/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hosteanfald
Fra : ghosty
Vist : 25958 gange
200 point
Dato : 28-07-05 19:49

Jeg savner et godt og effektiv tip mod min kones meget voldsomme hosteanfald. Det er ikke krillerhoste men en meget tør hoste. Når hun hoster lyder det engang imellem næsten som om hun er på grænsen til at skulle kaste op.
Er der nogen som har en godt tip til et hurtigvirkende gammel husråd eller brug af naturmedicin ville vi blive glade.
Ellers er hun sund og rask.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 19:56

Der kan være mange grunde til tør hoste.

Hvis din kone ikke har været hos en læge vil jeg anbefale det.

Tør hoste kan være alvorligt, det behøver ikke at være det.

Kun en læge vil kunne stille den rette diagnose og skrive en recept på det din kone skal have.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 28-07-05 19:58

Er det nu og her kan jeg anbefale en ordentlig sjus af noget spirituøst, evt. varmt med honning. Det giver lindring og søvn til din frue, men det kan godt være du må finde sofaen inat.
Men hvis det er så slemt var det nok en idé at søge læge evt. imorgen, hvis I ikke gider til lægevagten. Det kunne lyde lidt som om du beskrev en bronkitis.
Hvis det er et problem der er undersøgt af læge kan jeg anbefale varm mælk med honning, Kog evt. en hel stang kanel med i mælken, så er den knapt så kvalmende. Alternativt kamillete med honning. Der er intet medicinsk belæg, men det virker tit.
Sov godt, Mette

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-07-05 20:06

Et godt gammelt husråd:

VARM MÆLK MED HONNING!

Varm mælken op i en kasserolle (husk at røre hele tiden så det ikke brænder på!) - hæld mælken op i et krus og rør ca. en teskefuld honning i - bliv ved at røre til honningen er smeltet!

Nogle HADER det - andre ELSKER det - jeg selv hører til de førstnævnte....MEN: det hjælper!

At man skal hæve hovedgærdet (evt. ekstra hovedpude) når man skal sove, er en selvfølge. Hosteriet er aller værst når man ligger ned - man skal sørge for at få brystkassen (lungerne) lidt på højkant mens hosten står på.

Rigtig God bedring til fruen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 20:07

Har din kone fået hoste fra den ene dag til den anden?

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 28-07-05 21:17

Hun er begyndt at døje med det i snart nu 2 uger. Selvom hun normal er ret sej og fortsat går på arbejde tror vi nok at tiden nu er inde til en effektiv løsning. Hun sover dog uden problemer. Vi prøver mælk og honningopskriften af, evt. flere såfremt der kommer flere tips, og hjælper det ikke tager hun til lægen i morgen.
Foreløbig tak for respons. Og "fruen" er kun en ung og fræk tøs på 42 år og meget ungdommelig!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 22:12

Hvis det har stået på i 2 uger vil et lægebesøg være en løsning.

Men god bedring med "fruen".

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-07-05 22:19

tør krillerhoste der nærmer sig grænsen til opkast - eller overskrider den. 2 uger... Jeg er slet ikke det mindste i tvivl om, at hun skal en tur til doktoren i morgen.
Det kunne f.eks være "kold" lungebetændelse, der ubehandlet kan vare i månedsvis

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 23:03

Der er jo en grund til hosten.

Varm mælk og honning kan lindre hosten, men ikke fjerne årsagen.

Måske får "fruen" det bedre og vil ignorere årsagen til de kraftige hosteanfald.

Det vil være en dårlig løsning, da årsagen evt. kan blive kronisk.

Ja, jeg har stadig svært ved at forstå, at man ikke kontakter sin læge, hvis man er syg.

Ingen bruger på kandu kan stille den rigtige diagnose.

Alle råd er velmente, men det kan blive "surt show" fremover, når det går op for en, at lægen skulle have været kontaktet noget tidligere.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 23:12

Ryger din kone ?

