/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er standard målene på dækene på en ~
Fra : Bragesvej
Vist : 362 gange
50 point
Dato : 28-07-05 19:34

Toyota Landcruiser 87 lj70?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 20:12

Uhha, jeg mener, at de hedder 7½ x 16

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-07-05 21:32

På mine står der :31 x 10.50 R 15 LT 109R???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 22:13

Så er det vist nogen temmelig brede nogen der er sat på.

Det dur ikke til vinter, en Landcruiser med så brede dæk, dur ikke til at køre i sne, det ved jeg, for har selv prøvet det, da jeg bor 2 kilometer ude ad en blind vej, hvor der kun bliver ryddet sne hvis vi selv gør det.
Det ser vældig smart ud, men hvis nu du havde instruktionsbogen, ville du se, at der står noget med, at med så brede dæk, må man kun køre omkring 40 km/t af hensyn til styreegenskaberne bliver kraftigt forringet af det.
=g bilen kører bedst med standarddækstørrelsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-07-05 22:55

Vil det sige jeg har et problem, uanset om jeg sætter 4 hjulstræk på eller hvad?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-07-05 22:56

Til vinter altså!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-07-05 22:56

Der står M&S på dækkene!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 28-07-05 23:05

Altså hvis du ikke kører ret stærkt, har du stadig gavn af firehjulstrækket på en glat vej selv om den står bedre fast med de smallere standarddæk, men til at køre i sne med, dur det ikke med meget brede dæk, den vil bare "flyde" oven på sneen uden at kunne få fat.

En anden ting er, at brændstoføkonomien bliver væsentligt forringet med brede dæk.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-07-05 13:53

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-07-05 13:54

Hvor meget bredere er de en standard dæknene?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-05 20:33

Jeg vil tro , at standarddækkene ligger omkring 235/75-15, og hvis de gør det, så er dine dæk omkring 7½ cm bredere og 3 cm højere.

mvh dova