/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Samtalekøkken - smart eller ???
Fra : jeam
Vist : 1463 gange
40 point
Dato : 28-07-05 21:36

Vi skal have nyt køkken og hidtil har vores komfur været placeret op ad væg - men nu vil vi måske lave en koge-ø - og så er det jeg tænker på om det ikke sprøjter ud over alt med sådan en kogeø - Hvem har erfaringer ????

Jeanett

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:42

Selvfølgelig vil det sprøjte ud på noget af det andet, men det er jo ikke mere end det var før, da ramte det jo bare væggen.
Et samtalekøkken er en knippel idé da det jo netop gør det i et køkken til noget der er let at være sammen om. Og så skal det laves så stort at man kan være flere rund om komfuret evt med flere kogeplader fx. nogle til gas og resten induktion el keramisk.

Hos os er det vores højeste ønske og det vil også være vores næste projekt. Vi har også pladsen i køkkenet til det, men vi mangler bare pengene.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 21:51

Hej Jeanett

Om madlavningen sprøjter er jo helt op til kokken. Mad bør ikke steges i så meget fedt og ved en så høj varme at det sprøjter nogen steder hen. Har man brug for så høje tilberedningstemperaturer, er det bedre at brune ved lavere varme og uden meget fedt, og så færdigstege ved høj varme i ovn og evt. under grill.

Kogeøen er en super ide hvis i har plads og råd. Du skal bare lære dig at lave mad UDEN sprøjteri. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 22:06

Det kræver meget plads, føles "unaturligt" at bruge, og er pokkers upraktisk med en kogeø, fordi man som regel ikke har vask, nok skabsplads o.s.v. installeret i umiddelbar forbindelse med kogeøen.

Det var vældigt moderne i en kort periode for 20-25 år siden, men der eksisterer ikke ret mange af de køkkener mere, og nu er det som med alle andre "modediller", noget der lige er fokus på i en periode.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 22:16

Jeg er meget uenig med dova. Det faktum at man er nødt til at bevæge sig lidt rundt i køkkenet mens man arbejder, er IKKE noget dårligt. Man indretter oftest køkkenet sådan at man har et arbejdsbord, håndvask og diverse hvidevarer stående langs væggen. At man så vender sig rundt for at komme til kogeøen er helt naturligt, og hvis afstanden ikke er flere meter, betyder det blot at man som Kok ikke konstant står i den samme arbejdsstilling, men derimod har lejlighed til at bevæge sig lidt rundt. Man installerer også typisk en stor emhætte over kogeøen. Dette betyder at såvel famile som venner kan deltage i og være sammen om den mest spændende del af madlavningen, uden at komme til at stinke af mad. Alt i alt er det en både praktisk og social ting der absolut kan anbefales. Du skal selvfølgeligt lige lære at stege UDEN at sprøjte, men det har mange lært før dig. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 28-07-05 22:17

Har selv haft det, og det var ok. i vores nye køkken har vi tre store arbejdsborde med masser af skabe og skuffer på begge sider. vask og komfur er igen kommet over mod væggen da vi finder det mest praktisk. personligt synes jeg hurtigt rummet bliver tungt af mados der det er svært at lave det rette vacuum med emhætten så den suger optimalt. dette lyder måske ikke logisk i professionelles øre, men det mener jeg altså

held og lykke med det nye køkken

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:24

Jeg giver arne fuldstændig ret. Jeg er også stor fan af samtalekøkkener.

Eneste er det der med sprøjteriet. Om hvordan du steger er vel op til dig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 22:28

Hvis man ikke sørger for at emhætten over kogeøen er kraftig nok, kan stegeos selvfølgeligt sprede sig ud i resten af lokalet. Da osen af natur søger op, kan en afskærning fra loftet og 20-30 cm. ned holde denne tilbage indtil emhætten når at fjerne osen. Ren teknik som kan klares af dygtige og vidende håndværkere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 22:32

Rigtigt Fijala Men det er stadig kokkens opgave at kokkerere UDEN at sprøjte. OG det er både sundere, giver mere velsmagende mad OG mindsker rengøringen. Det kan altså godt betale sig at lære at koge/stege uden sprøjteri.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 22:34

UPS. Jeg skrev "afskærning", mente selvf. "afskærmning" Sorry.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:37

Arne. Nu er det sådan at jeg er stor tilhænger af mad. Jeg er allermest fan af gratis mad . Eneste livret ....MAD

Nej det er korrekt det med at overforbrug af fedtstof ikke er af det gode hverken med smag men også for sundhedens skyld.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 40 point
Dato : 29-07-05 09:08

Vi byggede for nogle år siden et køkken hvor vi flyttede vasken fra vinduet og kogepladen fra væggen og rykkede det hele ud midt på gulvet.

Det sviner ikke mere end alt mulig andet, vi har en lille forhøjning bag ved kogepladen som tager noget af fedtsprøjtet, så det ikke lander på modsatte side af køkkenet.

Jeg vil give Dova ret i at det kræver noget mere plads end "gammeldags" 70 køkkener. Vores køkken er 30m2
Men jeg vil ikke give hende ret i at det blot er et mode fænomen.

Billeder af køkkenet kan ses på min hjemmeside.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 29-07-05 11:48

Det behøver ikke at sprøjte fordi man har meget fedtstif på panden - sprøjteriet kan begrænses hvis man vælger de rigtige produkter. Det er min erfaring at olivenolie sprøjter meget mere end fx. solsikkeolie.

Om I har behov for en vask i nær tilknytning til kogesektionen, kan jo også integreres i kogeøen - så det taler absolut ikke imod.

Samtale-køkken er alletiders form for køkken efter min mening, og giver et sociale rum i boligen.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 29-07-05 11:48

Det behøver ikke at sprøjte fordi man har meget fedtstif på panden - sprøjteriet kan begrænses hvis man vælger de rigtige produkter. Det er min erfaring at olivenolie sprøjter meget mere end fx. solsikkeolie.

Om I har behov for en vask i nær tilknytning til kogesektionen, kan jo også integreres i kogeøen - så det taler absolut ikke imod.

Samtale-køkken er alletiders form for køkken efter min mening, og giver et sociale rum i boligen.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-08-05 10:38

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 40 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : jeam

Dato : 18-08-05 13:49

Tak for svaret thulin.