Der kan være utrolig mange årsager til tør hoste, men så slemt, at hun hoster til hun næsten kaster op, tyder på en særdelse kraftig irritation i struben eller bronkierne.
Og det kan skyldes næsten alt fra infektion, virus til næsten banale ting som for tør luft, støvallergi o.s.v.

Men hoste af den slags kræver altid et lægebesøg, om ikke andet så for at udelukke muligheden for noget alvorligere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-07-05 23:13

kamillete, varmt vand med citronsaft, plus evt lidt sukker eller honning.. Og selvfølgelig læge på mandag, hvis det ikke er gået over inden. Hvis det ikke hjælper med de varme drikke, så prøv iskoldt vand eller kamille-iste.

Hvis hun bruger stemmen meget på sit arbejde, så kan det jo være årsagen. Måske er det lidt halskatar, som kan have det bedst med koldt vand.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-07-05 08:43

har selv erfaring med at man hoster mavesyre op i luftrøret--lydet tosset men det ER sandt...( en læge fandt ud af det. fik hos lægen syreneutraliserende tabletter, dagen efter hostede jeg ikke mere...efter 30 års hoste...

håber det kan være en ide at prøve osse

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 200 point
Dato : 29-07-05 16:51

Hoste

Netshop
------------------------------------------------------------------------
Spørg naturterapeuterne
------------------------------------------------------------------------
Phytoterapi/ planter
------------------------------------------------------------------------
Homøopati
------------------------------------------------------------------------
Cellesalte
------------------------------------------------------------------------
Aromaterapi
------------------------------------------------------------------------
Akupunktur
------------------------------------------------------------------------
Øreakupunktur
------------------------------------------------------------------------
Zoneterapi
------------------------------------------------------------------------
Spenglersan/ Enderlein
------------------------------------------------------------------------
Massage
------------------------------------------------------------------------
Schröpfkoph terapi
------------------------------------------------------------------------
Baunscheidterapi
------------------------------------------------------------------------
Neuralterapi
------------------------------------------------------------------------
Hydroterapi
------------------------------------------------------------------------
Healing
------------------------------------------------------------------------
Magnetterapi
------------------------------------------------------------------------

INDHOLDSEMNER:

• Hoste
• Spørg naturterapeuterne
• Kostråd
• Praktiske råd og oplysninger
• Planter
• Homøopati
• Akupunktur
• Zoneterapi
• Hydroterapi
• Aromaterapi
• Ædelsten
• Medicin

HOSTE

Hoste kan betragtes som en refleks involverende mellemgulvet, brystet og struben til at slippe af med ting som kan forstyrre åndedrættet. Ved hoste stødes luften eksplosivt ud gennem luftvejene.

Ved hoste kan man skelne mellem om der hostes slim op eller ej. Hvis der kommer slim med op kalder man det en produktiv hoste, hvis ikke kaldes det en ikke-produktiv hoste, eller en tør hoste.

Hvis man har en hoste, som man ikke kan komme af med, er det et signal om, at der er mulige problemer enten i luftvejene eller i bihulerne. Ved en øget slimproduktion, som ved en bronkitis, kan der være problemer med at få slim transporteret naturligt opad. Hosterefleksen forhindrer slim i at trænge ned i luftrøret og lungerne. Hoste vil her være ledsaget af opspyt. Almindelig hoste i forbindelse med forkølelse og bihulebetændelse varer sjældent mere end et par uger.

En anden form er hoste opstår, hvor irritation finder sted i strube eller hals. Denne form for hoste er meget tør. En tør irriterende hoste lyder meget dyb og nærmest gøende. Hosten har ofte sammenhæng med astmaanfald eller allergi.

Ved en falsk strubehoste har man en virusbetinget betændelsestilstand som er lokaliseret til området omkring struben. Hosten lyder gøende og ru og der vil være hæshed. Det kommer ofte efter en forkølelse, og generne kommer ofte om natten.

Søg læge ved længerevarende hoste, hoste med blodig opspyt og hoste ledsaget af åndenød.

