine ældre harddiske til forskellige opbevaring og det med at det skal vær i NTFS og ikke i FAT32 til XP passer ikke så bare tag det roligt du skal nok finde alle (kun) 60Gb.

Karsten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 11:09

Da der jo netop bliver skrevet at INDEN formateringen var alle 60 GB på disken , men EFTER kun 30 er det fordi den er formateret forkert.
Fat32 kan ikke se diske over 32 mb - resten er ubrugelig, medmindre man fea start har delt den op i mindre bidder
Citat
FAT32 volumes, in theory, can range in size from less than 1 MB up to 2 TB (TeraBytes). However, when used with Windows XP/2000, the maximum size of a volume is 32 GB.

Hvis du blot formaterer den i Fat32 og ikke partitionerer den - ja så er resultatet at du bagefter KUN har disse 30 mb uanset hvor stor disken er......

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-07-05 18:20

Brassovitski
Et svar kunne godt ønskes, da vi ikke ved hvor langt han er kommet.
Han har jo kun kommet med et halv svar.

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 30-07-05 20:19

Jeg arb 12 timer 7 dage i ugen. ( Det er ferie tid )så jeg er ikke kommet så langt. men jeg glæder mig til at prøve noget af det i har skrevet
Hilsen carlo3

Godkendelse af svar
Fra : carlo3

Dato : 09-09-05 18:57

Tak for svaret smxxx.