SPØRG NATURTERAPEUTERNE

Naturterapeuterne kan hjælpe dig med at sammensætte et forløb som du skal følge i 8 uger ud fra bl.a. kostplan, tilskud (doseringsangivelse), akupressur (akupunkturvirkning via tryk), zoneterapi og andet som du selv ville kunne praktisere via de skitser mv. som følger med din rådgivning.

Det er personlig rådgivning ud fra sygdomshistoriens forløb. Vi samler de ting som vi mener kan have betydning for dig til opnåelse af større velvære, ud fra de forskellige muligheder der måtte være.

Du kommer i kontakt med naturterapeuterne ved at klikke ind på Spørg Naturterapeuterne.

KOSTRÅD

GODE FØDEVARER

I bogen Din mad er din medicin (Aschehoug) findes flere gode råd mod hoste og en masse oplysning om fødevarer og fordøjelse. Mosede kartofler
Hostestillende.

Rødløg
Drik et afkog af snittede løg.

Hyldebær. Honning og citron sammen Figner, dadler
Gode hostestillende fødeemner.

Tørret kryddernellike
Tyg på den. Det er godt ved irritationshoste med slim.

Hvidløg og chili
Er godt hvor slim er generende.

Æbleedikke
Lav et omslag og læg det på halsen og øverste del af brystet.

PRAKTISKE RÅD OG OPLYSNINGER

*   Få balance i hverdagen. Stress vil svække immunforsvaret og gøre angreb af helvedesild mere sandsynligt og svære at komme af med, når man har det.

*   Sørg for at få rigeligt med væske. Væskemangel udtørrer og irriterer slimhinderne.

*   Ved hosteanfald bør man sidde oprejst.

PLANTER

I planteindekset findes de enkelte planter beskrevet. Det findes under Alternative behandlingsformer (Phytoterapi)

En del af produkterne kan købes i net-shoppen.

Hyldebær
Et af de bedste midler mod hoste og forkølelse. Tinktur, saft, eller te kan bruges.

Ingefær
Indeholder kemiske forbindelser som har hostestillende virkning. Kan bruges rå eller som te.

Lakrids
Virker smørende og beroligende på bronkierne. Må kun bruges i 4-6 uger.

Elm
Barken indeholder stoffer der virker mod hoste. 1 tsk. tørret pulveriseret pulver/kop kogende vand. 2-3 kopper dagligt.

Anis
Slimløsende og hostestillende virkning.

Lægestokrose
Indeholder forbindelser som lindrer mod irriterede slimhinder i halsen. God ved tør hoste. (Produkt: Fabudrin)

Hulekravet kodriver
Mod hoste.

Stor pimpernelle
Ved bronkitis, hoste og hæshed. 3-6 tsk/kop kogende vand.

Brændeælde
Hostestillende.

Soldug
Irritationshoste. (Hos børn).

HOMØOPATI

Under Alternative behandlingsformer findes der information om homøopati.

Acidum nitricum
Hoste med opspyt af blod og betændt ildelugtende slim.

Arsenicum album
Tør kvælende hoste og åndenød.

Dulcamara
Forkølelse med nysen og hosten, rindende øjne, opspytning af slim.

Causticum
Hul hoste med ruhedsfølelse. Halsen føles sammensnøret. Slim som ikke kan hostes op. Ufrivillig vandladning under hosten.

Baryta carbonica
Især børn med hævede mandler og kronisk hoste som forværres betydelig med forkølelse.

Bryonia
Halsbetændelse i andet stadie, tør krampagtig hoste.

Belladonna
Krampagtige hosteanfald, gøende hoste.

Euphrasia
Influenza, bronchitis, kighoste.

Hepar Sulfuris
Øm hals med hoste i forbindelse med forkølelse, katarer og betændelser, følelse af fremmedlegeme i halsen, strubehoste, tyndt og gulligt opspyt.

Ipecacuanha
Overproduktion af spyt, kighoste, hoste.

Kalium Bichromicum
Hul hoste, hæshed, bihulebetændelse, bronkitis.

Kalium Carbonicum
Forkølelse med tørre slimhinder, tør hoste.

Lachesis
Infektioner, halsbetændelse, tør hoste.

Lycopodium
Hul hoste med slim der løsnes. Bihulebetændelse.

Sanguinaria
Hoste efter kighoste og astma. Tør nattehoste med nattesved.

AKUPUNKTUR

En del punkter er gode som trykpunkter (akupressur) det gælder bl.a. Ren17, Co4 og Ren22. Skitser over akupunkturpunkter findes under Alternative behandlingsformer.

Ved nåleindstik.

Generel terapi ved hoste:

Ren17 (Influentalpunkt for åndedræt)
Lul, Lu2, Co4 (Gode punkter mod hoste)
B13 (Lu-Shu)
Lu7, Lu10
Ved slim: M40 (special)
Ren 22 (Kan påvirkes ved akutryk)

Hæshed: 3E2, 3E6, B66, Lu7.
Ved blodhoste: Lu-6, B17, B13, Ks3, B20.

Akupunkturbehandling efter årsag:

1.   Lu-vind (kold)

Symptomer: Forkølelse. Hvidlig slimet opspyt. Kulderystelser. Hovedpine.

Terapipunkter: Lu7, Co4, G20, G34, G31, Du14, M40, B13(gerne moxa)

Hvis der er forholdsvis høj feber, hoste med gullig opspyt og kraftige muskelsmerter (varm vind).

Terapipunkter: Co11, B13, M40, Du14, G34, G20.

2.   Lu-tørke pga. qi-xu

Symptomer: Småhoste. Ingen eller kun lidt opspyt. Tør og øm hals. Evt. blod i opspyt. Sidder foroverbøjet.

Terapipunkter: B13, Lu9, N6, N7, Lu9, Lu1, B43, Ren17, Lu7

3.   Lu-varme, slim

Kraftig produktiv hoste. Støjende hoste. Ildelugtende evt. blodig opspyt.

Terapipunkter: Lu5, Lu10, Co11, M40, Lu7.

4.   Lu-fugt, slim

Kronisk tilbagevænnende hoste. Åndenød. Opspyt er hvidlig.

Terapipunkter: Lu7, B13, Ren17 ,Lu5, Ks6, Lu1, B20, M40, Ren9, Mp9.

Hvis der er lændesmerter kan samme symptombillede også skyldes at nyren ikke modtager energi fra lungen: N3, N7, Du4 og B23.

5.   Lu-yin-xu-varme

Tør svag hoste. Klistrende gullig opspyt. Periodisk feber.

Terapipunkter: Lu9, B13, B43, Lu2, Ren17, Lu1.

6.   Lu-ild

Anfaldsvis kraftig hoste med rødlig eller gullig slim.

Terapipunkter: Lu5, Lu10, Lu2, Ren17, Le2, Ks5.

ZONETERAPI

Under Alternative behandlingsformer findes skitser der illustrerer føddernes zoner.

Gode zoner: Bronkier, luftveje, svælg, øvre lymfebaner, solar-plexus.

HYDROTERAPI

*   Varmt omslag på halsen.

*   Sauna.

AROMATERAPI

1.   Inhalation. Skoldhed vand tilsat 3-4 dråber af f.eks.: Eukalyptus, Timian, Cypres, citronolie eller Sandeltræ.

2.   Eukalyptus er også godt at smøre på brystet.

3.   Andre olier som pebermynteolie og rosmarinolie kan bruges til indtagelse ved hoste.

Anvendelse: 2-5 dråber 3 gange dagligt på sukkerknald eller sammen med lidt honning.

ÆDELSTEN

Pyrit: Relateret til halscenter. Løsner blokeringer af fysisk og psykisk karakter.

Aventurin: Relateres til hjertechakraet. Virker opløftende og skaber glæde.

Under Alternative behandlingsformer kan der læses mere om ædelsten og chakraer.

MEDICIN

Eksempler på forskellige slags medicin mod hoste.

• Slimløsende midler.
• Hostemidler.
• Øvrige hostestillende midler.

1.   Slimløsende midler

Slimløsende midler:
Alevaire, Mucomyst til indånding. Bisolvon, Bromhexin, Granon, Hostop, Mucolysin, Mucomyst, Viscolyt er slimløsende og sekretionshæmmende midler Expectorans er slimhindedækkende middel.

Bruges til at lette hosten af sej slim og sekret der sidder fast i brystet.

Bivirkninger:
Der er ikke specielle bivirkninger, men kvalme og øget sekretdannelse ses undertiden.

2.   Hostemidler

Hostestillende midler virker ved at det hæmmer hosterefleksen.

A. Morfin-opium gruppen
Codisol, Kodein.

Bør ikke gives til børn eller sygdomme med besværet vejrtrækning.

Bivirkninger:
Præparaterne kan i større doser medføre afhængighed og kan hæmme vejrtrækningen, give en blå violet ansigtsfarve, virker stoppende og bevidsthedssvækkende. Bivirkninger forstærkes af alkohol og beroligende midler.

B. Noskapin
Virker udvidende på bronkiegrenene. Ingen specielle bivirkninger.

C. Dexofan
Er et kunstigt fremstillet morfinlignende stof, der ikke giver afhængighed. Virker hæmmende på hostecentret. Stoffet må ikke gives sammen med depressionsmidlet monoamino-oxidasehæmmeren Marplan hvor der kan opstå dyb feber og dyb bevidstløshed.

Bivirkninger: Kvalme, svimmelhed og døsiged.

3.   Øvrige hostestillende midler

Cosylan, Demulcin, Dumecil, Paradryl med efedrin, Pectyl brystdråber, Toclase.

Ingen specielle bivirkninger.

   TIL TOPPEN

Bionordic skal oplyse, at virkninger af råd og behandlingsformer, relateret til specifikke lidelser, ikke er dokumenteret. De oplysninger som findes her på siden har til formål at skabe velvære. De er ikke tænkt som erstatning af lægeordineret medicin og behandling. Anvendelse af oplysninger på siden bør ske i samråd med læge. Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar for brugen af de oplysninger som findes her på siden.

© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 31-07-05 20:31

Hej Ghosty

Har hun været ved lægen eller???
Det ER bekymrende med 14 dages hoste. Det bør undersøges. Svar gerne eller luk tråden, så "vi" =jeg ved, at jeg skal glemme det.

KH Mette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-07-05 21:15

nnn, hun har nok ikke været ved lægen... Det er jo week-end..

ghosty, vent med at lukke til efter lægebesøg, så vi kan høre, hvad lægen har sagt...

Mette, selv om de ringer til læge mandag så er det jo ikke sikkert, at det er til at få tid samme dag. SÅ akut vil lægen næppe synes, det er.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 02-08-05 07:30

Birgitta,
Spørgsmålet blev stillet torsdag aften, jeg håbede blot at ghosty og frue havde været til læge fredag og at de havde fået en afklaring. Og derfor havde smidt denne tråd i glemmebogen.
Og jo, Birgitta, en læge vil sandsynligvis finde 14-dages hoste ret bekymrende. Spørgsmålet er blot om lægens sekretær gør det samme.
Undskyld Ghosty, misbrug af tråd.

KH Mette / gemalens brugernavn

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 12-08-05 19:16

Her kommer så resultatet af lægens vurdering. Tør hoste kan skyldes (iflg. lægen) bl.a. arbejdsforholdene, varm tør luft, lidt allergi og alt mulig andet. Det eneste min kone reelt fik ud af lægebesøget var vurderingen at det ikke var lungebetændelse.
Hendes situation er dog blevet meget bedre, men helt væk er det endnu ikke.
Vi holder øje med hvordan situationen udvikler sig.

Vi siger begge to mange tak for jeres mange flotte og fyldige indlæg. I burde alle have haft point for det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-08-05 19:42

jammen, så god bedring med hende. Og tillykke med, at det ikke var værre.
Og tak for tilbagemeldingen.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-08-05 19:50

GOD BEDRING

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-08-05 17:30

Tak for tilbagemeldingen. God bedring.

KH Mette